De businesssite CosmeticsDesign.com meldt vandaag dat cosmeticabedrijven en hun marketeers er hard aan moeten gaan trekken om hun producten en de boodschappen geloofwaardiger te gaan maken. Vertrouwen terugwinnen van de consument wordt heel belangrijk.
Een woordvoerder van de World Federation of Advertisers reageert dat het vertrouwen op twee manieren teruggewonnen kan worden: ‘Alle claims die geuit worden zullen serieus onderbouwd moeten zijn door het bedrijf en daarnaast moeten marketeers in hun vertalingen van de technische boodschap naar een consumentenbelofte meer trouw blijven aan het oorspronkelijke karakter van de claim.’
In de praktijk betekent dat boodschappen vooral niet aangedikt moeten worden, of met taalkundige grapjes vertekend worden. Cosmeticamarketeers zijn zeer bedreven in het insinueren van beloften die niet letterlijk in de tekst staan. Ofwel: je leest iets wat er niet letterlijk staat. Daarnaast zijn er talloze handige methoden binnen de juridisch toelaatbare grenzen om onderzoeksgegevens zo te verdraaien dat het meer of beter lijkt dan het is: een kwestie van creatief interpreteren.
Verder wordt ook aanbevolen om advertenties veel meer te laten checken op feitelijke juistheden en geloofwaardigheid, zodat de kwaliteit verbeterd wordt. In Engeland bestaat bijvoorbeeld de Advertising Standards Agency (ASA) dat zeer regelmatig optreed tegen vermeende valse claims . Consumenten denken dat dit een overheidsorgaan is, maar het wordt betaald door de industrie zelf. Dit neemt niet weg dat het op dit gebied wel een van de weinige organen in de wereld is met een zelfreinigend vermogen naar de achterban en dus kritisch durft te zijn.
Social media als Twitter, Facebook en vele anderen worden steeds vaker aanbevolen voor bedrijven om zich te onderscheiden van de concurrenten, zolang het maar wel op een eerlijke, intelligente en communicatieve manier gebeurd. ‘Social media geven bedrijven de kans om rechtstreeks met consumenten te praten waardoor ze ook heel betrokken kunnen raken bij wat je doet en dat is waardevol.’
Lees ook: