Dit meldt vandaag de vaksite CosmeticsDesign.com naar aanleiding van onderzoek van Kline Group. Deze vraag neemt vooral in Europa toe.
Het gaat om huidverzorging met speciale ingrediënten, waarbij je moet denken aan plantaardige stoffen, eiwitten – waaronder peptiden, en enzymen die ingezet kunnen worden bij specifieke huidcondities als rimpelvorming, acne, pigmentvermindering.
Deze markt zal tot 2015 groeien met 4,6% in tegenstelling tot de traditionele verzorgingsproducten waarvoor een groei van 2,6% wordt verwacht in Europa.
Deze trend is begin 2000 al ingezet. Toen werd een verschuiving zichtbaar van traditionele indelingen in skincare naar een vette, droge, gevoelige en normale huid naar specifieke condities die deze standaarden overstijgen.
De behoefte aan skincare die steeds werkzamer is op gedetailleerder niveau neemt toe. Daarnaast is er een groeiende behoefte aan botanische extracten, maar dan wel botanicals met een bewezen werkzaamheid. Wij voegen hier zelf aan toe dat een mooie introductie op dat gebied in Nederland beleefd zal worden in het begin van 2012 met de komst van de Estée Lauder brand Origins. Nieuw in de lijn is een anti-aging serum, Plantscription, met een stofje uit de Afrikaanse Anogeissus plant dat een vergelijkbare werking heeft met retinoidezuur, voor collageenstimulatie, zonder de nadelige effecten als roodheid en droogheid. Het werd getest in samenwerking met plantwetenschappers van de universiteit van Straatsburg (Frankrijk). Binnenkort hierover meer op BeautyJournaal, met een exclusief film interview met Jane Lauder.
Ook binnen de wereld van plantencosmetica wordt het steeds roeriger omdat er veel cosmetica op de markt is met plantenstoffen die nauwelijks een activiteit hebben. In het segment natuurlijke cosmetica proberen hoogwaardige merken zich steeds meer te onderscheiden met kwalitatieve plantenstoffen in hoogwaardige emulsies, zo weten wij zelf (en voegen wij hierbij toe aan dit nieuwsbericht). Het past in de trend naar cosmetica uit natuurlijke, niet-dierlijke bronnen, maar wel met een grote effectiviteit.
De trendvoorspellers denken overigens dat het segment voor zonnecosmetica nog meer zal gaan groeien de komende jaren, en zelfs groter wordt dan het anti-aging segment. Consumenten beseffen steeds meer dat een uv-filter serieus helpt tegen huidbeschadiging door uv-straling. Daartoe zullen de toepassingen voor uv-filters ook het traditionele antizonnebrandsegment stevig gaan overstijgen. UV-filters worden ook steeds vaker gecombineerd met andere stoffen ter bescherming van het huid-DNA.