Maak een moodboard voor je kapper
Vroeger nam je bij een bezoekje aan de kapper een foto van een favoriet kapsel mee. Tegenwoordig kun je ook gewoon werken met een moodboard. Net zo leuk en handig én de voorpret zit er al goed in!
Kapper en kleurexpert Kimm Koffijberg vertelt:
Belangrijk is dat je goed met jouw kapper afstemt wat je wel en niet wilt. Of het nu gaat om je eerste bezoek aan een kapsalon of juist bij een kapper die je al tien jaar kent. Elk nieuw bezoek moet je altijd als de eerste keer beschouwen. Deel als klant ook jouw ervaringen met je kapper: met welke coupes was je in het verleden tevreden, en wanneer en waarom was je soms minder tevreden?
Geef je kapper zo veel mogelijk informatie
Ik stel graag open vragen aan mijn klanten, zodat ik ook een breed antwoord krijg. Vertel gewoon alles, ook al denk je zelf misschien dat het niet direct een aansluiting heeft. Je kapper kan uit jouw verhaal vaak meer halen dan je denkt. Vertel ook wat je niet mooi vindt. Vaak zijn de minpunten voor jou makkelijker aan te tonen dan de pluspunten. Dat is prima.
Veel of weinig tijd voor je haar?
Zorg ook dat je aan de kapper vertelt hoeveel tijd je zelf aan jouw haar wilt besteden en hoe vaak je naar de kapper wilt. Vraag ook om productadvies, want goede producten zijn heel belangrijk om het jezelf makkelijker te maken. Vraag ook hoe je hiermee om moet gaan. Voorkom dat je teveel producten in de badkamer hebt staan, waardoor je geen overzicht meer hebt en vergeet wat waar voor gebruikt moet worden. Dat demotiveert.
Neem beeldmateriaal mee naar de kapper! Onderbouw wel goed wat je wilt en wat niet. Zo’n moodboard is echt handig, of laat foto’s zien op je telefoon. Je kapper krijgt een beter beeld van je wensen.
Een matching haarkleur
Neem ook een foto mee waarop je haar perfect zit. De kapper wil weten wat bij jou past en wat niet: qua model, maar ook qua kleur. Vraag je kapper gerust om een kleuranalyse. Het helpt bij het vinden van de juiste haarkleur. En heel belangrijk: de haarkleur moet ook matchen met je haarkwaliteit. Dunner haar vraagt om andere kleurgroepen dan donker haar.
Stel eisen aan je kapper
Zoek een kapper die echt de tijd neemt om met jou te praten, die aandacht geeft en het beste en het mooiste in jou naar boven wil halen. Wees daarin gewoon streng. Wanneer je nog niet helemaal tevreden bent, stap dan niet meteen naar een andere kapsalon maar vertel eerlijk je bevindingen. Daar heeft de kapper recht op, en bespreek waar de communicatie mis is gegaan. Je moet ook altijd wennen aan elkaar, en de kapper moet ook aan jouw type haar.
Klik het?
Zorg dat het advies goed voelt, dat het klikt en dat je het gevoel hebt dat jouw kapper oprecht naar jou geluisterd heeft. Belangrijk is dat jullie op één lijn zitten. Bij twijfel niet doen of vraag gewoon naar een andere optie.
Kortom, communicatie vind ik net zo belangrijk als het eindresultaat. De kapper moet jou begrijpen en jouw wensen respecteren met zijn kennis, techniek en ervaringen. Zo voel jij je professioneel behandeld en op je mooist, en kan de kapper trots zijn op wat hij /zij gecreëerd heeft.