Onlangs was het opperhoofd van Research en Development van Boots uit Engeland over: Mike Bell. Een aimabele, superenthousiaste man die vol passie over zijn vak, en de Boots crèmes verteld. Zelfs zo, dat ik instant jaloers werd….ik moet in een volgend leven ook maar chemicus worden of zoietsJ
De hype te boven
Boots skincare, beter bekend onder de naam No. 7 is sinds enige jaren in Nederland te koop bij de Boots apotheken en sinds kort ook via een eigen webshop. Mike Bell presenteerde onlangs in Nederland het complete programma huidverzorging. De naam Boots en hun skincare staat sinds 2007 in mijn geheugen gegrift. Toen werd via het wetenschapsprogramma Horizon van de Engelse BBC bekend gemaakt dat stoffen in hun serum Protect & Perfect wel degelijk iets aan collageenstimulatie kon doen. Op zich geen bijzondere boodschap, wij journalisten worden er dagelijks mee om de oren geslagen, al decennia lang. Maar dan komt zo’n bericht uit de eigen bedrijfskoker, en in dit geval werd het verkondigd door onafhankelijke wetenschappers. Fijn voor de industrie, laat zien dat ‘je’ niet altijd gebakken lucht verkoopt, maar helemaal fijn voor consumenten: er ontstond een wereldwijde run op het product. Hoe gestoord zijn we toch als het om onze angst voor verval gaat en onze behoefte om dat af te dekken met instant oplossingen – hoe klein het resultaat dan ook. Dit maakt mijn vak als journalist in deze industrie ook zo boeiend!
Eigen lab
Boots mag in Nederland dan klein zijn – het aantal apotheken onder de Boots vlag wil nog niet echt groeien, in Engeland is het huge. De Boots apotheek is het lichtend voorbeeld van waar men in Nederland ook zo graag naartoe wil groeien: winkels die zowel medicijnen als vlotte lifestyle producten verkopen voor verzorging. Maar het wil nog niet vlotten hier.
Boots is groot. Het heeft een eigen laboratorium in Nottingham (ik wil er graag eens naartoe), waar zowel medicijnen als verzorgingsproducten ontwikkeld worden, en je snapt het al, de formuleerders kunnen fijn tappen uit de farmaceutische bron van het bedrijf, bijvoorbeeld om opneembaarheid en stabiliteit van skincare ingrediënten nog beter te maken. I love it. Boots beschikt over een database van maar liefst 50 duizend consumenten die graag producten willen testen en hun mening erover willen geven. Boots verricht ook voor de cosmetica placebo-gecontroleerde onderzoeken.
Wetenschappelijk onderzoek
En daar is Mike Bell meer dan trots op. ‘Ik vind het belangrijk om wetenschappelijke mogelijkheden met consumentenwensen te verenigen,’ vertelt hij me tijdens zijn bezoek aan Amsterdam. ‘Dankzij onze farmaceutische tak hebben we veel geleerd over adequate afgiftesystemen in de huid. Denk aan inkapseling, koppeling aan lipiden voor oplosbaarheid, bepaalde silicoonsystemen. We zoeken vooral naar mogelijkheden die ook in vivo bewezen kunnen worden. Dit is vooral belangrijk voor een effectieve werkzaamheid van vitaminen: om ze open te laten breken en hun stof te laten afgeven aan de huid. Denk ook aan het gebruik van speciale enzymen die retinol derivaten kunnen splijten zodat ze omgezet kunnen worden in hun actieve stof – in de huid.’
Is het heel gewoon om in vitro tests uit te voeren voor wetenschappelijk onderzoek, Bell zweert vooral bij in vivo tests, dus echt op de levende mensenhuid. ‘We hebben varkenshuid, 3D- huidmodellen, maar ze halen het nog steeds niet bij in vivo. Wij maken gebruik van Raman microscopie waarmee met laserlicht in huidlagen gekeken kan worden. Je kan dan bijvoorbeeld aan de hand van zg. markers traceren waar een bepaald opgebracht product blijft in de huidlagen. Hoe meer we weten, hoe meer we zien dat er nog veel werk verzet moet worden om een brug te slaan tussen het wenselijke doel van een product of werkzame stof en wat er daadwerkelijk plaatsvindt. Daarmee bedoel ik ook: in veel gevallen ontbreekt resultaat gewoon (nog). Ik zeg altijd: kijk naar de resultaten in placebo-gecontroleerde onderzoeken met en zonder actieve stof, en let goed op de biomarkers voor de specifieke huidproblemen zoals rimpels, droogte, etc: Maakt het verschil met of zonder, of niet?’
Sparren met professoren
Bell is trots op zijn vak en als hij verteld dat hij twee keer per jaar een internationaal team van experts bij elkaar roept om te brainstormen, ben ik jaloers: daar wil ik ook bij zijn! In besloten sfeer wordt openhartig gesproken over nieuwe ontwikkelingen, onderzoeksmethoden, haalbare doelen, dromen en kansen voor cosmetica. Denk aan hotshots als prof. Chris Griffiths uit Engeland, maar ook kopstukken uit Frankrijk en Italië.
Nieuwe inzichten
Mike zegt dat ingrediënten leuk zijn, maar de proof is in the pudding. Spannende verhalen over ingrediënten zijn goed voor het marketingverhaal, het is sexy. Het gaat erom dat ze echt werken. Gelukkig worden de testmethoden steeds geavanceerder, en komt er steeds meer kennis over hoe de huid en al haar cellen incluis de boodschappers zoals eiwitten functioneren. ‘Het gaat niet altijd om nieuwe stoffen, door de toegenomen kennis kun je ook bestaande stoffen perfectioneren,’ verklaart Bell. Neem de pentapeptiden die alweer bijna 15 jaar gebruikt worden. Toen was het hot, nu hoor je er haast niemand meer over. Wij hebben aangetoond dat als je ze mixt met bijvoorbeeld witte lupine en retinol, het heel werkzaam kan zijn. Dat was ook ons grote succes in 2007. We zijn ook daarna nog heel hard bezig geweest om nog beter te begrijpen hoe het werkt in de huid. Dat is zo fundamenteel om nog betere producten te ontwikkelen.’
Bell doet er nog een beetje geheimzinnig over, maar er zou toch binnenkort een nieuw wetenschappelijk onderzoek naar buiten moeten komen waaruit blijkt dat die kennis is toegenomen en functioneel toegepast kan worden met succes. Een vervolg op de hype van 2007. ‘Het gaat dan echt om een placebo gecontroleerde studie over het begrijpen van de technologie. Welke stoffen maken nu echt het verschil in die cocktail?’
Minder collageen, meer pigment. Ai!
Tot slot verklapt hij nog dat er ook nieuwe serums voor de ouder wordende huid aankomen. Fijn om te weten, zeker als je hoort dat je rond je 60ste al zo’n 20% minder collageen aanmaakt, je huid 15% tot 20% dunner is, het aantal receptoren afneemt dat betrokken is bij een gezond huidfunctioneren en de pH-waarde van je huid hoger wordt door afnemend oestrogeen, waardoor pathogene huidbacteriën kunnen toenemen, met overgevoeligheidsreacties tot gevolg. Bell benadrukt dat naarmate je ouder wordt, de reiniging steeds belangrijker wordt, om de juiste pH waarde terug te krijgen. Ik hoop dat we daar nog heel veel van gaan horen, want de industrie richt zich gemiddeld nog altijd op de 20-30 jarigen. En wij hebben zuchtend, maar niet minder behoevend (sterker nog: juist meer!), het nakijken!
Pigment- ook dat wordt een steeds groter topic, bezweert Bell. ‘En de industrie komt met steeds nieuwere oplossingen, alleen zie ik er nog te weinig resultaat van. Belangrijk is de aanpak van overproductie van melanine. Maar ik ben pas tevreden over de ontwikkelingen op dit gebied als er eens een goed peer-reviewed onderzoek wordt gepubliceerd, in een vooraanstaand dermatologisch wetenschappelijk tijdschrift.
Retinol + peptiden = top
Wat vindt Bell van de huidige trend om vitamine a-zuur weer te promoten? Ach, zegt hij, je kunt de veerkracht er wat mee terugbrengen, op moleculair niveau. Maar het geeft ook irritatie. Bij deze stof gaat het erom dat het aangrijpt op de juiste receptor: je hebt een alfa en een bèta receptor. Alfa werkt het beste, maar nog beter is het als beiden goed werken. Helaas is dat bij 20% van de mensen niet zo. Ze hebben of minder van deze receptoren of een van beide of beiden functioneren niet optimaal. Mensen zeggen vaak dat het de irritatie is die zorgt voor meer aanmaak van weefsel, maar dat is niet waar, het gaat om de activiteit van de receptoren.’
‘Een alternatief is retinol, nee, dat hoeft niet plantaardig te zijn. Ook dat is een fabel: plantaardig zou milder zijn. Ook hierbij gaat het simpelweg om het vermogen om een receptor te activeren. Persoonlijk vind ik de combinatie van retinol met peptiden nog altijd het beste voor de huid.’
En hij besluit: ‘Bescherm je huid goed tegen uv-a straling. De meeste huidkankers worden veroorzaakt door te veel blootstelling aan uv-a straling.’
Hmm….ik ga maar eens fijn smeren met een potje No 7 voor een stralende huid en met breedbandige uv-bescherming. Boots gaat er prat op dat ze in al hun producten de hoogste uv-a bescherming verwerken. Naast uv-b – natuurlijk.
Je kunt alle Boots producten hier lekker online shoppen.
- Lees hier meer artikelen in de rubriek ‘Monique schrijft…’