De glas- en kristalontwerper Philippe Starck heeft de nieuwste parfumfles voor het Nina Ricci parfum L’Air du Temps ontworpen. Het is de eerste keer dat hij zoiets heeft gedaan, maar hij vond het leuk om te doen, zo begrijpen we omdat dit parfum ook toevallig het enige vrouwenparfum is dat hij zelf draagt. Het parfumhuis gaf Starck de opdracht om van de beroemde fles met de twee vredesduiven een nieuwe interpretatie te maken, op een echte Starckse manier: eigenzinnig en modernistisch. Met zijn creatie heeft hij het vermogen van het meest beroemde Ricci parfum om lucht in liefde te doen veranderen heel letterlijk genomen.
De duiven nemen hun vlucht
‘De twee elkaar liefkozende duiven nemen een ogenschijnlijke vlucht naar de eeuwigheid. Hun delicate rondingen verbeelden ‘lucht’, wind en vrede. Ze voelen zich vrij te vluchten naar andere horizonten. De luchtige transparantie en de fluwelen zachtheid van het matte glas met daarop de gegalvaniseerde wit metalen stopper versterken het effect van bewegende vleugels, die schijnbaar wegvliegen naar de hemel.’ Zo omschrijft Starck zijn ontwerp zelf.
Want vind onze eigen packaging designer Joost la Housse er eigenlijk van? ‘Het is gebleken dat het erg succesvol is voor bedrijven om interior- en fashiondesigners in te schakelen om ook andere items te laten ontwerpen dan waar ze normaliter hun brood mee verdienen’, zo laat hij ons weten. ‘Kijk naar Paul Smith, Jean Paul Gaultier voor mineraalwater Evian, maar ook horloges van Marc Jacobs, onze Eric Kuster die voor Samsung een witte TV ontwerpt. Zo’n samenwerking werpt voor beide partijen vruchten af.’
‘Wat heeft Starck niet ontworpen? De parfumfles kon er nog wel bij.’
L’Air du Temps bestaat al sinds 1948 (wij blijven het afgezien van kleine no-go periodes, toch altijd nog een verfijnd parfum vinden). Starck is natuurlijk een schot in de roos, zo meent La Housse. ‘Hij heeft zowat alles al ontworpen; hotels, meubels, citruspersen, mode, foodpackaging. Een parfumfles kon niet uitblijven.’
‘Als packagingdier vind ik dit een hele goede ontwikkelling. Er wordt met ander perspectief naar een verpakking, en dan met name het structurele aspect, gekeken. Het fenomeen ‘packaging’ wordt gewoonweg weer goed op de kaart gezet. En het belang van een goede look en feel van een verpakking wordt hierdoor extra onderstreept. Ik word er erg blij van. Consumenten gaan zich daardoor een mening vormen omdat het uitgesproken is of dat het concept helemaal klopt. Kortom: rumour around the brand, en dat is wat men wil.
‘Ik zie een scherpe werp-vorm, waar is de Nina-romantiek?’
‘Alleen… als ik even de stoute schoenen mag aantrekken…., ik vind de nieuwe L’Air du Temps minder geslaagd. Het verhaal is werkelijk prachtig over hoe Starck de vredesduiven vleugels geeft om de vrijheid te proeven, maar ik zie dat etherische gevoel niet terug. Wat ik zie is geen Nina-romantiek maar een scherpe werpster-vorm. Of ben ik dan toch gewoon een beetje jaloers…….?’
Lees ook: