Vol goede moed en hoop begon de kersverse onderneemster Jessica van de Pasch afgelopen jaar met haar bedrijfje in cosmetica voor zwangere vrouwen en jonge moeders, met producten afgestemd op de kwetsbare huid –geproduceerd bij het Nederlandse bedrijf Flores.

03:26 - 02:03
luistertijd 03:26 - leestijd 02:03

Vol goede moed en hoop begon de kersverse onderneemster Jessica van de Pasch afgelopen jaar met haar bedrijfje in cosmetica voor zwangere vrouwen en jonge moeders, met producten afgestemd op de kwetsbare huid –geproduceerd bij het Nederlandse bedrijf Flores. Nietsvermoedend schreef ze haar merk ook in bij het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom. En toen ging het fout. Dit bureau heeft zichzelf als taak gegeven om merkrechten bij de bij hen ingeschreven bedrijven te beschermen en een medewerker of een computer dacht ‘hé…pasch….pa..sch…dat lijkt op….ehm…ja..pascha! Of eh, why not…ook op pasha. Even kijken hoor, welke van onze gerenommeerde klanten heeft iets in de koker met deze lettercombinaties? Juist…en daar rolde de parfumlijn voor mannen van Cartier eruit: Pasha.

Sommatie om te stoppen

Niet lang daarna viel er bij Van de Pasch een boze brief op de mat van Cartier uit Zwitserland dat mevrouw onmiddellijk haar verkoopactiviteiten met haar cosmeticalijn Pasch moet stoppen. De redenen die Cartier hiervoor aanvoerde lagen vooral in de gelijkenissen in de logo’s van Pasch Comsetics en Cartier’s Pasha. Jessica van de Pasch liet het er niet bij zitten en ventileerde haar machteloosheid via social media als Twitter. Toen ging razendsnel het balletje rollen, want met een paar ‘RT’s’ zit je binnen no time in het umfeld van een journalist, en zo geschiedde. De krant AD schreef er op 17 februari een artikel over, tv-programma Hart van Nederland pakte het daarna op. Natuurlijk werd ook de Nederlandse afdeling van het chique accessoiremerk Cartier gevraagd naar de mening, maar het kantoor hier liet weten not amused te zijn. Ergo: men wist er helemaal niets van, en dit bevestigt ook pr-man Mike der Kinderen aan Beautyjournaal. Ze betreuren de zaak zeer.

Van de Pasch heeft een advocaat ingeschakeld en in afwachting van respons uit Zwitserland. Ze is het absoluut niet eens met de aantijging van Cartier. ‘Ten eerste komen de letters Pasch voort uit mijn eigen achterna, ten tweede lijken de logo’s niet op elkaar, ten derde staat de betekenis van beide merken mijlen ver uit elkaar. De een is een mannenparfumlijn, de ander een natuurlijke cosmeticalijn voor zwangere en pas bevallen vrouwen.’

Aan de bedelstaf?

Omdat Van de Pasch de zaak niet verder op de spits wil drijven, heeft ze een mediastilte afgekondigd. Ze hoopt vurig dat het goed gaat komen. ‘Ik heb meer dan een ton in dit bedrijf geïnvesteerd, het zou rampzalig zijn als ik gedwongen wordt te stoppen.’Ze hoopt ook dat het geen langdurig voortslepende rechtszaak wordt, want een rechtsbijstandsverzekering heeft ze niet. ‘Ik hoop dat er mogelijkheden komen om met het Nederlandse kantoor van Cartier in gesprek te gaan en dat het uitloopt op een schikking.’ In het tijdschrift Glamour vertelde ze bij de introductie van haar lijn nog vol trots dat Pasch de Chanel onder de huidverzorgingsmerken voor zwangere vrouwen moet worden. We hopen nu maar voor Van de Pasch dat de ‘pasha’ zijn hart over zijn rijke hart wil strijken en een creatieve geste zal doen om alles tot een goed einde te brengen.

Lees ook