Zo zoetjes aan wordt duidelijk wat bij de grote merken de make-up trends van het komende najaar zijn. Er zit weer een hoop moois bij! Een overzicht van de meest opvallende trends en de – smullen! – fraaiste producten….. Oh ja, klik op de foto’s om vergrote beelden te zien.
Er wordt wel gezegd dat we er naarmate de economie er slechter voorstaat, steeds uitbundiger uit gaan zien. Trekt de economie weer aan, dan zoeken we het juist in een meer sober uiterlijk. Welnu, afgaande op de make-up trends waar de grote make-up huizen dit najaar mee komen, zou je denken dat het wel goed zit met de economie. Wordt hier een oude trend-regel verbroken?
Donkere ogen, felle nagels
We zien heel donkere, sobere tinten op de ogen. We zien bijna overal een egale, bijna transparante teint. We zien nauwelijks rouge en als we al kleur op de wangen zien is het zacht, zacht, zacht. Kleur is er vooral op de lippen en de nagels. De lippen zijn veelal helderrood, met uitschieters naar organje, roze en zelfs intens paars. Nagels zijn gedurfd – van metaaltinten tot petrolblauw.
Transparante teint
Givenchy kiest dit najaar voor een wel heel bleke, bijna transparante teint en zeer donkere, dramatisch aangezette ogen en lippen. Bij Chanel zien we tamelijk chique eenvoud, waarbij de make-up wordt teruggebracht tot zijn essentie: een mooie teint, prachtige lippen, geraffineerd aangezette ogen en een onverwacht accent op de nagels.
Bij Clarins springen de ogen er uit. Die zijn, evenals de wenkbrauwen, duidelijk gedefinieerd, maar zonder zwaar of smokey te worden. Max Factor zoekt het in zachte roze tinten, waarbij het hele gezicht subtiel, poederig en romantisch oogt. Lancôme grijpt terug naar de jaren veertig. Elegant en energiek, met helderrode lippen, hertenogen en een frisse, natuurlijke teint.
Gedefinieerde wenkbrauwen
Het kleurenpallet van Yves Saint Laurent is springt er uit door zijn uitbundigheid, met tinten die doen denken aan wulps opengespreide pauwenveren. Ook de manier van aanbrengen is bijzonder: stevig aangezette wenkbrauwen, felle kleuraccenten op de ogen en een knallende mond.
Hebben! Nieuwe foundation varianten
Givenchy heeft met Les Ombres de Lune een wel heel ingenieus product: oogschaduw, primer en gezichtspoeder in één. Er zijn twee varianten: een romig witte tint, gecombineerd met zwart, en een goudkleur, gecombineerd met nachtblauw. Bijzonder aan de samenstelling is dat Givenchy geen talk in dit poeder verwerkte. Het is daardoor transparanter, minder ‘poederig’ en geeft aan de huid een hele mooie helderheid. Je kunt hem onder je foundation gebruiken, waardoor hij je huid een heel subtiele glans geeft. Gebruik je hem óver je foundation dan is het resultaat wat matter. Uiteraard gebruik je voor beide toepassingen alleen de lichte kleur. De donkere tint is te gebruiken als een zacht glanzende oogschaduw. De prijs: € 50,50 per doosje.
Dior wist via een ingenieus proces huidverzorging te combineren met foundation en ontwikkelde Diorskin Forever, een foundation die als het ware samensmelt met je huid. Je huid wordt de hele dag gehydrateerd en oogt glad en perfect homogeen. Diorskin stimuleert zelfs de celvernieuwing, zo stelt het merk. Je voelt ‘m nauwelijks zitten. Diorskin is er in een fluide en een compact, in meerdere mooie tinten – helaas allemaal voor de blanke huid. Diorskin Forever Fluide kost € 45,- en Diorskin Forever Compact € 54,10.
Ook Max Factor creëerde een bijzondere foundation. Ageless Elixir 2 in 1 Foundation + Serum verbetert de conditie van de huid door toevoeging van onder meer glycerine, groene thee en vitamine E. Ageless Elixir bevat bijzondere lichtreflecterende pigmenten die niet in rimpeltjes gaan zitten, waardoor de huid heel glad oogt. Tot slot wordt je huid beschermt tegen schadelijke UV stralen door een SPF 15. Max Factor Ageless Elixir kost € 15,99. Overigens bevatten ook de lipsticks en zelfs de lipotloden uit de Elixir lijn van Max Factor een hoog percentage verzorgende bestanddelen.
Bij Chanel valt dit najaar vooral de nagellak op. Drie waanzinnige metallic tinten, in een licht goud-groen, een grove metaalkleur en een zachte roze-brons tint. Vooral erg mooi als je de rest van je make-up rustig en klassiek houdt, zoals ook de Chanel visagisten dat dit najaar doen. De prijs: € 22,- per flesje.
Sensai van Kanebo liet zich bij de ontwikkeling van The Lipstick, een serie van vijfiten lippenstiften, inspireren door het oude Japanse hofleven, hetgeen schitterende tinten oplevert. Ze voegden er iets heel moderns aan toe: deze lippenstiften hebben een anti-verouderende werking door toevoeging van vochtregulerende bestanddelen die eveneens de micro-circulatie van de hoornlaag verbeteren. Bij herhaaldelijk gebruik verbetert de huidconditie van lippen aanmerkelijk. The Lipstick kost € 44,-
Clarins heeft één van de mooiste mascara’s van dit najaar. Ook een hele ingenieuze, en dan met name het borsteltje. De zwarte nylon vezels bereiken in één keer alle wimpers, en met de flexibele top ontsnappen zelfs de kleinste wimperhaartjes je niet meer. Zo breng je heel snel en zorgvuldig een mooi laagje mascara aan. Hij is er in drie kleuren, zwart, bruin en blauw, en kost € 25,- Ook heel leuk is Clarins 3D Radiance gezichtspoeder. Het verheldert en egaliseert, en geeft door de toevoeging van roze en paarse pigmenten een frisse uitstraling. De prijs: € 39,-
Lancôme heeft dit seizoen een wel heel opvallende blush: Maison Lancôme. Althans – de vormgeving is zeer opvallend en heeft de uitstraling van een charmante oude ansichtkaart. De blush zelf is, eenmaal aangebracht, zachtroze met een subtiele gouden sprankeling. Heel leuk gedaan! Maison Lancôme kost € 49,50.
Wil je feller uitpakken met je blush, dat kun je ongetwijfeld iets van je gading vinden in het uitbundige gamma van Yves Saint Laurent. Er zijn maar liefst zes verschillende doosjes, met kleurpaletten in rozerood, oranje en zelfs lila. Heel mooi: ze zijn ook als oogschaduw te gebruiken en kosten € 38,26 per stuk. Opvallend is ook de nagellak, in twee tinten blauw. Deze kosten € 32,50 per flesje.
Hebben! Silk Effect Eyeshadow
Mooie oogmake-up vind je in de Carisma collectie van Collistar. Het befaamde Collistar Duo Eye Pencil is er in twee nieuwe, intense kleurcombinaties: Silver Lamé/Black en Silver Lamé/Gold Lamé. Ze kosten € 14,45 per stuk. Silk Effect Eyeshadow is er in drie mooie kleuren: goud, lavendel en petrol. Voor een subtiele glanslaag breng je een heel dun laagje aan, voor meer uitgeproken effecten breng je laag na laag aan, net zo lang tot je ogen naar jouw smaak dramatisch genoeg zijn. De prijs: € 15,50.
Een bijzondere eyeliner dit najaar bij Dr. Hauschka. Een kajalpotlood in duovorm: de ene kant is zachtgrijs, de andere subtiel blauw. Het potlood bevat kweepeer en japanwas, waardoor het soepel aan te brengen is. Wondklaver, zwarte thee en toverhazelaar brengen de gevoelige huid rond de ogen tot rust. Het potlood kost € 12,95
Zoals je begrijpt dienen deze trends ter inspiratie. Gebruik ze om je eigen make-uplook aan te vullen, maar neem het niet al te letterlijk (tenzij je 18 bent:-))