Het bedrijf GoodieBagGirl organiseerde gisteren Like My Brand, een innovatief concept voor merken om te connecten met shakers & movers. De 100 meest invloedrijke vrouwen in mode- beauty en lifestyleland waren uitgenodigd om een avond lang te laten informeren door merken en bedrijven én tegelijkertijd tientallen goodies te scoren.
Slim van GoodieBagGirl om een event als Like My Brand te organiseren. Voor merken is het nog altijd lastig om vrouwen te bereiken. De vrouwonvriendelijke reclames (denk aan de Hornbach-reclame om vrouwen aan het klussen te krijgen, die werd na een paar dagen al uit de lucht gehaald) worden je om de oren gegooid. Vrouwenmarketing is een vak apart. Like My Brand is bijvoorbeeld zo’n concept dat wél aanslaat bij menig vrouw door te informeren en te inspireren én aan het einde van de rit je naar huis te laten gaan met een bomvolle goodiebag.
Hoe het werkt
Like My Brand maakt zich uniek door merken de mogelijkheid te bieden hun producten aan te prijzen aan een groep vrouwen met een breed netwerk d.m.v. speeddaten. Dat ging er verrassend georganiseerd aan toe; alle vrouwen werden in groepen van ongeveer acht mensen verdeeld die ieder bij een bepaald merk ’te gast’ waren. In tien minuten tijd (op de seconde af: na tien minuten ging de gong af) kreeg je iets te horen over het merk, mocht de producten testen en – heel belangrijk! – een goodie meenemen in je nog lege goodiebag. Naarmate de avond vorderde, werd die tas natuurlijk steeds voller. Merken en bedrijven die o.a meewerkten waren Philips, Hunkemoller, Vitamine Store, Dr. van der Hoog, Nescafé Dolce Gusto en Lassu Tandartsen.
Door het goodiebagconcept zorgt Like My Brand ervoor dat een merk alle aandacht krijgt doordat de bezoeker pas een goodie mee naar huis krijgt wanneer je de presentatie bijwoont. Slim. Vaak willen vrouwen alleen een gratis product scoren, maar wordt er geen aandacht besteed aan de informatie. Tijdens Like My Brand werd je ‘beloond’ door eerst te luisteren naar wat het merk te vertellen had. Na een kopje Nescafé Dolce Gusto kreeg je meteen het apparaat mee naar huis, na een praatje over supervitamines mocht je direct wat voedingssupplementen meenemen, net als een bon voor een gratis bikini bij Hunkemoller of een tas voor beautyspullen van Dr. van der Hoog. De tasjes waren niet aan te slepen!
Was de boodschap eenmaal overgekomen, dan werd het tijd om dit te delen met je omgeving onder het mom van ‘Get on give one’. Social media als Twitter en Facebook stonden tijdens Like My Brand centraal. Het begon als bij het toegangsbewijs die je voor aanvang moest tweeten of op je Facebookpagina moest posten, alleen dan kon je naar binnen. De gehele avond maakte je bij alle merken ook nog eens kans op een extra goodie om weg te geven aan bijvoorbeeld je Twitter of Facebookfollowers wanneer je volgers je tweet retweeten of reageren op je Facebookpost. Slim. Zo kreeg een merk extra exposure met één druk op de knop. Nog zo’n slimme zet: aan het einde van de avond kon je een enquête invullen over de avond. Leverde je deze in, dan kreeg nog nog een goodiebag. Slimme marketing. Wat vrouwen allemaal niet doen voor gratis goodies.
De avond was een succes, social media explodeerde, bezoekers gingen naar huis met overvolle goodiebags (let op het meervoud!) en sommigen werden zelfs met een private driver naar huis gebracht (want ja, op de fiets paste het immers niet). Like My Brand denkt erover na dit tweemaal per jaar te organiseren. Uiteraard hoopt BeautyJournaal er volgende keer bij te zijn!
Lees ook:
- Testpanellid Alexandra bezocht onlangs de Huishoudbeurs waar ook van alles werd weggegeven
- Lees hier alles over superfoods
- Wat ook werkt bij vrouwen is de maandelijkse beautybox