Onlangs is in Frankrijk onder lezers van 50 weblogs en onder 255 bezoekers van de vakbeurs InCosmetics in Barcelona in 2012 een enquête houden over hun kennis en mening over het gebruik van nanotechnologie in zonnebrandmiddelen. Het onderzoek was opgezet door Attraction Conseil, een marketingbureau dat geleid wordt door Anne Canet in samenwerking met PlanetInnov, geleid door Catherine Jean. Hoe groot en gerenommeerd deze bureaus zijn wordt niet duidelijk. Wel wordt in een persbericht over het onderzoek gemeld dat PlanetInnov in 2009 een innovatieprijs voor marketing won, vanwege de digitale focus. In opdracht van wie of welk bedrijf dit onderzoek gedaan is, wordt ook niet duidelijk.
Wat houdt nanotechnologie in zoncosmetica in?
De techniek waarbij zonnefilterdeeltjes, de minerale filters zoals titanium en zink, zo klein worden gemaakt dat ze geen witte waas meer achter laten op de huid. Wetenschappers en diverse overheden, waaronder die van Frankrijk maken zich zorgen over de gezondheidsgevolgen hiervan omdat men vindt dat niet voldoende wetenschappelijk is aangetoond dat het veilig is. Bezorgdheid gaat over het feit dat de deeltjes via sprays ingeademd kunnen worden en in de longen terechtgekomen – terechte zorg, ook bij kinderen, en dat bij beschadigde hittebarrières de deeltjes door de huid heen gaan de bloedbaan in en wellicht DNA schade kunnen veroorzaken, dit laatste is vooralsnog onduidelijk, maar bij een beschadigde huid zijn er wel aanwijzingen. Voor een gezonde huid niet. Die laat niet door, zo is de huidige wereldwijde consensus nu.
Nieuwe Europese wet
Toch heeft een Europese wetgeving ervoor gezorgd dat vanaf 2013 het gebruik van nanotechnologie op verpakkingen moet worden vermeld, zodat consumenten een keuze hebben. Maar weet de consument voldoende hierover om een goede mening te kunnen vormen? En wie gaat de voorlichting geven, ook in ons land (voorals nog niemand!). Wat bereik je ermee?
In Frankrijk vond een clubje het tijd om zowel consumenten via blogs als bezoekers van een vakbeurs te vragen naar hun mening over het gebruik van nano.
Internetcommunities
Men richtte zich op 50 internetcommunities in Frankrijk waar regelmatig discussies zijn over zon en zongedrag en zonneproducten en ontwikkelingen. Welke blogs dat waren, wordt helaas niet gemeld. Ook werden experts uit de sector bevraagd – wie, geen idee en dus vakbeursbezoekers. Vanuit de communities werden zes belangrijke thema’s gefilterd
Nano wat??
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten nog niet screenen op nanotechnologie bij aankoop van een zonneproduct. Onder experts bleek de taart meer gelijkmatig verdeeld: 27% zei ja, 36% was neutraal en 37% zei nee.
Mineraal of synthetisch
Over de oorsprong van zonnefilters is de consument zich meer bewust: mineraal of synthetisch, en kijkt er ook naar, en dat doen de experts ook. Maar experts, zo’n 1/3 verwachtte niet dat consumenten er zoveel aandacht aan zouden besteden.
Over andere toegevoegde stoffen aan de producten hebben de consumenten geen echte mening. Eenvijfde van de ondervraagden kijkt ernaar, terwijl onder de experts 45% ernaar kijkt.
Eco, hoezo?
En hoe zit het met de plantjes, de biologische oorsprong van stoffen in anti-zonnebrandmiddelen? Een overgrote meerderheid van de consumenten laat het koud, bij hun aankoopbeslissing. Bij de vakbeurs bezoekers was het meer verdeeld: 32% ja, 31% neutraal en 37% nee.
Een groot deel van de consumenten snapt het verband tussen smeren en de preventie van zon risico’s, zo ook bij de vakbeursbezoekers (92%).
Als het huidgevoel maar goed is
Het gevoel van welbehagen tijdens en na het smeren speelt een grote rol bij consumenten: het product moet dus sensorisch zijn. Ook 76% van de experts is het hier mee eens. beautyJournaal voegt toe dat de laatste jaren steeds meer producten met een boterzacht, of wel fondant huidgevoel op de markt zijn gekomen. Sensory rules indeed.
De kijk op de nanodeeltjes is divers onder de doelgroepen. Consumenten laten het niet zo meewegen in hun aankoopbeslissing, maar experts wel. De vraag wordt dan ook gesteld of de wetenschappers en formuleerders het topic niet overschatten? Consumenten gaan wel graag voor minerale filters maar leggen geen link tussen nano en de minerale filters.
En nu?
Tot zover de interesssante maar ook magere samenvatting van een onderzoek dat eigenlijk nog meer onderzoek behoeft en waar duidelijk pijnlijk wordt dat de gezondheidsvragen die tegenwoordig met steeds grotere regelmaat aan cosmeticagebruik gekoppeld worden, nog steeds in de marge van het totale umfeld beleef worden. Zal die bewustwording toenemen, en hoe zal hij groeien en in welke richting? Of wint altijd weer het verwen-gevoel dat zo innig verbonden is aan het smeren van geurige crème op de huid.
Eerlijk gezegd denken wij dat de uitkomsten in Nederland niet veel zouden verschillen van de Franse gegevens.
- Lees hier meer over nanotechnologie en cosmetica