‘Parfum is geen kunst’
Journalist Mick BoskampVan alle beroemde parfumeurs is de 47-jarige Parijzenaar Francis Kurkdjian misschien wel de meest originele en eigenwijze. Terwijl de meeste Neuzen dezelfde kant op wijzen, staat de man die op 26-jarige leeftijd een bestseller scoorde met het creëren van Le Male voor Jean Paul Gaultier, erom bekend het experiment niet te schuwen.
Naast de ruim 40 parfums die op zijn naam staan, waaronder Iris Nobile voor Aqua di Parma en Rose Barbare voor Guerlain, heeft hij zijn eigen lijn, Maison Francis Kurkdjian.
De producten staan er stralend bij
Die ochtend, in het Amsterdamse Conservatorium Hotel, heb ik nog een kwartier de tijd voordat de maestro klaar is om mij te ontvangen. Ik benut die tijd om even een kijkje te nemen in het filiaal van Skins Cosmetics dat in het fraaie hotel is gevestigd. De producten van Kurkdjian, die exclusief worden gevoerd door Skins (maar ook te koop zijn bij The Perfume Lounge in Amsterdam), staan er stralend bij.
Een stoommaaltijd van de Albert Heijn
Ik kan het natuurlijk niet laten en vraag of ik even mag snuffelen. Dat mag. Het valt me op dat de parfumeur wat zijn eigen geuren betreft veel subtieler is dan wat ik van hem ken. Baccarat 540 vergelijken met wat hij voor Armani, Gaultier, Yves St. Laurent, Joop en Lancaster heeft gemaakt, is – met alle respect – als een gerecht van Jonnie Boer vergelijken met een stoommaaltijd van de Albert Heijn.
De geur heeft meerdere gezichten
Even later zit Kurdjian tegenover me. Hij heeft net een cappuccino besteld, maar zonder kaneel.
Is dat slecht voor je reukorgaan?
Ik houd niet van de combinatie kaneel en zoet. Kaneel en zout vind ik wel lekker. Het heeft niets met mijn neus te maken. Maar alles met smaak.
vlnr: Francis Kurkdjian en Mick BoskampIk heb net aan je parfum Baccarat 540 geroken. Subtiel.
Subtiel, maar toch ook zeer aanwezig. En super long lasting. Wat dat betreft heeft de geur meerdere gezichten.
Volgens de beschrijving is het een uniseks-geur. En dan is het de eerste uniseks-geur die ik echt lekker vind.
Een uniseks-geur is vaak of heel fris, te vergelijken met een wit shirt dat door zowel vrouwen als mannen kan worden gedragen, maar wat tegelijkertijd niet gedurfd is, of heel zwaar en zoet, zoals bij Oriëntaalse geuren vaak het geval is. Maar bij Baccarat 540 heb je een zekere transparantie en aanwezigheid, lichtheid zo je wilt, zonder dat het fris is of zwaar en donker.
De geur uit de fles
Vertel eens iets over de installaties die je doet bij tentoonstellingen of in musea, waar je de geur in feite uit de fles haalt.
Dat zeg je goed, want dat is precies wat ik voor ogen heb. Om de geur uit de fles te halen. Een fles parfum is geen kunst. Het parfum kan artistiek zijn, of geïnspireerd door kunst, maar an sich is het geen kunst.
Als we naar kunst kijken, dan wordt de prijs van een kunstwerk niet bepaald door de prijs van de materialen die een kunstenaar gebruikt. De prijs van een kunstwerk is gebaseerd op de emotionele waarde ervan. Terwijl de prijs van een fles parfum wordt bepaald door de prijs van de componenten.
Ik wilde laten zien dat je veel meer met geuren kunt doen, door er een emotionele waarde aan te geven, door middel van een totaalbeleving, die alle zintuigen prikkelt. En dat doe ik door samenwerkingen met kunstenaars aan te gaan. Zij leveren de beelden en ik lever de geur eromheen.
De perfecte driehoek
Even een hele rare gedachte misschien, maar laatst ontmoette ik een man die ik in eerste instantie helemaal niet aardig vond. Maar toen rook ik zijn eau de toilette en die vond ik heel lekker, waardoor ik hem meteen sympathieker vond. Kunnen we met geuren vrede op aarde brengen?
I wish! Maar de mensen die de wereld in vuur en vlammen zetten, zijn tegen alles wat mooi is. Die zijn tegen kunst, tegen cultuur, zelfs tegen de mensheid zelf. Dus ik vrees dat we met parfums niet veel verder zullen komen op dat gebied. We kunnen louter een beetje geluk in een mensenleven brengen.
Is dat wat je bent, een geluksbrenger?
Ik denk van wel. En als ik het goed doe, dan ontstaat er de perfectie driehoek tussen parfum, drager en de omgeving. Want als je omgeving een geur niet lekker vindt, dan draag je ‘m niet meer.
Het is een vak en geen magie
Je bent anders dan de meeste parfumeurs, die veel introverter zijn.
In feit ben ik heel verlegen, maar als ik over geuren moet praten, dan ben ik bereid om veel van mezelf te geven omdat het zo’n mooi vak is. Te lang heeft er rond het creëren van parfums een zekere mystiek gehangen, die helemaal niet nodig is omdat het simpelweg een vak is en geen magie.
Mijn werk bestaat uit het creëren van iets dat nog niet bestaat. Het is een omgekeerd proces, het componeren van een geur. Eerst moet ik mezelf een vraag stellen. Wat wil ik maken? En dan ga ik net zolang door tot ik iets ruik wat ik in mijn hoofd had. Dat kan maanden, maar ook jaren duren.
- Lees hier meer artikelen die BeautyJournaal publiceerde over de parfumeur en over zijn geuren, incluis reviews.
@@@@@@