Nog meer in Amerika, dan in Europa, en daarbinnen weer net iets minder in Nederland worden via Internet angst inboezemende verhalen verspreidt over giftige bijwerkingen van cosmetica.
De door BeautyJournaal als betrouwbaar beschouwde website PersonalCareTruth zet tien fabels erover op een rij:
- Lood in lipstick, de verhalen duiken de laatste jaren regelmatig op in de media. Het klopt ook wel dat er sporen van lood in (rode) lipstick gevonden kunnen worden, maar het zijn dermate kleine hoeveelheden dat het verwaarloosbaar is voor de impact op je gezondheid. Je krijgt het ook binnen via inademing van stadslucht, via drinkwater, etc.
- Regelmatig wordt cosmeticagebruik en kanker aan elkaar gekoppeld, zeker bij vrouwen. Hier is totaal geen bewijs voor. Wat wel bewezen is is dat we steeds ouder worden en daarmee een groter risico lopen om eens kanker in ons leven te krijgen. En bovendien, afgezet tegen vroeger, blijkt zelfs dat het aantal kankergevallen daalt, aldus PCT.
- Ook wordt gesteld dat eenderde van alle persoonlijke hygiëneproducten stoffen bevatten die kankerverwekkend zijn. De deskundigen verbonden aan PersonalTruthCare ontkennen dit stellig.
- Er wordt gesteld dat we ongeveer 5 lbs. aan chemicaliën in ons lichaam krijgen door cosmeticagebruik dagelijks. Ook dit is niet waar, aldus de deskundigen.
- Veel mensen die angstig zijn voor hetgeen zij binnen krijgen, smeren, etc, raadplegen regelmatig de Skin Deep Database (van de Environmental Working Group), maar deze database is verre van betrouwbaar en bevat erg veel niet wetenschappelijke (bewezen) informatie.
- Aloë vera zou een goed conserveringsmiddel zijn, wordt nu regelmatig gezegd, maar dit is niet waar, sterker nog het verkort zelfs het ‘shelf life’.
- Parabenen zijn kankerverwekkend. Ook dit is een fabel. Lees dit statement vanuit de European Scientific Committee.
- Het punt dankzij internet is dat iedereen zich tegenwoordig tot expert kan uitroepen. Iedereen kan overal over schrijven, maar dat wil niet zeggen dat het eerlijk en evenwichtig onderbouwd is. Het blijft belangrijk feiten te checken bij echte experts, en goed onderbouwde bronnen.
- Het is totaal misleidend als je geen echte expert bent om zoveel leugens te verspreiden.
- Het platform PesonalCare Truth adviseert zelfs om verhalen van (beauty)bloggers te vermijden omdat de kans erg groot is dat er onzin wordt verteld. Steeds meer bloggers worden door de industrie ingepakt en fungeren als pr-verlengstuk. Beperk je tot serieuze bronnen en wees ook zeer kritisch ten aanzien van pr-boodschappen van pr-mensen. Ook zij hebben andere belangen.
Lees ook:
De rubriek cosmeticaclaims op BeautyJournaal.