Shampoomerk Andrelon van Unilever bestaat 70 jaar en men wilde dit vieren met een limited edition shampoo met champagne extract. Al 340 duizend flessen waren uitgeleverd aan de winkels op het moment dat het Comite Champagne naar de rechter stapte om duidelijk te maken dat alleen producenten van de wijn champagne deze naam mogen voeren.
Voor jouw informatie: champagne mag alleen champagne genoemd worden als het een mousserende wijn is uit de Champagnestreek in Frankrijk.
Het Comite won de procedure en Andrelon moest alle flessen terughalen en de reclamecampagne stoppen. Het is inmiddels internationaal nieuws.
Wij vragen ons af hoe oud de mensen bij Unilever zijn, want de gemiddelde veertiger in de cosmeticabranche weet nog heel goed welk een drama ontstond in de jaren negentig toen Yves Saint Laurent een heerlijk parfum uitbracht onder de naam, ja je raadt het al: Champagne!
Het moest ook toen ogenblikkelijk uit de markt gehaald worden. Ik koester heden ten dage nog altijd mijn originele flesje, waar de naam Champagne op prijkt. Online worden de originele flesjes voor een slordige 250 dollar geveild.
Unilever beraadt zich nog wat te doen met die tonnen aan champagne shampoo. Wellicht worden ze vernietigd, of gaan er stickers op, en dan zo snel mogelijk weer terug in de retail?