Homemade wordt de nieuwe trend?

03:59 - 02:23
luistertijd 03:59 - leestijd 02:23

Was het enkele jaren geleden nog heel bon ton om te roepen dat je producten Made in China waren, kun je dat nu maar beter niet meer doen. Mede onder druk van de publieke duurzaamheids-opinie gaan steeds meer producenten over op productie ‘at home’, dus geproduceerd in eigen land en zul je weer steeds vaker Made in France, Made in USA etcetera tegenkomen, aldus Premium Beauty News.

 

Frankrijk geeft eigen verpakkingsindustrie stimulans

Maar die publieke opinie is niet de enige kracht die een rol speelt, ook overheden bemoeien zich steeds vaker met het weglekken van bedrijfstakken uit hun land. In Frankrijk maakt men zich bijvoorbeeld sterk om productieprocessen van ondernemers binnen ’s lands grenzen te houden. Er is zelfs een speciale ministerpost voor op gezet met de titel: Minister voor Industriele Vernieuwing.  In vakjargon spreekt men internationaal nu van inshoring – als tegenhanger van het begrip offshoring.

Chinezen maken steeds luxere verpakkingen

Maar in Azië zitten ze niet stil. Het vermogen om steeds luxere verpakkingen te kunnen produceren neemt hard toe, en dan is het wel heel verleidelijk om daar te blijven inkopen, tegen die overigens belachelijk lage arbeidsloonkosten. In China doet men zich juist te goed aan alle kennis die er al is in het Westen, maar ook in Japan en Korea. En natuurlijk, het Westen en de andere genoemde landen exporteren ook hun kennis naar dit machtig grote land.

Groene consument wil verantwoorde verpakking

In het groene segment, in landen als Duitsland en Frankrijk, beginnen merken nu sterker op hun productieherkomst te letten, omdat vooralsnog de groene consument zich het meest bewust is van de kosten die wereldtransporten en -producties met zich meebrengen. In voeding zie je dat natuurlijk ook al gebeuren. De eco-winkels prediken lokaal verbouwd voedsel. Het is not done om in de winter bijvoorbeeld je aardbeien uit Zuid-Amerika te halen met het vliegtuig waardoor ze een gigantisch CO-2 spoor (de footprint) achterlaten. Nee, je eet lokaal en seizoensgebonden.

Constante kwaliteit

Dicht bij huis produceren kan uiteindelijk meer voordelen hebben: minder hoge transportkosten, meer zicht op constante kwaliteit, strakkere planningsmogelijkheden. Ook de strengere Europese wetgeving zoals REACH maakt het voor producenten ingewikkelder om productie in het Verre Oosten te laten doen, omdat het spel daar weer net even anders gespeeld wordt, en je te ver weg zit om er goede controle op te kunnen houden.

De beeldvorming over Cosmetics made in China via Google afbeeldingen…

Made in China heeft negatief imago

Van globalisering naar lokalisering. Je ziet dat steeds meer multinationals in de emerging markets eigen productie units opzetten, om de kwaliteit en logistiek in eigen beheer te houden. China gaat ook gebukt onder de enorme handel in nepproducten, ook in cosmetica. Als ik even wat Google op ‘cosmetics made in China’ komen er heel wat ongeruste berichten voorbij van consumenten die vooral om deze reden (maar ook vanwege de verplichte dierproeven in China) geen cosmetica kopen die geproduceerd is in China.

Merken die in China gemaakt worden

Eerlijk gezegd kom ik in Nederland weinig cosmetica tegen waarop staat Made in China. Ik heb daar vanwege kleding al helemaal geen goed gevoel bij, dus als ik het zou zien, zou ik het niet eens kopen. Maar goed, je weet natuurlijk niet waar de grondstoffen zijn ingekocht – dat zou heel goed in het Verre Oosten kunnen zijn. En dat het eindproduct in Europa in elkaar gedraaid wordt.

Make-upmerken die bijvoorbeeld in China geproduceerd worden zijn ELF, NYC en Wet ’n Wild, Smashbox, Tarte.

Lees meer over claims in het groene segment in onze Groene Special deze maand!

Lees ook