De ‘nieuwe’ nichebrand Grossmith kan ik moeilijk een nieuwkomer noemen. Het was in 1835 in Londen opgericht door John Grossmith. Een vrij succesvol parfumhuis dat hofleverancier was in Engeland, maar ook in Griekenland en Spanje.
Door oorlogen en crisis en teruglopende inkomsten ging het merk ten onder, en vanaf de jaren ’80 was het volledig in de vergetelheid geraakt.
Simon Brooke, de achter-achterkleinzoon van John Grossmith herstelde het parfumhuis het afgelopen decennium in volle glorie. Als makelaar in onroerend goed was hij zich aanvankelijk niet bewust van de parfumgeschiedenis van zijn familie. Tot dat hij een boek in handen kreeg dat aanwijzingen gaf. En stukje bij beetje hervond hij de complete geschiedenis. Maar dat kostte geld! Hij wilde het merk weer tot leven brengen.
Via internet en veiligen tikte hij oude flessen op de kop en hij investeerde zijn vermogen in het nieuwe Grossmith parfumhuis.
Vier bijzondere collecties
De parfums van Grossmith bestaan uit vier collecties: drie geuren uit de Classic Collection zijn de reconstructies van de drie beroemde Grossmith parfums uit 1888, 1891 en 1906. De parfums van The Black Label collection combineren hun modern karakter met de betrouwbare kwaliteit van toen.
De Royal Collection is tot leven geroepen om de banden met het Koninklijk Huis te herstellen. En bij Baccarat Collection zijn de kostbare elixers uit de classic en royal collection ingesloten in prachtige kristallen flessen.
Herkenbare geur van de frisse voorjaarsbloemen
Floral Veil uit The Black Label collection koos ik om voor BeautJournaal te bespreken. Tevens de lieveling van Monique. Hoewel alle parfums van Grossmith vrij bijzonder zijn, heeft Floral Veil mij verrast met zijn bijzondere opening op mijn huid.
Toen ik het op een strookje rook, dacht ik zijn genre meteen te herkennen. Het was het bekende thema van de frisse witte bloemen omringd door een groen vignet.
Een genre dat zo beroemd werd dankzij het iconische Anaïs Anaïs van Cacharel, en al eerder dankzij de frisheid van lelietjes-van-dalen uit Diorissimo, en de groene kanten van Fidji van Guy Laroche.
Een heerlijk gevoel van een frisse ochtend in het voorjaar, wanneer je met je blote voeten op het met dauw bedekte gras loopt en de eerste voorjaarsbloemen in de lucht ruikt. En zo dacht ik het geheim van de Floral Veil snel te hebben ontcijferd. Maar toen ik het op mijn huid deed, was ik aangenaam verrast.
Maxim concludeert
De opening van Floral Veil bleef wel trouw aan het genre van frisse witte bloemen – bergamot met zijn koele citrusstart omringd door de lichtscherpe groene sluier. Dat ging volgens de verwachtingen.
Maar in het hart van het parfum vond ik een verrassend bloemenboeket – rijk en elegant bestaande uit geranium, roos, ylang-ylang, tuberoos en vanille orchidee. Een mooie bloemstuk, waar je niet zo zeer van de afzonderlijke bloemen kan genieten, maar eerder van de vorm en kleurenspel van het geheel.
Het werd steeds warmer en rijker op mijn huid tot ik het gevoel kreeg in het midden van een bloemenzee te staan. Een prachtig contrast tussen het koele begin en het warme sensuele bloemenhart.
En wel bijzonder hoe elegant en subtiel het parfum bleef. Zelfs toen de bloemenexplosie de volle kracht bereikte. Ik ben een beetje stil van deze geur. Is het modern? Of toch klassiek? Voor een jongere meid? Of een oudere dame? Volgens mij is het een tijdloze bloemengeur voor elke vrouw wie het voorjaar in haar hart wil beleven. En wat denk je? Het is BeautyJournaal’s Monique meest favoriete geur allertijden…..
Je koopt dit parfum bij The Perfume Lounge in Amsterdam.