Op IJsland is het EGF Serum serum een ware hit en heeft het bedrijf inmiddels serieuze concurrentie.

07:37 - 04:34
luistertijd 07:37 - leestijd 04:34

Op IJsland is het EGF Serum serum een ware hit en heeft het bedrijf inmiddels serieuze concurrentie. Nu moet de rest van de wereld nog veroverd worden en dat gaat een tikkeltje moeizamer. Niet omdat het een plantaardig product is: het recept waar alles om draait komt uit gerst, maar wel welk onderdeel er uit die plant gehaald wordt – namelijk de groeifactor. Een proteïne die de celdeling kan stimuleren en zo bijdraagt aan een mooiere huid. De mannen uit IJsland drijven er een levendige handel in – vooral de medische industrie is grootafnemer voor talloze experimenteren waarbij weefselgroei voor organen van levensbelang is. Maar de cosmetica-industrie is vooralsnog huiverig. Vooral omdat de stof tot nu toe uit menselijk of dierlijk weefsel kwam en de keerzijden van gebruik niet helemaal duidelijk zijn. Cruciale vraag is namelijk: kan een dergelijke stof ook ongezonde weefsels, zoals tumoren een groeistimulans geven? De cosmetica-industrie kan zich dergelijke gevaren niet veroorloven, wat overigens niet wil zeggen dat het nooit risico’s neemt, getuige ook het onophoudelijke debat over nanotechnologisch kleine deeltjes in cosmetica waarvan wetenschappers nog altijd niet unaniem kunnen zeggen dat het veilig is. Maar deze, een groeifactor uit de gerstplant, is onschuldig, zeggen de mannen van Sif Cosmetics, die het verwerken in hun serum BioEffect. BeautyJournaal’s Monique Lindeboom sprak onlangs met hen tijdens de persintroductie in Nederland.

Waarom zijn groeifactoren tot nu toe omstreden in de cosmetica-industrie?

‘De huidige groeifactoren worden gekweekt in bacteriën, ze komen uit dierlijke of menselijk weefsel. Wij halen ze uit planten, we zijn daar tien jaar geleden mee begonnen. Wij hebben een bedrijf dat meer dan 130 verschillende groeifactoren produceert, vooral voor de medische industrie. Omdat we al begrepen dat er veel weerstand is tegen het produceren van menselijke groeifactoren in bacteriën of uit dierlijke cellen, besloten we om onze kennis met planten ook voor de cosmetica-industrie beschikbaar te willen stellen. Bovendien kleven er gevaren aan: bacteriën produceren een bijproduct dat schadelijk is, ook dierlijke en menselijke cellen kunnen vervuild zijn met stoffen die schadelijk uit pakken. Productie via plantaardige cellen is het meest veilig.’

Welke rol spelen groeifactoren in het menselijk lichaam?

‘Groeifactoren zijn zeer belangrijk en nemen in belangstelling toe. Ze controleren de celdeling en celdifferentiatie en spelen een belangrijke rol bij immuunreacties. De eerste groeifactor die we bestudeerden was insuline, in 1984. Ze worden gebruikt in medicijnen en in steeds grotere mate binnen de discipline van weefselregeneratie. In cosmetica zie je het nu mondjesmaat, maar vooral gewonnen uit menselijke placenta, en dat roept veel weerstand op. Voor ons de uitdaging dus om onze technologieën ook in cosmetica toe te passen en aan te bieden.’

Wat waren de eerste reacties vanuit de industrie op jullie BioEffect serum waarin de groeifactor zit?

‘We hebben onze technologie voor het eerst aangeboden tijdens de In Cosmetics in Amsterdam in 2008. Er waren toen al wat merken die het aanboden, o.a. Revive, dr. Brandt en SkinMedica. Wij noemden ons ingrediënt turmokine. Het werd helemaal niet goed ontvangen, niemand begreep er eigenlijk wat van. Nieuwsgierigheid was er wel. Maar de kennis van groeifactoren ten behoeve van cosmetica was gewoon te klein. Men had er ook geen notie van hoe je die stoffen in de huid kan brengen. Bovendien was het omgeven met boodschappen over de gevaarlijke eigenschappen ten aanzien van tumorgroei. Ten slotte is het gebruik van menselijke en dierlijke groeifactoren in Europa in cosmetica verboden. De proteïnen hebben dus een imagoprobleem. Onze plantaardige variant is veilig, maar de boodschap wil niet doordringen omdat het imago van de groeifactor in het algemeen niet goed is. Omdat we geen voet aan wal kregen als leverancier van de stof, hebben we uiteindelijk besloten om onze eigen cosmeticalijn op te zetten, en dat is BioEffect geworden. Het bestaat tot nu toe alleen uit een serum.’

Dus jullie gebruiken je cosmeticaproduct als brandingtool om meer aandacht voor het werk als leverancier van plantaardige groeifactoren te krijgen?

‘Zo zou je het ook kunnen zeggen.’

Wat claimen jullie met dit product?

‘De belangrijkste parameters zijn verbeterde hydratatie, rimpelvermindering en een verbetering van de teint. Het is een heel simpele formulering met 9 ingrediënten. Proteïnen zijn heel gevoelig voor chemicaliën dus we zijn erg voorzichtig geweest. We hebben samenwerking gezocht met een biochemicus op IJsland die al 25 jaar evaring heeft met het formuleren van eiwitten. Glycerine is een belangrijk onderdeel, als drager maar ook als moisturizer, een belangrijk aspect voor het gebruik van cosmetica. En naast de groeifactor uit de gerst hebben we ook andere onderdelen van de plant gebruikt voor hydraterende en elasticiteit gevende eigenschappen voor de huid. Er zitten geen conserveringsmiddelen in en ook geen parfum. De stabiliteit is grondig getest, het blijft 18 maanden goed. Inmiddels krijgen we ook de eerste klinische onderzoeksresultaten binnen. We hebben een Engelse dermatoloog en onderzoeker, dr Ronald Mooi bereid gevonden om in Amerika een testgroep op te zetten met 30 personen.’

Dringen die groeifactoren wel in de huid?

‘De groeifactoren uit onze gerst penetreren niet in de huid, maar ze zijn wel in staat cellen in de opperhuid te activeren zodat deze hun boodschappen doorsturen naar de cellen in de levende huidlaag, de dermis – naar de fibroblasten, waardoor een toename van productie van collageen en elastiene zal plaatsvinden.’

Waarom nemen jullie de moeite om dit te doen, terwijl de industrie al overvoerd is met actieve stoffen en producten en de bewijzen voor werkzaamheid maar zo moeizaam te leveren en zijn, en ook altijd ontzettend klein zijn?

‘Vanwege onze medische achtergrond weten we als geen ander wat groeifactoren voor de huid kunnen doen, uit in vitro-onderzoek. Wij weten dat het werkt, als de stof maar de juiste receptor op de cel weet te bereiken. Er is gedegen onderzoek naar gedaan voor brandwondgenezing. Wij weten verder niet wat andere ’actives’ doen, daar hebben we geen onderzoek naar gedaan. Ten tweede is ook de consumentenrespons erg goed.’

Wat is de concentratie van de groeifactor in BioEffect?

‘Dat is concurrentiegevoelige informatie die we niet kunnen vrijgeven. Op IJsland is het succes zo groot dat inmiddels nog twee bedrijven met een soortgelijk product zijn gekomen en dezelfde claims communiceren.’

Hoe gaan jullie BioEffect vermarkten?

‘Het is in december 2010 in Engeland gelanceerd, in maart 2011 in Duitsland en Frankrijk en in juni in Nederland. We kwamen natuurlijk als eerste in IJsland uit en daar werden binnen een half jaar 20 duizend flesjes verkocht, a raison van 149 euro voor 15 ml. in juni. We doen op zeer grote schaal aan sampling en we communiceren intensief in alle landen via social media. In Frankrijk verkoopt ook Colette het nu en in Italië heeft Pharmacie het opgenomen. In Nederland hebben we nog geen retail, behalve dat het via KLM verkocht wordt, tot stand gekomen via onze Nederlandse distributeur die daar relaties heeft.’

Voorlopig is het serum te koop via de Nederlandse webshop van het merk.

Lees ook