In 1995 introduceerde Hugo Boss “Hugo man” voor “jonge mensen die op zoek zijn naar een unieke stijl”. Het was een lichtgrijze vloeistof met blauwe en paarse tinten dat associaties opriep met metaal. Gevangen in een soort “veldfles” gaf het een stoere en mannelijk indruk. Die metaalachtige ondertonen waren trouwens ook duidelijk aanwezig in de geur zelf. Samen met een verrassende frisheid van een groene, nogal wrange appelschil, munt in de top en een goede dosis mannelijke muskus in de basis was het letterlijk en figuurlijk een onmiskenbare Boss-geur. En wat een succes werd het…..het is een klassieker geworden. Twee jaar later kreeg Hugo een vriendin “Hugo Woman” en nu in augustus 2011 werd er een tijd voor de nakomeling.
De nieuwe geur van Hugo Boss “Hugo Just Different” gelanceerd in augustus 2011 is een opvolger van “Hugo man”. De bedoeling was om het concept “anders tegen de dingen aankijken” te verwerken in de nieuwe geur en zo een onverwachte draai te geven aan een bekend geurtype.
Een interessant concept dat ook werd uitgewerkt in het persdossier zelf. Op de achterkant tref je bijvoorbeeld de tekst in spiegelbeeld aan, en de reclamecampagne voert je mee naar een wereld waarin alles ondersteboven staat. De vraag blijft dan wel: hoe verwerk je zoiets in geur?
De kern van deze nieuwe geur is hetzelfde gebleven als van de al oude Boss-geur. Het is een aromatische fougère. Dat wil zeggen dat het tot de geurfamilie van zg. varengeuren behoort. Vroeger waren dat naar het bos ruikende parfums met elementen van bittere kruiden, zoetheid van hooi en zepige nuancen. In de loop van de tijd werden ze minder zwaar en kregen steeds vaker frisse en aquatische nuancen. Zoals nu de appelschil en munt-twist in de originele “Hugo man”. Ook de koele noten van metaal herken je vaak in fougère geuren.
Bevroren en ziltig
De accenten in “Hugo Just Different” zijn anders gelegd. Hier zijn de contrasten op scherp gezet. De frisse topnoten combineren “bevroren” munt en kamfer in een akkoord van koel ‘urban’ staal en glas. Daartegenover staat een warm akkoord van hout en amber, wat de energie van de stadsbewoners representeert. Het licht frisse hart van deze geur met fruitig-bloemige en kruidige nuancen verbindt twee tegenpolen. Leuk bedacht.
Op mijn huid ruik ik de tegenstelling heel duidelijk. Er zijn inderdaad metaal-achtige noten van staal, die net zo koel aanvoelen als koud glas of inderdaad, als staal. Een droge citrusnoot vergezelt de “ijs-munt”. Ook de noot van de groene appelschil, die de originele Hugo zo onderscheidend maakte, komt hier terug, hetzij hij wel minder aanwezig is. Het geeft me het gevoel als dat laatste stukje natuur ook langzaam verdwijnt uit die grootstedelijke omgeving waarin Boss deze nieuwe geur heeft geplaatst.
Ook ruik ik iets van een hippe zoet-ziltige noot van water. Het wordt vaak gebruikt in de moderne geuren. Deze noot versterkt de koele nuancen, wekt associaties met water op en maakt de geur sexy, omdat het enigszins aan onze eigen lichaamsvloeistoffen doet denken.
Heel trendy, maar tegelijkertijd zorgt het ervoor dat deze nieuwe Hugo-variant toch wel veel op andere geuren lijkt en daardoor minder onderscheidend is. Dat gaat voor mij ook niet samen met de naam “just different”.
Naarmate de geur zich ontwikkelt, kan ik af en toe de glimp van de originele “Hugo man” vangen. En tegelijkertijd besef ik dat de geur heel anders is. De basis is rijker, warmer en zachter, dan van het origineel.
De nieuwe “Hugo Boss Just Different” is een goede variant op de originele “Hugo man”. Dezelfde interessante elementen zijn nog aanwezig. Hierdoor kan het voor liefhebbers een leuke aanvulling zijn. Persoonlijk heb ik te sterke herinneringen aan de orginele ‘Hugo’, daar kan deze nakomeling niet aan tippen.
Vergelijkbare moderne fougère geuren zijn bijvoorbeeld Aqua Fahrenheit (ook een variant van de klassieker, waar ik al eerder over heb geschreven) en Gucci Guilty for man.
“Hugo Just Different” is verpakt in een zwarte “veldfles” en is verkrijgbaar in 40, 100 en 150 ml bij de meeste parfumerieën voor €39, € 52 en €69. Het is ook mogelijk om te geur aan te vullen met een aftershave, douchegel en een deodorant in stick of een sprayvorm.
Bekijk hier ook nog de commercial: