De nieuwsbrief van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) is weer binnen. We sommen bij deze het laatste nieuws in cosmeticaland op.
Cosmeticaverordening
Sinds 11 juli dit jaar is de Cosmeticaverordening van toepassing op alle cosmetica op de markt. Dat betekent dat alle producten met een ’ten minste houdbaar tot’ datum of met een ‘nano’ vermelding in de ingrediëntenlijst gepaard gaan met een zandlopersymbool. Zo’n symbool zorgt voor meer duidelijkheid en veiligheid voor consumenten in Europa. De producent moet kunnen aantonen dat een product aan alle eisen voldoet. Wel zo fijn! Meer over dit onderwerp is te lezen op de website van de Nederlandse Cosmetica Vereniging.
Cosmeticaclaims
De criteria voor cosmetische claims is door de Europese Commissie in een nieuwe verordening vastgelegd. Alle claims rondom een product moeten ook écht kloppen, zoals een antirimpelcrème die ook daadwerkelijk rimpels moet tegengaan. Vaak wordt de consument nog altijd een wonder belooft wat het product vaak niet kan waarmaken. De Europese Commissie stelde onlangs nieuwe criteria op voor zulke claims. Lees hier meer over op de website van de Nederlandse Cosmetica Vereniging.
Update digitale folder & mobiele website
De NCV krijgt regelmatig vragen van consumenten over ingrediënten, houdbaarheid en claims van producten. De digitale folder ‘Wat staat er op het etiket van een cosmeticaproduct’ werd twee jaar terug dan ook een feit, de redder is nood als het gaat om termen en symbolen op de verpakking van een product. De folder kon je eerder alleen downloaden, maar nu heeft de NCV deze ook laten afdrukken. Iedereen die interesse heeft, kan hem online opvragen. Voor iedereen die de website van de NCV vaak via een mobiel of tablet bekijkt, is er ook goed nieuws: de mobiele site is geupdate.
Alternatieven voor microbeads in cosmetica
De microbeads – de zogenaamde plastic bolletjes in scrubproducten – die dit jaar in opspraak raakten omdat ze het milieu vervuilen (lees hier het artikel dat op BeautyJournaal verscheen) haalden zelfs de Tweede Kamer. Staatssecretaris Mansveld stelde in haar brief van 16 april aan de Tweede Kamer dat zij maatregelen wenst te nemen tegen het gebruik van deze deeltjes in cosmetica. Verschillende cosmeticabedrijven zoals HEMA, Trekpleister, De Tuinen, Remark en Kruidvat banden de plastic bolletjes al uit hun producten. Lees meer op de website van de NCV.
Cosmetics Europe publiceert Europese cosmetica omzetstatistieken
En het resultaat is positief! We zijn met z’n allen meer gaan uitgeven aan onze dagelijkse beautyrituelen. In Europa is er een groei van 0,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat staat gelijk aan 72 miljard euro aan cosmetica-omzet in Europa. Hiermee maakt Europa zich marktleider in de wereld.
Tot slot komt de NCV nog met een aantal interessante feitjes:
- Schoonheidsspecialisten kunnen nu een website bezoeken speciaal voor schoonheidsspecialisten of voor mensen die dat graag willen worden.
- Anti-zonnebrandproducten beschermen niet alleen tegen UVB-straling (verbranding) maar ook tegen UVA-straling (veroudering). UV-A bescherming moet minimaal 1/3 van de UV-B bescherming zijn om een UV-A logo op het etiket te mogen vermelden.
- Er werken meer dan 1,5 miljoen mensen voor de Europese cosmetica-industrie. Dat is inclusief alle wetenschappers.
- In het najaar lanceert de NCV een vernieuwde versie van hun kapperswebsite.
Lees ook:
- Meer Zakenpraat
- Meer over cosmetische claims in cosmetica.
- Meer nieuws, achtergronden en tests over zonproducten in onze Zonspecial!