Een advertentie waarin cosmeticabedrijf Vichy haar antirimpelcrème een langdurig liftend effect toedicht, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van programmamaakster Jetske van den Elsen. De commissie wil dat het cosmeticabedrijf niet meer op deze wijze reclame maakt, aldus De Telegraaf vandaag.
De uitspraak is nog niet onherroepelijk, benadrukte een woordvoerster van de commissie dinsdag. Vichy is in beroep gegaan.
Van den Elsen ging op zoek naar de werking van antirimpelcrèmes voor het nieuwe NCRV-programma Van den Elsen wacht op antwoord. De eerste aflevering is woensdagavond te zien op Nederland 2.
De programmamaakster wond zich op over een advertentie in tijdschrift Linda, waarin wordt beweerd dat de crème een ‘langdurig liftend effect’ heeft en de huid ‘volledig transformeert na 4 dagen’. Volgens Vichy bewijzen octrooien en wetenschappelijke studies deze beweringen. Maar de fabrikant wil die documenten niet overleggen, omdat ze stelt dat Van den Elsen juist de procedure heeft aangespannen om aan die informatie te komen.
BeautyJournaal vult aan: Van der Elsen neemt haar eigen verouderingsproces onder de loep, ze is 40 geworden en wil weten wat de cosmeticaindustie haar te bieden heeft aan behandelingen en producten. Onze skinexpert Jetske Ultee zal binnenkort ook in een van de afleveringen te zien zijn. En voor het programma was ze ook nog op zoek naar fervente cosmeticagebruiksters die dan over hun verzameling zouden vertellen. Enkele van onze testpanelleden zijn hiervoor gescreend, maar wij hebben er niets meer van vernomen.
We zijn benieuwd naar de serie, zou het net zo smeuiig worden als met Sunny Bergman enkele jaren geleden?