Al meer dan een jaar heerst er een nieuw virus onder de Nederlandse beautybloggers. De unboxing koorts. Een bijzonder fenomeen met een duidelijk patroon. Het laait op elke derde week van de maand en vervolgens zakt het langzaam weer weg. De oorzaak ligt in de handen van drie bedrijven, die een “virus” in de mooie verpakkingen per post versturen. Maar… eerst even alles op een rijtje zetten.
Eind 2010 heeft Nederlandse schoonheidswereld een nieuw fenomeen verwelkomd – de eerste beautybox. Nu zijn er zijn inmiddels drie. Voor wie het nog niet kent leg ik even uit wat het inhoudt. Voor een klein bedrag per maand (rond €12,50) krijg je een mooi verpakt doosje met vijf of zes royale samples van beautyproducten. “Royaal” betekent hier, dat de samples vaak groter zijn, dan de gratis proefjes wat je soms mee in de winkel krijgt. En soms liggen er zelfs de full-size producten in. Het is een abonnement dat per maand opzegbaar is. De grote spelers op de markt zijn de Glossybox, de Beautybox en de Truly Yours box. Er was ook een BlendBox, maar na de vele “bloopers” lijkt het niet meer van de partij te zijn.
De derde week van de maand
Eind derde week van elke maand worden de charmant verpakte doosjes naar hun klanten verstuurd. En al op maandag begint het. Op Twitter druppelen langzaam berichten van ongeduldige dames, die zich op hun maandelijks “cadeautje” verheugen. Met deze berichten steken de dames elkaar aan en je ziet steeds meer “oh, ik kan niet meer wachten” meldingen voorbij komen. En dan… de klanten krijgen een e-mail, dat hun doosje verzonden is en je ziet opeens een ontploffing van de nieuwe tweets. Bezorgde dames, die nog geen mail hebben ontvangen vragen zich af of ze hun beautybox nog krijgen. Daarnaast zijn de gefrustreerde berichten van iemand die niet thuis kan zijn om het pakketje in ontvangst te nemen. Maar er heerst vooral veel kwellende onrust – wanneer krijg ik het? Wat zit er deze maand in? En dan…
Het unboxen begint
Op gegeven moment komt er een bericht langs van de eerste dame die haar beautybox heeft ontvangen. De koorts gaat het nieuwe stadium in – het maken van de “unboxing” foto’s en video’s. Wie zal het als eerste op haar blog zetten? Twitter staat vol links naar de eigen “unboxing” blogs en vlogs. De laatste was trouwens ook iets nieuws voor mij – een “vlog” verwijst naar een video bericht in een blog. Google even de naam van één van de bovengenoemde boxen met het woord “unboxing” erbij of type het op YouTube en je komt tientallen vermakelijke video’s tegen. Het is net een rage, wat ik overigens heel goed kan begrijpen – wie is de eerste die de box heeft ontvangen en op haar blog heeft gezet? Wie heeft de leukste video gemaakt?
Jij wel en ik nog niet….
En wat als je de box nog niet hebt ontvangen en vol spanning en ongeduld en knagende nieuwsgierigheid zit – wat hebben ze deze maand in het doosje gestopt? Dan kan je de spanning op gegeven moment niet meer aan en gaat toch op zoek naar een unboxing video om je nieuwsgierigheid te bevredigen. En soms brengt het nog meer spanning, want dan weet je op welke producten je kunt verheugen. En soms raak je al gefrustreerd omdat er nauwelijks interessante dingen in de box van de maand zitten.
Gluren in de doos
Het kijken naar de “unboxing” video kan heel vermakelijk zijn. Het is alsof je een stille getuige bent van het moment wanneer iemand de inhoud van haar cadeautje onthult. Wat zit erin? Is ze er blij mee? Zou ik het ook willen? Voel ik me nu jaloers? Of juist blij voor haar? Of opgelucht, dat ik de box niet had besteld? En daarnaast kan je soms enorm lachen om deze vrijwel amateuristische video’s. Sommige dames bereiden zich heel goed voor – je ziet een opgemaakt meisje die goed weet waar ze het over heeft en kan uit haar ervaring en kennis over de producten communiceren. Sommige video’s zijn zelfs ook leuk gemonteerd.
Gezichtsuitdrukkingen spotten
Maar de vele video’s zitten ook vol grappige en verbazingwekkende “bloopers”. Vele meisjes willen echt “het ultieme moment van onthullende unboxing” vast leggen zonder voorbereiding waardoor er veel hilarische momenten ontstaan. Je wordt bijvoorbeeld een getuige van de strijd met ongeduld waarbij de laatste wint en je ziet hoe het doosje letterlijk uit elkaar wordt gerukt. Of je ziet hoe een meisje snel het kaartje voor probeert te lezen hoewel ze in haar gedachten al lang bij de producten in de box zit. En tja, hoe lees je soms al die moeilijke Franse namen? Daartussen hoor je ook eens de grappige fonetische interpretaties. En soms zit er ook een product tussen waarbij je helemaal geen idee hebt waar is het voor bedoeld. De industrie maakt het je ook niet makkelijk door bijvoorbeeld een “alles-in-één” haarspray te creëren. Probeer het maar in een paar seconden te vatten en dan nog in een “live” uitzending aan je publiek uit te leggen. De gezichtsuitdrukking van een blogger op dit moment is “priceless”. En soms is het ook amusant om de kleine scènes uit het privé leven van de meiden mee te maken. Zoals een melkboer die een bestelling bij de buren komt brengen. Of een vriend die onopgemerkt onder de tafel probeert te kruipen tijdens de “live” uitzending.
Aanstekelijk virus
Het “unboxing” fenomeen is een rage. Het is ontzettend handig als je een goed beeld wilt vormen over een beautybox is en wat het inhoudt. En het is meer dan een tekst – want op een video kan je het met iemand samen beleven. Het is ook interessant als je iets meer wilt weten over de nieuwe producten in de beautywereld. Het kan ook heel amusant en grappig zijn. Maar het is ook een soort virus. En wees gewaarschuwd – het is heel aanstekelijk. Als je weerstand niet even verzwakt is, dan kan het kijken naar zo’n video makkelijk leiden tot aanschaf van een van de beautyboxen. Het gehalte van enthousiasme in deze video’s kan soms veel hoger liggen, dan de feitelijke informatie over het product. En ik weet er van alles van – ik heb al een paar in huis.
Bekijk hier een unboxing the beautybox vlog van BeautyNailsFun en haar Truly Yours:
Teskuh unboxed the Glossy Box:
en tot slot de meest commerciele: Debbie Zwiers, adviseur van de BeautyBox, unboxed haar eigen box: