Wat hou ik ervan als er ‘dingen’ broeien in deze boeiende branche. Neem nu vrouwen – je zou denken dat deze industrie vol vrouwen zit – de meeste producten worden immers voor vrouwen gemaakt. Nu ja, je ziet wel steeds meer vrouwen in deze branche, maar dan vooral binnen de communicatie ervan – bij pr- en marketing. Maar op de werkvloer waar er in de potten geroerd wordt, zie je nog traditioneel veel mannen. Ik heb geen cijfers paraat, maar als ik een internationaal event bijwoon voor chemici en formuleerders, grondstofverkopers, et cetera, zie ik nog altijd opvallend veel mannen. Waar zijn die vrouwen en zouden zij niet anders naar dat potje crème + vulling kijken?
Veel cosmetica wordt geboren op de marketingafdeling waar men na langdurige onderzoeken met heel veel (vrouwelijke) consumenten tot besluit komt welke nieuwe soort crème + claim + verpakking gemaakt moet worden en dat dan doorgeeft aan het lab waar de chemicus ja en amen knikt en een potje gaat brouwen. Met nadruk op ‘ja en amen’ want ik weet uit zeventien jaar beautyjournalistiek dat het nogal eens kan rommelen tussen de afdelingen marketing en chemie vanwege andere zienswijzen en belangen. Een spanningsveld dat er bij hoort in deze industrie.
Vaak komt er meer beleving dan keiharde functionaliteit op huidverbetering uit. Men is nog altijd van mening – getuige de grootschalige onderzoeken onder de gemiddelde consument – dat de consument cosmetica vooral als een holistisch ritueel gebruikt, dan wel wil gebruiken. Dus moet het lekker ruiken, fijn smeren en wat optische trucjes hebben.
MAAR…ja, en dat vind ik nu eens leuk: er staat een generatie vrouwen op die klaar is met de holistische boodschap (alleen) en de functionaliteit belangrijker maakt. Het zijn de beauties met brains die zelf in staat zijn achter de kookplaat in het lab te gaan staan, dan wel duidelijke aanwijzingen geven, gestoeld op serieus wetenschappelijk bewijs, aan de koks om een serieus goed brouwsel te maken. Wie die vrouwen zijn?
Mardge Pascaud. Ze teamt al ruim een jaar met BeautyJournaal mee in het expertteam. Ze heeft niet alleen verstand van recepturen, ze laat ook haar eigen recepturen ontwikkelen en traint schoonheidsspecialisten ermee. Ze is van mening dat je de huid niet alleen van buitenaf met goede, veilige producten moet voeden en beschermen, maar ook van binnenuit moet ondersteunen met bouwstoffen.
Pascaud maakt op heel verantwoorde wijze gebruik van hoogwaardige stoffen die een goede wetenschappelijke onderbouwing hebben, zoals aha’s en bha’s, omegavetzuren, vitamine C, foliumzuur, peptiden, et cetera. Wij zijn dol op het Repair Serum, de ampullenkuur en de bijzondere UV Defense crème met hoge bescherming. Ons testpanel was laaiend over de 60 dagen suppletiekuur en onze visagiste Lydia le Loux was zeer te spreken over de Bio Skinlifting methode om rimpels rond de bovenlip weg te halen. Mardge ontwikkelde deze methode met naaldjes meer dan tien jaar geleden en het is nog altijd een hit. We houden haar van haar nuchtere visie en eerlijke producten. Bekijk ook deze film over het hydrateren en onderhouden van je tuintje…. Vorig jaar hebben we ook ons gehele testpanel bij Mardge op de bank gelegd om kennis te maken met haar producten en behandelingen. Deze film is er uit voortgekomen.
Jetske Ultee. Onderzoeksarts en supervisor van de afdeling Huidtherapie bij de Velthuis Klinieken. Jarenlang heeft ze zich verdiept in cosmetica omdat ze er zelf dol op is, maar leerde ze ook de negatieve kanten ervan kennen in de praktijk bij patiënten met allergieën en irritaties als gevolg van dat cosmetica gebruik.
De Amerikaanse cosmeticacriticaster Paula Begoun volgde ze lange tijd, net zoals ze alle wetenschappelijke onderzoeken die maar gepubliceerd werden, spelde om uiteindelijk haar eigen geesteskind in de wereld te kunnen zetten: de cosmeticalijn Uncover, met alleen de beste, meest bewezen en veilige werkzame stoffen voor de huid. Haar stokpaardjes zijn niacinamide, aha’s en bha’s, betaglucan, zoethoutwortel, groene- en witte thee, vitamine C – in actief werkende concentraties en verbindingen. Om een sterke huidbarrière te krijgen, allergische reacties tegen te gaan, een mooie teint zonder roodheid te krijgen en een gezonde, rimpelloze huid.
Twee jaar werkte ze aan de receptuur met chemici in België. Wij zijn dol op de hele lijn, en in het bijzonder op de toner en de moisturizer en exfoliator. Alle huidfuncties zie je zienderogen herstellen en je huid sterk en gezond worden. Zoals het hoort. Jetske Ultee versterkt binnenkort ook het BeautyJournaal expertpanel samen met dermatoloog Peter Velthuis.
Joëlle Ciocco. Deze Française heb ik een paar geleden ontmoet in haar chique, kleine Parijse salonnetje aan de Place de la Madeleine nadat huidspecialist Dany Diop me gek had gemaakt over haar kennis en producten. En inderdaad, als Dany iets roept, is het waar. Hij heeft het talent om bijzondere merken naar Nederland te halen en verkoopt ze in zijn zaak aan de Spiegelgracht in Amsterdam.
Joelle is streng in de leer, maar zo terecht. Haar focus ligt bij jouw huidbarrière, de interface zullen we maar zeggen. Als die barrière gezond is, zullen alle functies het goed doen, dus richt ze zich met haar producten en behandelingen op die optimalisatie. Daarvoor zoekt ze naar uitgekiende stofcombinaties van plantaardig met synthetisch, vaak gevrijwaard van conserveermiddelen omdat ze zo vers mogelijk wil bewerken.
Ze brouwt de recepten in haar eigen lab en produceert onder eigen naam. Omdat haar kennis zo geroemd is in de kleine, high end market wordt ze ook ingehuurd als consultant door andere (soms hele grote) bedrijven. Zo stond ze aan de wieg van het beroemde Engelse merk REN – achter de schermen-, ontwikkelde ze een skincare lijn voor Shu Uemura en heeft ze het chique Sisley ook regelmatig van advies voorzien. Ik ben dol op haar Abriciol huidolie in de zomer, haar Hydra Lotion – veel hydratatie in gelvorm, heerlijk voor de vettige huid en haar oogcreme die echt je wallen laat slinken – wel even drie weken smeren voor goed effect. En haar facials….hmmm.
Raffaella Gregoris. Deze Italiaanse chemica ontmoette ik onlangs in Amsterdam tijdens de presentatie van haar lijn Bakel, en ik was onder de indruk! Jarenlang heeft ze bij een van de grootste laboratoria voor o.a. cosmetica in Europa gewerkt: Biopharma, in Italie. Daar formuleerde ze onder meer voor L’Oreal en andere grote merken (ook Collistar wordt daar geproduceerd) en ze stoorde zich steeds vaker aan het feit dat potten zo werden opgevuld met stoffen die geen wezenlijke bijdrage leverden aan de huid, maar erin zaten voor vulling en beleving, zo vertelde ze me openhartig. Dat moest anders en ze besloot haar eigen lijn op te gaan zetten. Ze werd ondernemer en kwam met Bakel. Een lijn van vooral serums en enkele crèmes plus cleansing waarin vaak niet meer dan drie tot vijf stoffen zitten. Ook aan de kinderen heeft ze gedacht, met een eigen productlijn.
Zodanig verpakt dat extra conservering niet nodig is. Ik gebruik nu een week het Lactobionic serum, een dagverzorging met hooggeconcentreerd lactobionic zuur als antioxidant, aangevuld met plantaardig glycerine en gluconotactone dat pigmentschades tegengaat. Een compleet product – waar overigens wel een prijskaartje aanhangt, want 30 ml kost 140 euro. Maar het is zuinig in gebruik en tja, ze produceert op kleine schaal, en dan geldt; hoe minder productie hoe duurder de kosten per pot. Voor haar productie kan ze overigens nog fijn gebruik maken van haar oude baas verklapte ze nog en daar is ze blij mee want ze stelt zeer hoge kwaliteitseisen tijdens het productieproces en dat kan ze de fabriek waarin ze dit laat doen wel toevertrouwen.
‘Less is more’, is haar credo – ze is wars van alle ballast, zoals ze dat noemt. Ze werkt alleen op plantaardige basis en weet al feilloos de echt goede plantaardige moleculen op te sporen, want ook in plantenland is een hoop rommel te koop, bezweert ze (vergelijk het met junkfood, zegt ze), maar ze schuwt het synthetische niet, het gaat om de effectiviteit van een stof. Een nuchter mens dus – fijn. Ze is dol op vitamine e, zuren, anti-oxidanten en hyaluronzuur – maar die laatste wel in de juiste kleine molecuul om effect te kunnen hebben. Wij vinden haar een veelbelovende nieuwkomer en blijven haar volgen.
Paula Begoun. Hoe zou ik dit verhaal compleet kunnen krijgen, zonder haar erbij te halen. Begoun was voor mij als journalist een ware eyeopener tien jaar geleden. Eindelijk eens iemand die de industrie tegengas durfde te geven, die een ander geluid liet horen, een ongebreidelde passie had om fabels onderuit te halen (en daarmee vaak ook de droom) en je te wijzen op de keiharde feiten. Kilo’s papier heeft ze de afgelopen dertig jaar volgeschreven over welke stoffen wel of niet goed zijn, welke producten en merken ertoe doen, hoe je een goed huidverzorgingsregime kan opzetten en de laatste jaren legt ze daarbij ook steeds vaker de nadruk op haar eigen huidverzorgingslijn – die haar visie moet onderstrepen.
Het feit dat ze zowel de industrie bekritiseert en daarbij haar eigen lijn als stokpaardje en lichtend voorbeeld naarvoren haalt, levert haar vaak veel kritiek op. Maar hoe zeer ik haar af en toe met haar fanatisme, haar gebrek aan nuance en het gescherm met inci-lijstjes, onder het tapijt zou willen schuiven – bewonder ik haar ook mateloos om haar tomeloze energie, haar lef en haar passie. Koop een product van Paula’s Choice en 9 van de tien keer ben je gewoon tevreden.
De prijs-kwaliteitverhouding is vrijwel altijd goed. Je kan van haar leren. En deze industrie vraagt er mijns inziens om dat je je bewust wordt van je cosmeticagebruik, hoe je huid werkt, waarom er problemen kunnen zijn en hoe je daadwerkelijk je huidconditie kan verbeteren – want dat kan dus echt. Recentelijk testte ik nog haar Sheer Matte Foundation spf 20, naar tevredenheid. Ook ons testpanel noemt haar als een van de beste bronnen van informatie en Gerti reviewde haar beroemde exfoliating producten. Bekijk hier nog eens het interview dat ik in 2010 met haar had.