Het is Groene Special maand bij BeautyJournaal, en het thema verpakkingen komt regelmatig voorbij. Verpakkingen maken onlosmakelijk onderdeel uit van cosmetica. Niet alleen om het product te beschermen, maar ook als informatiedrager: in woord en in beeld. En in beeld speelt de rol van de verleiding weer een grote rol.
De beleving van de verpakking
Bij cosmetica gaat het nog altijd om luxe, en de verpakking, van pot of fles tot omdoos, speelt daar een hoofdrol in. Maar wat doe jij met die prachtige, luxe omdoos? Bewaar jealtijd je product erin, of gooi je de doos weg? Nodeloze ballast….Vanuit het duurzaamheidsoogpunt is dat natuurlijk wel erg zonde. Want gaat gewoon de vuilnisbak in, of breng je het naar de papierbak?
Navulbaar haalbaar?
Hoe zou je het vinden als de cosmetica industrie zuiniger aan ging doen met haar verpakkingen? Geen luxe omdozen meer, maar onbreekbare en lichtdichte potten en flessen? Of als alles navulbaar werd? De industrie denkt er natuurlijk best over na, maar aangezien 80% van hetgeen je koopt een visuele verbeelding is, is het eng om grote stappen in deze te nemen.
Tijd voor bulkverpakkingen?
Verpakkingsdeskundigen als de Engelsman Benjamin Punchard vindt dat de industrie eigenlijk bulkverpakkingen moet gaan aanbieden, dan worden producten goedkoper en je hebt minder verpakkingsvervuiling. ‘Maar, zo ziet hij het gebeuren, ‘er komen juist steeds kleinere verpakkingen, niet zozeer omdat mensen meer reizen, maar omdat kleine eenheden goedkoper lijken, je kunt het sneller kopen en het past makkelijk in je handtas. Bovendien nodigen bijna sample sizes je uit om eens wat meer te experimenteren.’
Doucheproducten voor grootverbruikers
De bulk is inderdaad niet chic, maar ik kan me voorstellen dat er wel een doelgroep voor is. Zo zou ik graag bulkverpakkingen showergel willen hebben en shampoo! En wat die single dose verpakkingen betreft: wellicht zijn die wel super milieu vriendelijk te maken?
Dove’s kleintje deo
Unilever heeft recent iets innovatief bedacht voor haar merken Dove en Vaseline: de compressed deo. Er zit nog net zoveel deo in de bus, maar het kan nu met veel minder gas af, waardoor er minder ruimte nodig is, dus de verpakking kleiner gemaakt kan worden. Het doet denken aan het kleintje wasmiddel dat je nu steeds meer ziet (waarmee ik overigens geneigd ben om alleen maar meer te gebruiken ipv het zelfde 1 dose dopje!). Unilever perst nu 150 ml deo in een 75 ml verpakking. Knap hoor. Zo besparen ze ook nog eens 25% op het gebruik van metaal voor de bussen. Unilever vertaalt haar innovatie als volgt: als 1 miljoen mensen overschakelen op de compressed deo scheelt dat jaarlijks 720 ton aan CO-2 uitstoot en kunnen er weer 20.500 nieuwe aluminium fietsen van gemaakt worden.
Bekijk ook deze film maar eens van Dove:
http://youtu.be/_xB7q6bJ8k8