Dinsdagmiddag, 4 september in het Amsterdamse Amstel Hotel. Er stond paparazzi voor de deur – die ik verwarde met rondleuterende bouwvakkers en schalks vroegen of ik soms voor Anastasia kwam. Goh, is ze dan zo beroemd, dat zelfs de fotografen voor de ingang lagen.
Nu is Anastasia wel beroemd, vanwege haar wiskundige wenkbrauwsjabloontjes, maar de echte nervositeit was gericht op Jagger, Mick Jagger, die even zijn belastingpapieren kwam nakijken (zoals vele artiesten die NL als hun belastingparadijsje hebben).
We hadden een uurtje de tijd, aparte interviews met de Queen of Brows waren afgelast vanwege stakingen bij haar vliegtuigmaatschappij, maar het ontspannen Q & A’tje en haar improvisatietalent droegen ertoe bij dat het een leuk uurtje werd.
Niet zonder wenkbrauwen de deur uit…
De petite Roemeense (maar Grieks afkomstig) van 54 jaar met een onberispelijk glad gezichtje, weelderige golven in het haar, strak in de kleertjes met een mooi silhouet, vertelde als een echte Amerikaanse vol vuur en vastberadenheid over de usp’s van haar merk en hoe ze het afgelopen decennium diverse celebs (Faye Dunaway, Michelle Pfeiffer) aan mooie wenkbrauwen had geholpen.
En dat kwam niet zo maar uit de lucht vallen: toen ze in 1998 in Amerika aankwam, na een vlucht voor de dictatuur in het toenmalige Roemeniëverbaasde ze zich erover hoe weinig aandacht Amerikaanse vrouwen aan hun wenkbrauwen besteedden. Terwijl het in Roemenië zo normaal was! Ze had in daar op een beautyvakschool geleerd hoe ze dat moest doen. Meten = weten, daarmee was ze ook altijd bezig als ze kleding voor haar moeder maakte.
En dat meten= weten besloot ze ook in Amerika verder uit te gaan werken. Ze toog naar de bib om alles te leren over gezichtsvormen, over gezichtsuitdrukkingen, over gezichtsschaduwen, over het in balans brengen ervan. Het was vast de tijdgeest maar in die tijdsspanne ontstonden ook de mathematische berekeningen voor cosmetische plastische chirurgie van het gezicht. Anastasia is een perfectioniste, alles moet in het gareel, is haar stelling, en als journalisten hebben wij ook de taak om dat zo secuur mogelijk over te brengen op vrouwen, zodat ook de dochters het weer overnemen. Bij het horen van die boodschap moest ik even slikken, omdat ik me als journalist nog nooit geroepen heb gevoeld om schoonheid te dicteren en trucs voor perfectionisme al helemaal niet.
Hoezo recht? Scheef!
Ik kon het ook niet nalaten om mijn eigen eerste traumatische ervaring met Anastasia brows te ventileren. Mijn wenkbrauwen zitten scheef op mijn voorhoofd, ergo: mijn hele gezicht is scheef. Toen het product in 2007 naar Nederland kwam, mocht ik een brow sessie doen bij Peetoom kappers in Haarlem en dat pakte dramatisch uit. In een poging met de sjablonen twee rechte wenkbrauwen op mijn hoofd te creeeren, stonden ze juist schever dan ooit: of wel: ze stonden nu recht ten opzichte van elkaar maar vielen daardoor des te meer op in mijn scheve gezicht. Snap je het nog?
Natuurlijk daag je zo’n pittige tante als Anastasia uit als je dit vertelt, en hop, daar lag ik al ten overstaan van 15 journalisten in de stoel. Queen of Brows zou me wel eens laten zien dat ik ook rechte haarlijntjes kon krijgen. Een heel arsenaal aan tooltjes kwam erbij: schaar (want anderhalve centimeter lange wenkbrauwharen vond ze toch echt vloeken in de kerk), wax om het ongeepileerde veld met natuurgras te wieden, de beroemde sjablonen en een potlood om bij de ene wenkbrauw aan de bovenkant meer bij te tekenen en bij de andere aan de onderkant meer ‘haar’ te geven. En zo kwam het optisch toch nog (te)recht!
Make-up +
En passant werd razendsnel een diagnose voor mijn scheve optiek gesteld: spieren boven rechterbrauw actiever waardoor oog meer openstaat, dan boven linkerwenkbrauw. En ohja, die fronsrimpel kon wel een botoxje gebruiken, ja, nee, die was toch echt wel zichtbaar.
Genoeg gekletst, over tot de zaken! Anastasia introduceerde deze middag nieuwe oogmake-up waarin extra skincare faciliteiten zitten, zoals een verstrakkende peptide, waardoor je ooglidhuid echt meer aangespannen zou kunnen worden na enkele weken gebruik (€ 42,95). Een Highlight creme duo waarmee je in no time een perfecte J.Lo look zou kunnen creeeren: een subtiele gloed op je wangen, soft shiny (41,95), een hydraterende lipgloss met bestanddelen die de lippen na 4 weken ook aanmerkelijk zachter maken (€24,95), een cooling eye brightener voor snel een frisse oogopslag (24,95) en een illuminating bronzer met matte effect voor een just off the beach look all year around (€ 45,95) – ook voor een donkere huid.
Wat ik niet wil, hoef jij ook niet
Wat ik nou zo leuk vind aan haar en haar concept is dat ze puur vanuit zichzelf redeneert: wat goed is voor haar, is goed voor jou. Als 54-jarige vrouw met een gecombineerde huid heeft ze een hekel aan vette, glimmende producten. Ze garandeert dat haar producten gepigmenteerd zijn, luchtig, niet vettig en niet-glimmend zijn. Ze heeft geen last van aandeelhouders, ze is haar eigen baas, dat geeft haar alle vrijheid te doen wat ze zelf wil.
Als ze tot slot nog benadrukt dat ze alleen met de beste technologien en grondstoffen werkt uit Italie en Duitsland , ben ik helemaal verkocht. Want zeg nou zelf, als Europese vrouw is het toch altijd leuk te horen dat Amerikanen zo dol zijn op alles wat uit Europa komt?
En nu ga ik eens snel make-uppen. Nieuwe wenkbrauwen heb ik alvast.
Nagekomen: op verzoek nog even twee plaatjes van Monique in de behandelstoel voor mooie wenkbrauwen!
Nog meer fijne, eigenwijze vrouwen (BeautyJournaal is er dol op):
- Apotheker Michelle Evrard met Lab27
- Jetske Ultee met Uncover
- Mardge Pascaud van Pascaud Beauty Innovations + lees meer over haar producten
- Rafaella Gregoris van Bakel
- Joelle Ciocco uit Parijs
- Paula Begoun (video interview) + lees meer over Paula’s Choice producten