Een tijdje geleden stond er op BeautyJournaal al een leuk artikel over duurzaamheid en luxe verpakkingen. Wereldwijd pakken steeds meer merken hun verantwoordelijkheid op het gebied van sustainability. Merken als Coca Cola, Unilever en zelfs onze grootgrutter uit Zaandam (Albert Heijn) maken sustainability structureel onderdeel van hun MVO beleid.
Club van Rome
Ook in de beautybranche komt er steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Logisch ook als je de cijfers van de Club van Rome in je achterhoofd houdt. In het doemscenario dat zij schetsen kunnen we verwachten dat we een toename van 700% verpakkingsafval krijgen als de wereldbevolking daadwerkelijk groeit naar 9 miljard mensen in 2050. Ik schrok toen ik deze cijfers hoorde. Ik zie ons letterlijk op een afvalberg zitten.
Tentoonstelling duurzame verpakkingen
Reden voor Brandnew (het bedrijf waar ik werk) om een tentoonstelling te organiseren over duurzame verpakkingen in 2010. In een aantal maanden heeft Brandnew, wereldwijd 101 duurzame verpakkingen verzamelt en bijeengebracht in een tentoonstelling welke in mei 2010 plaatsvond. Op de tentoonstelling waren er ook een groot aantal beautyverpakkingen te vinden. Het is fantastisch om te zien dat er vanuit de beautybranche ook initiatieven worden ontplooid op het gebied van sustainability.
Deze voorbeelden tonen niet alleen dat duurzaamheid en beautyproducten prima samen gaan, maar dat duurzaamheid zelfs kan bijdragen aan een positieve merkbeleving. Aangezien ook in 2013 dit thema nog steeds relevant is en november de groene maand is op BeautyJournaal wilden we jullie meenemen in de wereld van de groene verpakking in Beautyland.
1. Cargo Plantlove lipstick
Cargo heeft een lipstick range die Plantlove heet. De lipsticks zijn 100% natuurlijk en daar hoort uiteraard een duurzame verpakking bij. Het kartonnen omdoosje waar de lipstick huls in verpakt is, is gemaakt van gerecycled papier waar zaadjes in verwerkt zijn. Het doosje kan geplant worden en dan is het slechts wachten totdat er een boeket bloemen uitgroeit. Daarnaast is de plastic huls gemaakt van maïs. Het design zelf is natuurlijk ‘amazing cute’.
2. Method (handzeep)
Method is een bijzonder leuk merk uit Engeland. Method brengt vanuit de gedachte “we zijn tegen alles wat vies is” diverse schoonmaakproducten op de markt. Daarbij kun je denken aan huishoudproducten, maar ook aan persoonlijke verzorging. Deze twee handzeeppompjes zijn niet alleen erg leuk voor het oog, maar ook duurzaam.
Het druppelvormige flesje heeft een Cradle to Cradle certificering. Cradle to Cradle Certificering geeft bedrijven de mogelijkheden om op een betrouwbare en tastbare manier de doelen van producten met milieuvriendelijk-intelligent ontwerp te meten. Deze certificering is niet gemakkelijk te krijgen.
3. Pangea Organics (zeep en huidolie)
Pangea Organics was voor mij tot voor kort een onbekend merk. Ze maken heerlijke huidverzorgingsproducten met organic ingrediënten. Niet alleen de producten zijn erg fijn, maar ook de filosofie van het bedrijf zorgt ervoor dat je je goed voelt. Ze ondersteunen duurzame landbouw en cultuur (van fair trade sourcing tot het gebruik van hernieuwbare, gerecyclede en recyclebare grondstoffen).
Op de tentoonstelling toonden we een zeep en een huidolie. De kartonnen verpakkingen zijn 100% composteerbaar, biologisch afbreekbaar en kunnen net als de Plantlove lipstick geplant worden. Ook heeft Pangea natuurlijke inkten gebruikt. Drukinkten zijn slecht voor het milieu. Zodra een verpakking op de afvalhoop ligt, bestaat de kans dat deze giftige inkten in het grondwater terechtkomen. Natuurlijke inkten (bijvoorbeeld gemaakt van planten of soja) zijn daarom een beter alternatief.
4. Kiehl’s
Een van de merken uit de L’Oréal group is al jaren druk bezig met het ondersteunen van diverse initiatieven die het milieu helpen waarborgen en ondersteunen. In 2009 introduceerde het merk de Ecocert en Cradle to Cradle gecertificeerde Organic (100% natuurlijk) Acai- Damager Repairing Skincare. De verpakkingen zijn recyclebaar en drie van de vier producten zijn verpakt in gerecyclede consumentenverpakkingen.
5. Aveda
Het is Aveda als eerste beautymerk gelukt om een Cradle to Cradle certificering te krijgen ter bevestiging van hun duurzaamheid-initiatieven. Zeven producten hebben de gouden Cradle to Cradle certificering gekregen waaronder Aveda Smooth Infusion Shampoo en Aveda Men Pure-Formance Shampoo.
Daarnaast gebruikt Aveda net als Pangea Organics voor hun doosjes natuurlijke inkten. De verpakkingen zien er strak en cosmetisch uit, zonder een al te groot geitenwollensokken gevoel.
6. Lush
Lush heeft een bijzonder leuk initiatief op het gebied van duurzaamheid: “Zorg ervoor dat de verpakkingen niet op de afvalhoop terecht komen.” Ze vragen de consumenten om de gebruikte potten en flessen terug te brengen naar de winkel. Vijf potten kunnen ingewisseld worden voor een lekker gezichtsmasker.
De potten en flessen worden gerecycled om gebruikt te worden in verschillende nieuwe verpakkingen, waaronder deze Pillar of Fizz, een verpakking voor badbruistabletten. De humor en twinkeling die ik ervaar bij Lush zie ik ook terug in deze verpakking.
7. Tous H20 (parfum)
Hiervoor heb ik voornamelijk merken genoemd die van huis uit al een natuurlijke positionering hebben of producten aanbieden met natuurlijke ingrediënten. Een duurzame verpakking hoort daar ook bij. Het parfum Tous H20 (Perfumes Y Diseño) heeft daarentegen een mooi en luxueus ogende verpakking.
Naast het feit dat de ingrediënten organic gesourced zijn hebben ze gekozen voor een fles gemaakt van 25% gerecycled glas. De fles kan na gebruik ook voor 100% gerecycled worden. Een prachtige fles kan dus ook duurzaam zijn.
8. Green & Spring (huidverzorging)
Deze huidverzorginglijn komt uit Engeland en is gemaakt met kruiden en bloemen die afkomstig zijn van de Britse eilanden. De verpakkingen zijn geheel recyclebaar. De lijn ziet er fantastisch uit. Elke vogel vertegenwoordigt een type product en de potten zijn gemaakt van een semi transparant wit plastic.
9. Louise Galvin (diverse verzorgingsproducten)
Louise Galvin is een merk uit Engeland dat als eerste kan claimen dat het Co2 neutraal is. Het merk stopt al veel energie in het duurzamer insteken van het complete productproces (inclusief verpakking) maar is nog niet geheel Co2 neutraal. Louis Galvin koopt dan ook compensatie voor de Co2 emissies die nog bestaan en daarmee is deze productlijn klimaatneutraal.
Er zijn dus al ontzettend veel initiatieven van beautymerken op het gebied van duurzaamheid. Deze initiatieven hoeven geen inbreuk te maken op de uitstraling welke je verwacht van een beautyproduct (zie Tous H20). Mijn beeld van een aantal merken is behoorlijk bijgesteld. Ik hoop dan ook dat er nog meer beautymerken komen die het pad van duurzaamheid gaan kiezen.
Er zijn vele mogelijkheden die verder gaan dan een refill-verpakking. Materiaalkeuzes, minder inkt of juist gebruik van natuurlijke inkten kunnen heel wat brengen. De ultieme verpakking is uiteraard de verpakking die nooit op de afvalhoop terechtkomt en een tweede leven krijgt in een andere hoedanigheid! Niet gemakkelijk, want dit denken vergt nogal wat creativiteit. Maar merken laten kansen liggen als ze nu niet een duurzame stap vooruit doen.