Rituals claimt het eerste cosmeticamerk te zijn dat huid- en huisverzorging met elkaar combineert. Hoewel wij wel weten dat de nadruk meer op huid is komen te liggen dan op huiS. Rituals opent langzaam maar gestaag ook steeds meer spa’s. De meest recente is open gegaan in Zwolle. Het is zeer bewonderenswaardig dat Rituals als enige cosmeticabedrijf, en als enige Nederlandse bedrijf is genomineerd.
‘Cloosterman is een echte rebel’
‘De Mapic Award is niet zo maar een prijs,’ zegt onze marketingexpert Paul Moers. ‘Het is een prestigieuze internationale erkenning voor het succes van een winkelketen. Prachtig dat een echt Nederlandse internationale keten daarvoor genomineerd is. Rituals weet als geen ander bedrijf de verkoop van “illusies” zo mooi te verpakken. Raymond Cloosterman zou ik als ondernemer als een rebel willen omschrijven. Hij heeft het binnen Unilever waar hij toen werkzaam was, voor elkaar gekregen dat het bedrijf in winkels ging investeren. Toen het eenmaal ging lopen was hij zo slim om Unilever meteen uit te kopen. Cloosterman heeft zich nooit gek laten maken, maar in alle rust zijn keten gebouwd.’
Rituals telt momenteel 41 winkels in Nederland en het bedrijf expandeert enorm. De winkels van Rituals zijn in steeds meer landen te vinden: de teller staat nu op 120 internationaal. Moers vervolgt: ‘De positionering is een pareltje : “Van dagelijkse routine kleine rituelen maken” en daar sluit ook weer mooi de slogan ‘Your body, your soul, your rituals’ op aan. Verder heeft het merk mooie merkwaarden als ‘natuurlijk’ en ‘eerlijk’. Waarden die consumenten tegenwoordig heel belangrijk vinden; er is al narigheid genoeg in de wereld.’
Rituals is een beleving
Volgens Moers koerst Rituals heel sterk op de emotie van het merk. ‘Met Rituals betreed je een inspirerende wereld. Je kunt even wegvluchten of wegdromen. Met deze positionering zitten ze bovenop de tijdgeest, waarin mensen weer de tijd willen nemen voor zichzelf. En mogen ze ook a.u.b ?’
Tot slot benadrukt hij dat het merk voor aandacht heeft voor details. ‘Het evenwichtige kleurgebruik in de winkels en op de verpakkingen. Ze weten ook prachtige namen te bedenken voor hun lijnen: Awareness voor huidverzorging, Sundance voor glanspoeder make-up, Emperor’s Dream voor thee, Image voor een reinigende keukenset….De winkels zijn een feest om in te verblijven, en daar komen nu nog meer activiteiten bij zoals spa’s.’
Paul Moers is onze nieuwe marketingexpert. Benieuwd wie hij is? Dat lees je hier.