In Noorwegen is door het reclamebureau Try/Apt een app ontwikkeld die consumenten waarschuwt voor hormoonverstorende stoffen in cosmetica. Je kunt met de app via de barcode van een product informatie krijgen over de stoffen die erin zitten. Vervolgens is het dan de bedoeling dat je via social media je community waarschuwt voor de ‘foute’ cosmetica en dat zich via jouw inner circle wereld uitbreidt waarin men elkaar bewust maakt van ‘goede’ en ‘slechte’ cosmetica. Dit fenomeen op zich noem je crowdsourcing in vakjargon.
Angst
Ik ben behoorlijk onder de indruk van deze tool, al was het maar vanwege het onderwerp: foute stoffen in cosmetica. Waarop beroepen de makers zich op bij het selecteren van deze stoffen, welke onderzoeken, welke criteria? De enige uitspraak hiertoe die we horen is dat men zich baseert op onderzoek van het Deense universiteits ziekenhuis dat heeft gezegd ‘chemicaliën een vervroegde puberteit bij meisjes kunnen veroorzaken, mismaakte genitaliën bij mannelijke baby’s, slechte sperma kwaliteit, en testikel kanker’. Volgens de EU mogen bewezen hormoonverstorende stoffen niet meer in cosmetica gebruikt worden, en wat rest aan stoffen valt ten prooi vooralsnog aan welles-niets spelletjes tussen wetenschappers en cosmeticareligieuze fanatici.
Hormone Check heet de app en is door het genoemde reclamebureau ontwikkeld in opdracht van de Noorse Consumer Council, aldus de informatie in de film.
Crowdsourcing
Ik vind dergelijke tools en infobronnen waarbij angst de grootste raadgever is, niet verstandig. Neem de moeite om alle bronnen en de laatste wetenschappelijke stand van zaken goed te communiceren via publieke media, in plaats van zo’n rigoreuze eenzijdige communicatie tool in te zetten waarbij het alleen nog om goed en fout gaat, zonder duidelijke evenwichtige informatie. Ik vind het eerlijk gezegd ook een zwaktebod van een overheid als ze blijkbaar niets anders rest dan het op deze manier te moeten doen. De overheid, de regelgever en -bewaker staat machteloos tegenover de commerciële industrie: het moet niet gekker worden. Je zou bijna denken dat het een geniale grap is van het reclamebureau om de aandacht op zich te vestigen? Maar het laatste woord is er niet over gezegd, volgens een Engelstalig nieuwsmedium in Noorwegen roept de app veel weerstand op, en worden onwaarheden verspreid.
Een van de stoffen waar de organisatie zich tegen keert is de familie van conserveringsmiddelen, de parabenen.
Neemt niet weg dat het mechanisme van crowdsourcring om een publieke opinie te bespelen en een massa in beweging te krijgen, heel interessant is.
Bekijk hieronder het filmpje over de app: