Mardge Pascaud
Ik ken Mardge al sinds haar 23ste, toen ze bij mij met nog een groepje jonge schoonheidsspecialisten aan de keukentafel verscheen voor een groepsinterview over het vak voor Cosmopolitan. Dat was 17 jaar geleden en ze is me altijd bij gebleven. Toen was ze al ambitieus, rebellerend tegen de tuttigheid in het vak, zocht ze de grenzen van het vakgebied op en had ze een tomeloze drang om niet alleen haar eigen bedrijfje maar zelfs de hele branche te willen innoveren. Mijn liefde voor dit soort vrouwen is er altijd geweest, en zal er altijd blijven. Daarom ben ik er trots op dat Mardge ons team komt versterken dit jaar. Met haar kennis, haar behandelingsmethoden, haar prachtige producten.
‘De vernieuwingsdrang van vrouwen als Estée Lauder en Helena Rubinstein heeft me enorm geïnspireerd…’
Je was negentien toen je begon…
‘Het was 1989 met een salon aan huis. Mijn toenmalige vriend was musicus, het was vechten om de ruimte in ons kleine huis. Ik had de opleiding net afgerond. Vaak vroeg ik me af waarom ik toch in dit vak was gestapt. Ik heb enorm gerebelleerd op die school, omdat de tuttigheid troef was en in die tijd bestond ons vak vooral nog uit snoeten poetsen. Het begrip huidverbetering bestond nog niet in ons land. Ik stond te popelen om juist daarmee aan de slag te gaan. Ik was een vreemde eend in de bijt.
Je wilde scoren…
Ja, resultaten zien op de huid. Dat viel niet mee met de toen beschikbare merken. Ik verlegde mijn grenzen naar het buitenland en begon al vrij snel met Amerikaanse merken met heel actieve stoffen als Cellex-C en Skinceuticals. Mijn boodschap trok ook nieuwe klanten aan. Er kwam een salon buitenshuis, en daarna nog een. Ik groeide heel organisch, met financiële hulp van familie. Ik nam risico’s, maar het moest gewoon. Ik startte ook met trainingen voor de schoonheidsspecialisten, om te leren hoe je zo efficiënt mogelijk met tijd en geld om kunt gaan. Ook op dat vlak zocht ik een stuk professionalisering. Het was een boeiende tijd omdat ik zo in contact kwam met gelijkgestemde specialisten met dezelfde ambities en dat hielp om meer draagvlak voor ons nieuwe geluid te krijgen. Weg van dat snoeten poetsen.
Je bent ook in de chemie en de techniek gedoken…
Uiteindelijk is dat onvermijdelijk als je altijd naar het beste zoekt. Ik wilde controle over mijn behandelingsmethoden hebben en de zin van mijn vak ontdekken. In Amerika ontmoette ik de dermatoloog David Orentreich die met naalden huidproblemen als acne-littekens en cellulite verminderde, maar dat ging er grof aan toe. Eenmaal weer thuis ben ik met dermatologe Alla Tinchenko aan de slag gegaan om een heel verfijnde methode te ontwikkelen waarbij je met minuscule naaldjes rimpels verminderd. Je maakt de verkleving onder de rimpel los door met het naaldje zijdelings eronder te glijden. Het werd Bio SkinJetting en dat nam een ongelofelijk vlucht. We waren vernieuwend, het was aan de vooravond van allerlei nieuwe prik- en injectable methoden en er waren schandalen met een concurrerende methode (FaceJetting, red.) waardoor wij nog beter konden bewijzen hoe veilig onze methode was. Nu tien jaar later, werken vijftien honderd salons in de wereld met onze gepatenteerde Bio SkinJetting methode. Het is nog altijd een alternatief voor mensen die geen injectables willen en wel iets aan kleine huidoneffenheden willen doen.
In die tijd zijn we ook met het ontwikkelen van huidverzorgingsproducten begonnen; echt werkzame producten. Het meest beroemd werd de 24-dagen kuur met ampullen retinol, aha’s en kaviaar. Elke huid knapt daar zienderogen van op, net zoals van ons nieuwe Innovative Serum met een hoge concentratie vitamine C en SOD (super oxide dismutase). We combineren natuurlijk met synthetisch voor het beste resultaat. We gebruiken de best haalbare doseringen. De voordelige prijs van grondstoffen is niet ons uitgangspunt, maar de werkzaamheid. Onze producten zijn vrij van kleurstoffen en parabenen. We gebruiken alleen allergeenvrije geurstoffen.
Je zoektocht leidde ook tot nieuwe inzichten…
Ik richtte me vooral op de buitenkant om dat perfect te krijgen, nu richten we ons ook steeds meer op de binnenkant: voeding en suppletie en wellbeing met ontspanningsmethoden. Mooi zijn heeft drie niveaus. We hebben nu zeer krachtig werkende apparatuur en producten, maar je wilt een vrouw ook echt ontspannen de deur uit laten gaan. Ontspanning is ook nodig om resultaat te behalen. Het is niet of-of, maar en-en. Resultaat én ontspanning. Het is onze beauty triangle.
Bij alles wat we doen willen we het menselijk systeem een prikkel geven om zichzelf te herstellen, of dat nu in de huid is of in geest. We noemen dit het oproepen van de natuurkracht.
Je werkt tegenwoordig samen met actrice Micky Hoogendijk…
Prachtige vrouw die zich al geruime tijd door een Pascaud instituut liet behandelen zonder dat wij dat wisten. Ze is ambassadeur voor de Pascaud Foundation geworden, een stichting die mensen met een verminkte huid helpt. Ze is ook het gezicht in onze nieuwe tv commercial. Laatst dachten RTL Boulevard presentatoren dat ze een facelift had ondergaan. Ze is 39 jaar, ze ziet er zo goed uit dankzij Pascaud….en natuurlijk dankzij haar goede genen.
Schoonheidsverzorging houdt meer in dan een potje crème dat fijn ruikt. Wij willen de natuurlijke schoonheidskracht in vrouwen aanspreken. We hopen met deze inzichten een mooi internationaal imperium op te kunnen bouwen.
Ik, de nieuwe Estée Lauder of Helena Rubinstein? Ik bewonder de daadkracht van deze vrouwen. Ik hoop dat Pascaud net zo’n indrukwekkend merk mag worden.