De Amerikaanse dermatoloog dokter Obagi behoort tot het klasje celebrity-dokters die met verve hun boodschap middels evangelisatiereizen over de wereld weten te verspreiden.

08:43 - 05:14
luistertijd 08:43 - leestijd 05:14

De Amerikaanse dermatoloog dokter Obagi behoort tot het klasje celebrity-dokters die met verve hun boodschap middels evangelisatiereizen over de wereld weten te verspreiden. Dat klinkt gechargeerd, maar dat is het niet, en het neemt overigens niet weg dat wij wel bewondering voor hem hebben. Hij is alleen een beetje….eh…Amerikaans. Heftig, denkend in zwart/wit, erg uitgesproken, en luid van stem. BeautyJournaal’s Monique ontmoette hem samen met stagiair Sanne onlangs bij zijn tour door Nederland. De ZO Health Skincare van de dokter is al geruime tijd in ons land via schoonheidsspecialisten, huidtherapeuten en injectables-artsen te koop. Binnenkort zal ook een eigen kliniek/trainingscentre in ons land verschijnen, opgezet door importeur JC IMP.

De filosofie van Obagi is van een opmerkelijke eenvoud: “Ik geloof in de gezondheid en de natuurlijke kracht van de huid”.

Begin je eerste vraag en hij zal meteen de lead nemen door zijn visie op huid uiteen te zetten met een voortreffelijke maar ook vraagtekens-oproepende oneliner: ook jij als volwassene kan weer een babyhuidje krijgen – en dat is ook zijn ultieme streven. ‘Een babyhuid is zacht, egaal van kleur, strak en natuurlijk goed gehydrateerd. Dit betekent dat de huid goed voorzien is van vocht, geen vlekken heeft, elastisch is en voorzien is van genoeg collageen.’

De industrie komt alleen met varianten op moisturizers

Obagi is van mening dat elk cosmeticabedrijf in staat is een goede hydraterende crème te maken, het punt is alleen dat ze ook vaak niet verder dan dat komen, ook niet anno 2011. “Moisturizers ruiken lekker ruiken en voelen goed aan, maar dat wil niet zeggen dat ze nou zo veel doen voor je huid. Wat wil je eigenlijk bereiken? De meeste vrouwen kopen crème zonder zich echt te verdiepen in een product. Ze hebben geen benul van hun huidtype, ze worden volledig beïnvloed door de marketing. En hoe groter het marketingbudget van een bedrijf, hoe meer potjes er verkocht worden. Maar het heeft echt weinig van doen met jouw huid, en je wens tot huidverbetering – want dat is wat elke vrouw uiteindelijk wil.”

Op onze constatering dat cosmetica voor de gemiddelde vrouw zo mild mogelijk moet zijn en geen prikkeling (dat wordt tegenwoordig uitgelegd als irritatie en is uit den boze geworden) mag geven – waardoor je vaak ook niet veel verder komt dan super hydraterende eigenschappen-, reageert hij ferm. “Uitdrogen van de huid is een eng begrip geworden, en iedereen is bang voor dat gevoel, maar het is pertinente onzin.”

Huidvet is voor de dierenvacht

“Kijk, er zijn drie huidcondities: een vette huid, een normale huid en een droge huid. Als je een vette huid hebt, moet je je huid ‘uitdrogen’ totdat je een normaal huidtype hebt. En bij een droge huid werkt dit precies andersom. Die vette huid heb je te danken aan teveel sebum, ofwel talg. Elke huid bevat huidvet, maar geloof mij, je hebt er helemaal niets aan! We hebben dat overgehouden aan prehistorische tijden, toen de mens nog een aap was (als je Darwin gelooft). Sebum was en is nodig om een vacht of veren soepel te houden. Wij hebben dat niet. Als we geen sebum zouden hebben, zouden we een stuk beter af zijn, waren er niet zoveel huidproblemen geweest”, oreert de arts die inmiddels ruim in de zestig is maar dankzij de beroemde Blue Peels (van het merk dr. Obagi) en wellicht een injectable hier en daar er behoorlijk leeftijdsloos uitziet. Met inderdaad een rozige babyhuid. Of je dat mooi vindt….daar valt over te discussiëren. Wij – BeautyJournaal’s Monique en stagiaire Sanne – houden er eigenlijk niet zo van, van zo’n roze tint. En zeker niet bij mannen, eerlijk gezegd.

“Als je huidtype eenmaal normaal is, heeft je huid in principe geen huidverzorgingsproducten meer nodig”, vervolgt de arts stellig. “Je moet wel de dode huidcellen blijven verwijderen, en dat doe je door je huid regelmatig te scrubben.  Liever geen zuren nee, die irriteren uiteindelijk alleen maar teveel. En nog een tip: gebruik na het scrubben géén moisturizer, want dan plak je die dode huidcellen gelijk weer op je huid. Je huid raakt verstopt en kan niet meer goed functioneren.”

ZO Skin Health by Zein Obagi bevat een breed scala aan producten. Opvallend is de Ossential Radical Night Repair+. Het bevat maar liefst 1% retinol. Retinol is een derivaat van vitamine A, dat bekend staat als een klinisch bewezen werkzame stof om de huidcellen te activeren. Het is ook het hoogste percentage retinol dat volgens de cosmeticawetgeving in een huidverzorgingsproduct gebruikt mag worden. Wij weten uit een grijs verleden dat een aantal Europese merken zoals Lancaster en RoC dat ook ooit verwerkten in een lijn, maar daar zijn ze toch van teruggekomen. De consument bliefde de bijkomende huiduitwerkingen zoals ‘droogheid’ en roodheid niet. Bij producten die wereldwijd verkocht worden op grote schaal, neem je dan als bedrijf al snel een stapje terug. Obagi hoeft dat niet te doen, omdat a. zijn productie voor ZO echt niet zo groot zal zijn en b. zijn producten bij de specialist gekocht moeten worden en toch sneller en makkelijker controle zal kunnen plaatsvinden.

In vijf stappen naar een babyblozende huid

Obagi’s skincare programma bestaat uit vijf stappen. Stap een en twee zijn het voorbereiden van je huid om de huidcellen te activeren zodat zij de verzorging daarna optimaal kunnen opnemen. Hiervoor gebruik je een reinigingsgel en scrubgel. Stap drie staat in het teken van stimulatie met het Ossential Radical Night Repair+ serum – en retinol dus. Stap vier draait om kalmeren en voeden en stap 5 is het jasje voor je huid: de uv-bescherming spf 30- waaraan ook extra huidbeschermend melanine is toegevoegd.  

Zowel Monique als Sanne hebben een heel programma aan verzorgingsproducten ontvangen. Monique voor de verouderende huid, Sanne om haar gemengde huid te normaliseren. Je gaat zeker de komende maanden meer van ons horen – met een verslag en meer indepth informatie over de verschillende producten!

Tot slot – nog een laatste gekkigheid van de arts: Raad jij eens welke topsporters de mooiste huid hebben?

Boksers!!  “Boksers hebben geen rimpels of lijntjes, ze hebben geen droge huid en hun huid heeft volume. De reden: ze krijgen een goede massage door al die klappen en stoten (….). Marketeers van de grote merken vertellen je graag dat je een crème zacht masserend of licht kloppend moet opbrengen. Daar is niets van waar. Je moet het juist stevig inmasseren. Kijk, zo!”, en hij wrijft hard over zijn babyroze wangen. We giechelen wat en nemen de gouden tip ter kennisneming aan. ’s Avonds gaan we van de weeromstuit toch wat steviger onze crème in masseren, en oke, het voelt wel lekkerder aan. De crème wordt zo veel beter geabsorbeerd, en dat is ook wat nodig is, horen we de arts nog nagalmen in ons hoofd. Toch zijn er inderdaad merken die dat niet prediken, die focussen liever op de holistische kant van huidverzorging – het feel good aspect. Maar daar hoef je bij Obagi niet mee aan te komen. Hij zet liever zijn tanden in jouw huid, dan je emotioneel kortstondig te strelen. Na het interview vragen we ons af hoe het is om bij hem in de behandelstoel te liggen. Gelukkig is zijn kliniek ver weg, in Beverly Hills aan de Amerikaanse westkust. Daar zullen we voorlopig niet komen, hoewel….de uitnodiging ligt er, dat wel.

Lees hier meer over dr. Obagi’s skincare. Verder is dr. Obagi nog in RTL Boulevard te zien geweest. We kunnen dit fragment helaas niet meer laten zien, omdat je er als kijker voor moet betalen. In dit Amerikaanse filmpje vertelt de arts ongeveer hetzelfde verhaal als hij ons ook vertelde:

Bekijk eventueel ook nog de mobiele telefoonopname (video) die blogger Mascha maakte van de training voor professionals die hij de avond voor de persmeeting gaf in Amsterdam.

(Sanne Cheret/Monique Lindeboom)

Lees meer hardcore skin(care) nieuws in onze rubriek Cosmetische dermatologie

Lees ook