Afgaande op het verhaal waren we direct benieuwd. Erg veel biologische make-up is er namelijk niet, dus elke lijn die erbij komt, is het besnuffelen waard.

02:20 - 01:24
luistertijd 02:20 - leestijd 01:24

Afgaande op het verhaal waren we direct benieuwd. Erg veel biologische make-up is er namelijk niet, dus elke lijn die erbij komt, is het besnuffelen waard. Bovendien is het leuk nieuws omdat het van Bourjois komt, een Frans merk dat verder geen reputatie in het natuurlijke segment heeft. Het is wel duidelijk dat Bourjois met deze make-up ook een ander soort jonge mensen wil gaan aanspreken: de milieubewuste subscene.

Hoewel we na lang aandringen alleen een Frans perdossier opgestuurd kregen en ons Frans niet echt fijn is, kunnen we wel ontcijferen dat er vooral gepromoot wordt wat er niet in zit: geen parabenen, geen genetisch gemodificeerde stoffen, geen siliconen, geen synthetische kleurstoffen, en geen synthetisch parfum, geen dierlijke stoffen, geen…..nu ja, wat blijft er over? Vooral plantaardige stoffen natuurlijk, hoewel dat ook weer niet 100% hoeft te zijn, want dat verlangt het Franse bio-keurmerk Ecocert ook weer niet: 5 tot 10% mag synthetisch zijn.

Mineralen mogen dus ook gewoon gebruikt worden en dat is een geruststelling voor make-up, omdat deze stoffen make-up toch een stuk aangenamer qua kleur en glans kunnen maken.

Zoals het dit soort make-up betaamt zijn de finishes heel transparant op je huid en dat is fijn als je van een natuurlijke look houdt. De producten hebben nauwelijks geur of ruiken een beetje hout/papierachtig, iets wat je ook wel eens ruikt bij een ander, redelijk natuurlijk merk: Aveda. De kleuren zijn heel natuurlijk en aards, passend bij de communicatie van dit merk. De schuifsystemen met magnetische klik van de doosjes is leuk, het feit dat de deksel uit spiegel bestaat is ook fijn, maar eerlijk gezegd roepen de verpakkingen verder bij ons geen eco-blij gevoel op. Met name van de lipsticks niet. De vormen zijn redelijk grof. De hoekigheid van de ontwerpen in combinatie met het wit en het legergroene logo oogt eerder klinisch dan groen en natuurlijk. We vragen ons naarstig af wat het ontwerpbureau van Bourjois in gedachten had toen zij met het eco-meisje en haar make-uptools aan de slag ging.

De producten zijn te koop bij Mooi Parfumerieën. De vriendelijke prijzen variëren van 8 tot 17 euro.

Lees ook