Ingekomen persbericht:
Met ingang van 1 januari 2010 neemt Elha Cosmetics bv een divisie van Maarleveld & Co over. Door deze overname versterkt Elha Cosmetics bv haar positie als grootste, onafhankelijke cosmeticadistributeur op zowel de Nederlandse als op Belgische cosmeticamarkt. De over te nemen Maarleveld & Co divisie vertegenwoordigt een merkportfolio dat perfect aansluit bij de activiteiten van Elha Cosmetics bv. Het betreft hier alle niet aan Puig gelieerde merken als als Canali, Roberto Cavalli, Dsquared, Etro, Elizabeth Arden, Juicy Couture, Lolita Lempicka, La Martina, Loewe, Reminiscence, Skincode, Swissdent, Strivectin-SD, Zirh, Veld’s, Ulric de Varens, Montagne Jeunesse en Snoopy.
De Maarleveld & Co divisie met 16 medewerkers zal volledig worden geïntegreerd in de huidige organisatie van Elha Cosmetics bv en zal worden geleid door een van de huidige directeuren van Maarleveld & Co. Elha Cosmetics bv heeft vanaf 1 januari 2010 circa 85 medewerkers in dienst en verwacht voor 2010 een netto omzet van circa EUR 40 miljoen te behalen. Algemeen Directeur Leo Hertz: “Groter worden is voor ons geen doel op zich. In een wereld waarin internationale giganten een steeds dominantere rol willen spelen, dienen wij als Nederlandse partij te zorgen voor handhaving en versterking van onze positie. Wij zullen de schaalvergroting dan ook vooral gebruiken om de samenwerking met onze partners te intensiveren.”
Elha Cosmetics bv is op 1 januari 1981 opgericht door Leo Hertz, telt circa 70 fte’s en heeft vanaf de oprichting een snelle groei doorgemaakt. Met een netto jaaromzet van EUR 30 miljoen in 2008 en een marktaandeel van circa 7% in de exclusieve en selectieve distributie, is Elha Cosmetics bv de grootste, onafhankelijke cosmeticadistributeur in de Benelux. Het bedrijf verzorgt de marketing, verkoop en distributie van meer dan 30 internationale parfum- en cosmeticamerken, zoals Burberry, Versace, Moschino en La Prairie. Elha Cosmetics bv is daarnaast mede-eigenaar van het huidverzorgingsmerk Bergman Beauty Care. De parfumdivisie vertegenwoordigt 52% van de omzet, gevolgd door de cosmeticadivisie (44%) en overigen (4%). Burberry – in het parfumsegment – en La Prairie – in het exclusieve huidverzorgingsegment – behoren tot de marktleiders.
Wij van BeautyJournaal vinden dit best een frappante happening, in die zin dan dat directeur Leo Hertz toch zeker een jaar geleden met zijn vrouw de werkzaamheden voor het bedrijf op een laagje pitten hadden gezet. Mogelijk is hij dus toch weer in vol bedrijf terug? We gaan maandag maar eens bellen.
Nagekomen: persbericht van Van Maarleveld over de overname:
‘Puig Barcelona (Eigenaar van o.a. Prada, Paco Rabanne en Nina Ricci) heeft besloten als zelfstandige onderneming verder te willen in de Nederlandse markt. Vanaf 1 Januari 2010 zullen zij hun eigen vestiging in Nederland beginnen.
Wij zijn verheugd u te kunnen mededelen dat zij dat willen doen met de huidige, commerciële organisatie binnen Maarleveld & Co B.V. Onder leiding van Derick Maarleveld zal de distributie vanuit Lisse worden voortgezet. Wat wel zal veranderen is de naam; Maarleveld & Co B.V. wordt Puig Nederland. Voor de merken die niet onder Puig vallen (O.a. Lolita Lempicka, Elizabeth Arden en Dsquared2) gaan wij een samenwerking aan met Elha Cosmetics. Elha neemt per 1 Januari alle, niet Puig, merken over met de daarbij behorende mensen. Onder leiding van Pieter Maarleveld zal de Maarleveld prestige divisie worden voortgezet binnen Elha.
Lees ook:
Markt voor mannenhuidverzorging groeit minder hard dan gehoopt