Afgelopen vrijdag opende Hema haar eerste stand alone beautyshop in de Amsterdamse Kalverstraat en zaterdag in Haarlem. Dat ging niet onopgemerkt voorbij. Sterker nog: iedereen in de branche heeft het erover, consumenten zijn blij en nieuwsgierig en menig ondernemer houdt zijn adem in, in deze crisistijd. Hema Beautyshop kan wel een eens een geduchte concurrentie gaan worden voor zowel massmarket als luxe merken. BeautyJournaal stelde vijftien vragen aan het bedrijf. Ze zijn beantwoord door corporate communications manager Inge van Baarsen.
- Hoe lang is Hema bezig geweest met de voorbereiding van dit nieuwe concept?
HEMA heeft dit concept binnen een jaar uitgewerkt. Wij zagen de potentie en zijn als organisatie in staat om snel te schakelen en een concept als dit te realiseren.
- Welke factoren hebben meegespeeld bij de ontwikkeling van dit concept?
We zien een toenemende behoefte bij klanten naar kwalitatief goede make-upproducten & gezichtsverzorgingsproducten voor een vriendelijke prijs. De groei is mede ingegeven door de crisis. Voorheen ging men naar beautysalons, nu gaat men thuis producten uitproberen. Je ziet ook een beweging van A-merken naar retailmerken. En ten slotte zie je een duidelijke focus op kleuren. Met name de segmenten nagellak en foundation zijn nu groeiend. Een andere belangrijke factor die meespeelde bij de ontwikkeling was dat we ons brede assortiment aan onze klanten wilde laten zien – in een inspirerende omgeving. Dit concept geeft ons de mogelijkheid om te laten zien wat we allemaal te bieden hebben op dit gebied. Alle producten komen veel beter tot hun recht. Verder vindt de klant op de schappen duidelijke informatie en tips voor een perfecte look. Er zijn ook unieke spiegels (ontworpen door Philips, red.), voorzien van verschillende lichteffecten. Zo kan er meteen live getest worden welke make-upkleuren geschikt zijn voor bijvoorbeeld een dag- of avondlook. HEMA laat zien dat zij een serieuze speler is in deze markt, en dat een luxe uitstraling niet duur hoeft te zijn.
- Binnen welke leeftijdscategorie zit die groei nu vooral?
Dat zie je overal, niet in één specifieke leeftijdscategorie. Maar waar we voorheen vooral aantrekkelijk waren voor vrouwen van 25 jaar en ouder (die minder geloven in de marketing van duurdere merken) zie je nu door de luxe, de inspiratie en de uitgebreide kleuren dat we ook aantrekkelijker zijn voor jongeren. Een doelgroep die gevoeliger is voor imago.
- Welke merken en uitstraling hebben jullie geïnspireerd tot het concept zoals het nu is?
Denk aan merken als Bobbi Brown, Make-up Studio, Mac, Sephora, Kiko, enzovoort.
- In de stand alone winkels kun je ook opgemaakt worden, wordt dit door professionele visagisten gedaan? Bij navraag in de Kalverstraat-winkel bleken het die dag verkoopsters te zijn met make-up opmaak kwaliteiten. Is dat voldoende?
In de stand aloneHEMA Beautyshops werkt minimaal één professionele visagiste (gediplomeerd), daarnaast heeft het overige personeel in de HEMA BEAUTY winkels een achtergrond in en affiniteit met cosmetica. Zij hebben een interne visagistentraining gekregen. Ingehuurde professionals ondersteunen in het begeleiden en coachen van de teams om ervoor te zorgen dat er veel kennis in de shops aanwezig is.
- Naast welke andere merken in de markt positioneert HEMA beauty zich?
Wij positioneren ons naast merken als Catrice en Essence en laten ons inspireren door merken als Bobbi Brown, Mac, en anderen als hierboven genoemd.
- Moeten de drogisterijen als Etos en Kruidvat nu oppassen met zo’n gerestyled concept erbij dat eveneens uitbreidingsplannen heeft?
Dat moesten ze altijd al, want HEMA was al marktleider en ja, dit is natuurlijk een nieuw en uniek concept waarmee wij verwachten nog aantrekkelijker te worden voor de klant.
- Kunnen jullie ook concurrentie worden voor de parfumerie – ook even de crisis indachtig nu? Zo ja, hoe?
Je ziet wel een verschuiving dat klanten door de crisis kiezen voor merken in een ander segment.
- Hoe groot is het aandeel van HEMA beautyproducten in de Nederlandse markt op dit moment binnen het massmarket segment?
Dit is bedrijfseigen informatie, daar doen we geen uitspraak over. HEMA neemt van oudsher een belangrijke positie in deze markt in. Een paar leuke weetjes om dit te staven:
- 1 op 6 verkochte nagellakken in Nederland is van HEMA
- 1 op 5 verkochte lippenstiften in Nederland is van HEMA
- 1 op 5 verkochte oogpotloden in Nederland is van HEMA
- 1 op 5 verkochte foundations in Nederland is van HEMA
- Welk bureau heeft voor de inrichting getekend? En wat was hun visie? (incluis die van die leuke boodschappentasjesJ)
Wij zeggen nooit iets over onze leveranciers. Note van BeautyJournaal: Visual Brand Designer Frank Tjepkema van TJEP tekende voor het ontwerp. In zijn Engelstalige nieuwsbrief laat hij weten dat kleur en mode belangrijke peilers waren om dit concept visueel rond te krijgen en dat er grondig is nagedacht over hoe je door de producten en de productcategorien heen gaat als consument en hoe je informatie tot je wilt nemen. Lees er hier meer over.
- De twee winkels in Amsterdam en Haarlem zijn gekomen in de plaats van de Hema Fotoservice shops. Nu zit er nog een in de Jodenbreestraat in Amsterdam. Gaat die ook omgebouwd worden?
Daar zijn op dit moment geen plannen voor. Als de HEMA BEAUTY winkels een succes blijken, sluiten wij niet uit dat er in de toekomst meer HEMA BEAUTY winkels komen.
- In hoeveel HEMA’s in het land komt er een shop-in-shop nieuwe stijl?
In ongeveer 50 winkels, in de kleinere winkels wordt het make-upmeubel niet aangepast maar zal de uitbreiding van het assortiment eveneens verkrijgbaar zijn.
Bekijk hier een filmpje over de opening van de beautyshop in Amsterdam: http://youtu.be/g8ANfxhnBNs
Lees ook:
- Gerti test budget lipsticks
- Harriet test budget shampoos
- Babs test budget mascara