Monique over haar- en huidtrends en Dr. G

09:17 - 05:34
luistertijd 09:17 - leestijd 05:34

Zonder beauty geen business

Het land staat op mijn reis-verlanglijstje voor 2015. Als doorgewinterde beautyjournalist is het nu een must om daar naartoe te gaan. Alles wat innovatief is op beautygebied komt uit dit deel van de wereld. Beauty is booming aldaar, omdat de consument een niet te stillen honger heeft naar de vervolmaking van zichzelf. Op het gebied van plastische chirurgie, dermatologie, skincare en make-up.

Europa op z’n gat

Dit is natuurlijk al langer aan de gang, maar wij Westerlingen en westerse bedrijven hadden er nauwelijks oog voor omdat er goede zaken gedaan werden op het eigen continent en de globaliseringsdrang er wel was, maar niet heel nadrukkelijk. Sinds de crisis die in 2009 (alweer) begon, werd er door consumenten hier steeds meer ingeteerd op ‘luxe’ goederen. En anno 2014 ligt de beautymarkt in Europa en Noord-Amerika zo’n beetje plat. De centen worden hier niet meer verdiend, nee, die worden in emerging markets verdiend, zoals in het Verre Oosten, in Rusland (hoewel dat nu ook wel weer zal afnemen), in India waar de middenklasse steeds groter wordt en in Zuid-Amerika.

Geld verdienen in nieuwe markten

Logisch dat je dan als global company ook gaat kijken hoe je je positie nog verder kan versterken daar. Wat zijn de lokale trends en gebruiken? Welke merken doen ertoe en wat

Dr Jart is een merk uit Zuid Korea

zijn hun unieke verkoopboodschappen, wat kunnen wij daarvan leren en wat kunnen wij daar tegenover zetten?

Nieuwe invloeden: de bb cream

Zo kon het gebeuren dat wij in 2011 ineens in een bad van letters ondergedompeld werden, het begon met BB. Deed het me aanvankelijk nog denken aan de BBB fitnesstrainingen, nee dit ging om huid. Huid om te bedekken met een totaal ondoorlaatbare laag tegen uv-straling, weer en wind en een allesverhullende schil die roodheid en vlekjes niet meer laat zien. De blemish balm, notabene een uitvinding van de Duitse arts Christine Schrammek (haar piekfijne merk bestaat nog steeds) om roodheid te camoufleren na cosmetische ingrepen .

Nieuwe invloeden: de huid- en haar olie

Terwijl wij sliepen, werd het in Zuid Korea en later in andere Aziatische landen een enorme hit. Nog een voorbeeld: olie – voor je haar, maar tegenwoordig ook voor je huid. Geen Europese uitvinding, maar een product dat veel in landen rond de Evenaar gebruikt wordt. Argan olie, kokosolie, en momenteel begint cactusvijgolie haar weg te vinden.Ook wij met ons Hollands boerenhondenhaar zitten aan de olie, en houden wij ook onze witte huid lekker soepel mee. Droge olie, wel te verstaan, ik ga er binnenkort meer over uitleggen.

Nieuwe invloeden: black hair

En vanwege die groeikansen in die emerging markets begon ook de aandacht voor black hair toe te nemen. Het gebeurde dat L’Oréal in 2012 een enorm pand liet bouwen in Parijs (kosten 100 miljoen) waarin niets anders meer dan onderzoek gedaan werd naar, en gegevens werden verzameld vanuit expertisecentra in de wereld over: black hair. Ik was er getuige van, lees mijn reportage. Zo weten we nu dat elk continent haar eigen black hair problemen kent, ik som op: ‘In China ligt de focus sterk op roosbestrijding, in Brazilië en Japan op reparatie en controle, in Amerika en India vooral op preventie tegen haarbreuk en verzorging.’

Nieuwe invloeden: for all races

In die zelfde tijd kwamen ook de eerste Westerse merken met producten die geschikt waren gemaakt voor alle huidkleuren, een serum bij Lancôme en eveneens een serum bij Estée Lauder. Menig visagist kwam vanaf die tijd terug met grote verhalen en koffers vol met kekke beautyspullen uit het Verre Oosten en wij vergaapten ons aan de rare beautytools om huid op te rekken, aan te spannen, te witten, te egaliseren.

Nieuwe invloeden: multiple plastische operaties

In het Verre Oosten is men niet vies van een beetje manipulatie, zo getuige ook de cijfers van het aantal mensen dat aldaar een plastisch chirurgische operatie ondergaat ter vervolmaking van het zelf, moah…opvallend detail: ter vervolmaking van het uiterlijk met Westerse trekjes. Bekijk deze reportage nog eens. Succes wordt afgemeten aan het uiterlijk, het uiterlijk zorgt er ook voor dat je succes krijgt, zo denkt men. En de ideale kenmerken daarvoor zijn een frisse blik en open oogopslag, een welgevormde lip en jukbeenderen, slank lijf en redelijke borstvorming. Zowel voor haar, als wat de blik betreft ook voor hem! Leuk artikel hierover stond in 2013 ook al in Trouw.

En inmiddels horen wij niet anders dan dat we in Zuid Korea moeten zijn om te zien waar het naartoe gaat met de beautywereld. Die indruk kreeg ik ook weer heel sterk toen ik in december dr. Chan sprak, tijdens een internationale beautyconvention in Marrakech, waarover ik later nog meer ga vertellen. It’s all about Cosmeceuticals, en wel op een speciale manier, waar wij hier nog niet aan gewend zijn.

State of Health haalt Zuid Korea naar Nederland, met dr. G

Gelukkig zijn er slimme ondernemers die Zuid Korea ook hier naartoe halen. Geen Westerse merken die ons een aftreksel aanbieden, maar gewoon de hardcore brands hier presenteren. Zoals het merk Dr. G, van dermatoloog dr. Ahn, die aan het hoofd staat van de Gowoonsesang Dermatology Group, de momenteel twee na grootste dermatologiekliniek ter wereld, met 33 dermatologen en maar liefst 100 (!) cosmetisch artsen. Het is dit jaar door State of Health, van Joost van der Laar en Anton Dusseldorp naar Nederland gehaald (beiden ex-L’Oreal managers).

Cosmeceuticals

Dr. G heeft voor vrijwel elk huidtype een speciale lijn, en ook voor gebruiksmomenten na cosmetische ingrepen, een zonnelijn, BB creams en foundations. Ik kreeg de kans om de Actifirm Recovery Line te testen, speciaal gericht op versteviging van de huid ,een perfecte vochtbalans en een optimaal shield tegen oxidatieve stress. Een serum, een crème, een oogcreme en een BB cream.

Betrouwbare werkzame stoffen

Het mooie van deze lijn is, en dat geldt voor alle lijnen, dat er werkzame stoffen in zitten die hun sporen verdiend hebben, en doen wat ze moeten doen. Twee moleculaire varianten van Hyaluronzuur (vochtbinding), matrixyl (collageenprikkel), vitamine E (antioxidant), isoflavonen (antioxidant), ceramiden (vetstof voor soepelheid van de huid), en echinacea (versterkt afweervermogen). Dat laatste vind ik dan weer leuk, omdat het zo’n fijn holistisch kruid is, maar wel een waarvan ook het meeste bewijs is om de afweer te ondersteunen. Denk ook aan de beroemde tincturen.

Huidvriendelijk, goede absorptie, stabiele huidverzorging

Ik heb de producten wekenlang gebruikt en ze als zeer prettig en huidvriendelijk ervaren. Ze houden mijn huid zacht en soepel en in stabiele goede conditie, de formuleringen zijn niet te vet. De oogcreme vind ik ook heerlijk, ik breng hem als ik vol in de make-up moet dik aan onder mijn concealer en laat alles goed intrekken. Hij is uitstekend te verdragen en trekt goed in (en dat terwijl ik nooit oogcremes gebruikte!). De BB cream dekt waanzinnig goed en geeft een mooie matte, satijnachtige glow. Het is een dichte formulering waarvan je echt ook het idee hebt dat het je beste wapen is buiten in de zon. Enige punt van aandacht is de kleur, hij toont wat grijzig op mijn huid die zowel koel en als warm is, maar net iets te getint voor de geel-witte Aziatische huid waarvoor hij bestemd is.

Aantrekkelijk merk voor de salon of praktijk

Ik ben erg blij met de komst van dit merk naar Nederland, het is een prachtige aanvulling in het cosmeceutical segment, vanwege de goede formuleringen, de huidverdraagzaamheid, de goede absorptie in de huid en last not least, de mooie solide verpakkingen. Ik hoop dan ook dat schoonheidsspecialisten, huidtherapeuten en cosmetisch artsen getriggered zullen worden om dit merk eens nader te bestuderen. Helemaal als je weet dat de mannen van State of Health een compleet business consultancy adviespakket erbij leveren….

Lees hier nog een aantal leuke nieuwsverhalen en persoonlijke verhalen over mooi zijn in Zuid Korea:

Tot slot: de Foundation Cushion komt eraan!

Dr. G. heeft hem natuurlijk al lang, binnenkort gaat ook Lancome ermee komen. Deze foundation die gedrenkt is in een spons, en die je opzuigt met een kussentje geeft je huid een fantastische dewy glow. Lees er hier meer over, op BeautyJournaal.

Lees ook