In food is het gemeengoed: een succesvol A-merk product wordt binnen no-time gekopieerd door een goedkoper eigen merk product(private label). Tot voor kort werd dit binnen cosmetica nog niet op grote schaal gedaan. Maar afgelopen jaar werden wij beautymeisjes ook binnen de diverse drogisterijketens blootgesteld aan look-alikes van de John-Frieda’s, L’Oréals en Kneipps’ van deze wereld.
In mijn favorieten beautyproducten top 10 van 2010 had ik al aangegeven dat ik fan ben van Bio Oil. Een nieuw product in beautyland dat helpt bij het verzachten van huidstriemen, littekens en een positieve uitwerking heeft op een droge huid. Aangezien ik een droge huid heb, lichte littekens op mijn handen en een geïrriteerde huid op mijn bovenarmen heb, begon ik vorig jaar het product te gebruiken.
Ik werd bijzonder vrolijk van de werking van Bio Oil. Binnen no-time werden de littekens op mijn hand minder zichtbaar. De rode irritatie op mijn bovenarmen werd minder en als de huid van mijn gezicht droog was, gebruikte ik de Bio Oil vaak als booster voor de nacht.
Kortom ik ben Bio Oil fan! Waarom wil ik dan toch private label look-alikes testen?
Ik werk bij een design bureau voor verpakkingen. We zijn voornamelijk werkzaam voor A-merken binnen food, maar ook voor een van Nederlands grootste retailers. Ik heb ondervonden dat de private labe-varianten van een A-merk vaak bijzonder goed zijn. Ook al zijn ze soms qua smaak niet geheel hetzelfde, vaak is de kwaliteit wel in lijn met de prijs, of in enkele gevallen zelfs beter. Waarom zou dat ook niet het geval zijn met private label beautyproducten?
Vandaar deze proef op de som! Het succes van Bio Oil is niet onopgemerkt gebleven bij de twee grootste drogisterijketens: Kruidvat en Etos.
Etos heeft haar variant op Bio Oil op de markt gebracht: Skin Oil. Het doosje toont de voor Bio Oil herkenbare druppel in het oranje op de verpakking. Onmiskenbaar een look-alike. Het flesje lijkt minder op de “echte Bio Oil”. De geur is ongeveer hetzelfde, net als de substantie van de olie. Maar het effect?
Kruidvat brengt de Beauty Oil. Ook hier vinden we op het doosje een oranje druppel! Herkenbaar als de private label variant op Bio Oil. Het flesje vertoont ook een grote gelijkenis met de echte. De geur is ongeveer hetzelfde. De substantie van de olie is iets anders. Het trekt iets sneller in en laat minder glans achter.
En dan de werking……
Ik heb nu ongeveer een maand lang de linkerzijde van mijn lichaam (gezicht, bovenarmen en littekens op de hand) met de Etos olie ingesmeerd voor het slapen gaan. De rechterkant was voorbestemd voor de Kruidvat-variant. Ik kon hierdoor de resultaten van de beide oliën goed met elkaar vergelijken. De Etos-kant verbeterde iets, maar niet zo opzienbarend als bij het originele product Bio Oil.
De Kruidvat-kant had beter resultaat als de Etos kant. Ik heb aan de rechterzijde een minder geïrriteerde huid op de bovenarmen. De littekens zijn iets minder zichtbaar. Maar is het ook beter dan de originele Bio Oil? Dat niet echt. De Kruidvat komt in de buurt, maar heeft niet dat eind resultaat van de Bio Oil.
Dan maar een prijsafweging maken:
Bio Oil is over het algemeen verkrijgbaar voor 11.95 voor 60 ml, Etos Skin Oil is verkrijgbaar voor 6.99 voor 75 ml, Kruidvat Beauty Oil is verkrijgbaar voor 5.95 voor 75 ml.
Beide private labels zijn behoorlijk goedkoper. Echter, ik vind de werking van beide private labels minder. Er zou een overweging gemaakt kunnen worden om tussen de Kruidvat Beauty Oil en de Bio Oil te kiezen. Deze liggen qua werking dicht bij elkaar en de prijs is echt een groot verschil ( 6 euro minder voor de Kruidvat-variant).
Sabine concludeert:
Met dagelijkse boodschappen kan het kopen van private label zeer goed uitpakken voor de portemonnee. Bij beauty producten (producten die wat langer meegaan in gebruik) valt het effect in de portemonnee tegen. Dan gaat bij mij de werkzaamheid toch prevaleren. Kortom: Ik blijf trouw aan de Bio Oil. Voor mij is de 6 euro overkomelijk. Mocht je toch wat meer budget beauty inkopen willen doen, dan zou ik de Kruidvat Beauty Oil aanschaffen.
Note van de redactie:
Bio Oil heeft de afgelopen jaren heel wat over zich heen gekregen vanwege de claims die het maakt. In Engeland dook de ASA erop. Onze expert, prof.dr. Johann Wiechers dook in de dossiers en deed een poging de aanvallen op de claims te weerleggen. Je leest dat hier nog eens.