Het Amsterdam Fashion Week UPTOWN programma op het Westergasterrein trok deze editie bijna 20.

03:15 - 01:57
luistertijd 03:15 - leestijd 01:57

Het Amsterdam Fashion Week UPTOWN programma op het Westergasterrein trok deze editie bijna 20.000 bezoekers, zo meldt de organisatie. Ook via de livestream volgden tienduizenden modeliefhebbers de catwalkshows. Vanaf zaterdag 21 januari vond ook het ‘off-schedule programma’ Fashion Week DOWNTOWN plaats, dat voor iedereen toegankelijk is. Verspreid over meer dan 60 locaties in de Amsterdamse binnenstad organiseerden winkels, galeries en clubs allerlei exposities, shows, winkelroutes, lanceringen en feesten.

Groene modeprijs

Voor de tweede keer werd ook een ‘groene’ modeprijs uitgereikt. In aanwezigheid van Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) werd op vrijdag The Green Collective gelanceerd. Dit overkoepelende orgaan van The Green Fashion Competition, The Green Design Competition en The Green Architecture Competition, zet zich internationaal in voor het behoud van de biodiversiteit. Met het bezoek van Prinses Máxima aan de Grande Finale van de tweede editie van The Green Fashion Competition, werd het belang van duurzaamheid in de internationale mode-industrie extra kracht bijgezet.

16e Editie overleeft met inzet van Bart Maussen

Bart Maussen, directeur en mede-eigenaar van Amsterdam Fashion Week, laat middels het persbericht weten: ‘Met deze 16e editie hebben wij onze belofte om Amsterdam Fashion Week nog beter op de kaart te zetten, waargemaakt. Met een uitgebalanceerde programmering en ons business programma hebben wij wederom aangetoond én talent én gevestigde modelabels te ondersteunen. Het was voor ons een grote eer om Prinses Máxima op Amsterdam Fashion Week te mogen ontvangen. Met haar komst heeft zij niet alleen de winnaars van The Green Fashion Competition, maar ook de Nederlandse mode-industrie bijzonder gelukkig gemaakt.’

Amsterdam Fashion Week kent de thema’s Connect, Grow & Celebrate. Met het Business Programme worden ontwerpers geholpen hun carrière vorm te geven. Gesteund door de vele kennispartners van Amsterdam Fashion Week zetten zijn hun creativiteit om in een business model en kunnen zij daadwerkelijk een modelabel opstarten.

Over Amsterdam Fashion Week

Amsterdam Fashion Week is in 2004 opgericht om Amsterdam op de kaart te zetten als inspirerende en internationaal georiënteerde modebestemming. Amsterdam Fashion Week is inmiddels uitgegroeid tot hét halfjaarlijks mode-evenement van Nederland en organiseert haar 16e editie in januari 2012. Amsterdam Fashion Week biedt talentvolle startende en gevestigde ontwerpers een platform om zich te presenteren aan het grotere publiek en de commerciële partijen. Daarbij begeleidt de organisatie startend talent in de ontwikkeling en professionalisering, waardoor zij uiteindelijk ook commercieel bestaansrecht krijgen. Amsterdam Fashion Week houdt zich het hele jaar door bezig met het ‘verbinden’ van partijen en het slaan van bruggen tussen cultuur en commercie, tussen onderwijs en bedrijfsleven en tussen mode en andere creatieve disciplines.

Amsterdam Fashion Week wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Vodafone, DSM, Sanoma Media, ABN AMRO, Redken 5th Avenue NYC, Maybelline New York, Volvo Cars, Piper Heidsieck, Fashioncheque, Hillenaar en The College Hotel.

BeautyJournaal fashionweek verslagen:

Lees ook