Het leven is één groot avontuur, vind je ook niet? Vorige week schreef ik over een aaneenschakeling van toevalligheden (hier kun je die column nog eens lezen), een verhaal dat eindigde met de ontdekking van een after shave balm van het voor mij onbekende merk MEN³, waardoor mijn huid super soft, maar niet glimmend werd.
Het was een after shave die zeer verfijnd en subtiel geurde, maar bovendien: die eenmaal aangebracht op het hele gezicht de hardnekkige, witte schilfertjes tussen mijn wenkbrauwen deed verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik eindigde de column als volgt: ‘En toen ontdekte ik dat de after shave uit een bijzonder land kwam. Maar daarover volgende week meer.’
40-jarige ervaring met mannensmeersels
Ik zal je maar niet langer in spanning laten. Het merk MEN³ komt uit België. En ik weet niet hoe het met jouw ervaringen met beauty-producten is, maar ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit een Belgische crème gebruikt, laat staan een after shave balm die zo goed is. Sterker nog: die misschien wel de beste is die ik in mijn 40-jarige ervaring met mannensmeersels heb gebruikt.
Hier moest ik het mijne en fijne van weten. En zo kwam het dat ik na wat speurwerk op een mooie doordeweekse ochtend aan het Skypen was met de charmante Katleen Vrombaut uit Leuven, die van oorsprong apotheker is en de vrouw achter MEN³. Dat was ook meteen mijn eerste vraag:
Hoe komt het dat een vrouw ervoor kiest om met een beauty-product voor mannen te komen?
‘Zo’n 13 jaar geleden begon ik met CosMENtis voor mannen,’ vertelt ze met een grote glimlach. ‘En iedereen verklaarde me voor gek. Mannenverzorging was toen, en is nog steeds, lang zo groot niet als vrouwenverzorging. Maar ik zag het als een uitdaging om mannen er aantrekkelijk, gezond en energiek uit te laten zien.
Wat wil een vrouw anno nu? Die hoeft geen vent met een dikke portefeuille. Die wil in de eerste plaats een man die zichzelf verzorgt. En met verzorging bedoel ik niet alleen een mooie huid en anti-aging. Mannen krijgen 50 % meer kans op huidkanker dan vrouwen en hebben er alle belang bij om hun huid goed te verzorgen en te beschermen.’
Een enorme zoektocht
‘In eerste instantie ben ik over de hele wereld op zoek gegaan naar mannenproducten,’ vertelt ze verder, ‘producten die goed genoeg waren, en ik ben een ongelofelijke perfectionist, om te gaan voeren in België en te gaan leveren aan schoonheidsspecialistes en esthetische klinieken.
Dat was een enorme zoektocht, want nogmaals: ik ga niet over één nacht ijs. Ik kwam uiteindelijk bij 4VOO uit, dat gemaakt wordt in Canada. Ik heb alle producten uit die lijn laten testen en nadat die stuk voor stuk zeer positief uitvielen, ben ik distributeur geworden van dat merk.’
Katleen zat op haar Skype-stoel en dat vond ik helemaal niet erg, want ik wist wat er komen ging: het verhaal over MEN³.
‘Dat zette me aan het denken’
‘Tijdens mijn bezoeken aan mijn klanten, kreeg ik steeds vaker te horen of ik als apotheker niets iets wist tegen huidaandoeningen bij mannen als psoriasis of eczeem. En dat zette me aan het denken over hoe het zou zijn om met een scheerlijn te komen, die niet alleen de baard weghaalt, maar ook de onderliggende problemen.
Ik werkte in die tijd samen met een schoonheidsspecialiste die een man had met eczeem in de baard. Ik heb hem als proefkonijn genomen en die is, nadat ik met hem aan de slag ging, niet lang daarna volledig genezen. Voor mij was dat het moment om te zeggen: ook al kost het mij veel geld en veel moeite, ik ga door met het creëren van een eigen lijn.
En dat is uiteindelijk MEN³ geworden, vooralsnog bestaande uit een pre-shave, shaving cream en jouw favoriet, de after-shave. Een lijn voor gevoelige huidtypes en probleemhuid zoals eczeem, schilfers, dermatitis en psoriasis ter hoogte van de baard. Maar ook als je geen gevoelige of probleemhuid hebt, zijn dit naar mijn onbescheiden mening heerlijke producten om te gebruiken.’
Normen zijn ontzettend streng
Tot slot vraag ik of ze weet waarom België zo weinig beauty-producten fabriceert. ‘Dat is simpel,’ zegt ze met een zucht. ‘Hier in België zijn de normen ontzettend streng qua productie. Ze letten op elke punt en komma. Dat is hels. Voordat de papieren in orde zijn, ben je zo twee jaar verder. Je mag best weten dat er momenten zijn geweest dat ik de handdoek in de ring heb willen gooien.
Het is aan mijn drive en perfectionisme te danken dat ik door heb gezet.’
- Wie de producten wil kopen, kan dit het beste in België doen, er is in Nederland nu 1 verkooppunt: voor meer info.