Steeds meer bedrijven ontdekken de social media als een nieuwe vorm om marketing te bedrijven, zo meldt wwd.com deze week. Vooral de miljoenen bloggers zijn een aantrekkelijke markt om je booschap te laten verspreiden. De cosmetica-industrie is hierin al behoorlijk actief, mede omdat beautybloggers zeer gepassionneerd over producten kunnen schrijven
Het komt steeds vaker voor dat bloggers producten opgestuurd krijgen of betaald worden om mooie stukjes te schrijven over een merk en haar producten. De Federal Trade Commission wil dat de scheidslijnen helder worden. Bloggers, moeten net zoals celebrity-ambassadeurs van merken, duidelijk maken dat ze producten hebben opgestuurd gekregen dan wel betaald zijn. Welke afspraken er verder achter schuil gaan hoeft niet ontsloten te worden.
Onze marketingexpert Paul Moers, snapt deze ontwikkeling wel, zegt hij. ‘Ik vind de ontwikkeling in Amerika, dat bloggers moeten aangeven of ze betaald worden om producten te testen of gratis het product ter beschikking hebben gekregen, een goede zaak. Het is belangrijk om meer transparantie voor reclame uitingen te krijgen. De consument moet beschermd worden tegen dit soort oneigenlijke praktijken. De onafhankelijkheid is immers op geen enkele manier gewaarborgd. De commentaren die gegeven worden kunnen daardoor volkomen gekleurd zijn. Door de nieuwe eis te stellen kun je als consument dergelijk soort commentaren op geteste producten beter beoordelen. Uiteindelijk is de consument overigens het meest gebaat bij onderzoeken door onafhankelijke instituten. Die zouden dan ook een voortrekkersrol moeten nemen.’
Rest ons alleen nog de vraag, waar dan het verschil zit met een tijdschrift, waarin op shoppingpagina’s vaak net zo verkapte reclame wordt meegenomen. Bovendien bestaan deals in de media steeds vaker uit advertenties incluis een positief redactioneel stuk. Wat is onafhankelijkheid nog? De mening van een redactie kan net zo gekleurd zijn als die van een blogger, ofwel: een persoon. Die ene persoon kan net zo goed ingevoerd zijn in de materie als een gespecialiseerde redactie. Onafhankelijkheid is een groot goed, maar wie betaalt je boodschappen uiteindelijk? Toch zijn richtlijnen goed, ze kunnen er toe bijdragen dat nog inzichtelijker wordt hoe en of sociale media inzetbaar zijn voor de marketingboodschap.