Beautyboxen hebben voor een ware revolutie gezorgd in het beauty shopping gedrag van consumenten.De wereld van beauty marketing en e-commerce ligt op zijn kop. De verkoop van beauty boxen zorgt voor een aanzienlijke stijging van online beauty shoppen, iets wat de bedenkers erachter niet voor ogen hadden toen de eerste box op de markt kwam. En dat is fijn voor merken, maar ook voor de consument?
De razend populaire verrassingsboxen die elke maand tegen betaling bij je op de deurmat vallen, bevatten productsamples van verschillende merken. De boxen geven de consument de kans om producten voor een laag tarief te testen. Je weet namelijk nooit wat je in huis haalt: het proberen van verschillende testers kan je aardig op weg helpen de juiste keuze te maken. Bevalt het product, dan koopt de consument de grootverpakking in de winkel. En dat is weer fijn voor de merken.
Volgens Rachel Lin, research analist bij Euromonitor, moeten fabrikanten de beautyboxen zien als de eerste stap naar een aankoop én om de consument beter te leren kennen en naar welke producten er vraag is. Dat liet ze weten aan vaksite Cosmetics Design. Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld de producten volgen: welke slaan aan, welke juist niet?
Het profiel van consumenten die de beautybox aanvragen, kan ook relevant zijn voor bedrijven. Zo weten ze precies met welke doelgroep ze te maken hebben. Rachel Lin vervolgt verder dat de boodschap achter een product ook erg belangrijk is: “Een sample meesturen in een box is niet genoeg, de consument wil ook meer achtergrondinformatie weten.” De kans dat een consument echt tot aankoop over gaat, wordt dan groter meent Lin.
Alle heisa rondom de beauty boxen gaat ook in 2013 gewoon verder. Met een overkill aan beauty boxen gaan alle aanbieders flink met elkaar concurreren. De ene box beloont loyale klanten, weer andere lanceren platforms waar consumenten kunnen discussiëren over producten. De consument kan ondertussen kiezen uit tal van beautyboxen. Wie weet gaat dan ook eindelijk de prijs ervan omlaag…..
Lees ook:
- Testpanellid maxim doet een boekje open over de ‘unboxing koorts’
- Nog meer fijne beautyproducten, maar dan voor op je bureau…
- Wat ontdekten wij allemaal in de Glossybox?!