Er zijn mensen die, als ze iets ondernemen en je hoort ervan dat je dan op je puntje van je stoel gaat zitten. Met sommigen heb ik dat gelukkig. Gelukkig omdat ik gespeend van jaloezie kan genieten als personen leading zijn. Zo heb ik dat bijvoorbeeld met Yvo van Regteren Altena.
Van deze journalist, stijlmeester en parfumeur kreeg ik een paar weken geleden een mailtje dat hij en een partner een nieuw project zouden lanceren en of ik geïnteresseerd was om hier op BeautyJournaal aandacht aan te besteden.
Het bedrijf heet Parfumado, een soort geuren sample platform waarop je je als consument voor €14,95 per maand kunt abonneren. Je krijgt dan een schitterende reisverstuiver opgestuurd en elke vier weken een geur, die je kunt kiezen uit 250 designer- of niche-parfums, voor hem of voor haar. Het betreffen geen testertjes, maar substantiële vullingen voor de verstuiver, van 8 ml per stuk, waar je een maand lang mee uit de voeten kan.
Helemaal van deze tijd
Daar had ik wel oren naar om over te schrijven, want 1) het mailtje kwam van Yvo. En 2) ik had meteen een klik met het idee, dat helemaal van deze tijd was en waarbij ik een associatie maakte met een Engels artikel dat ik onlangs had gelezen met als kop ‘You are the product’.
Facebook, dat zijn wij. Youtube, dat zijn wij. Netflix, dat zijn wij. En dat geldt in zekere zin ook voor Parfumado, dat een engagement met de gebruiker voor ogen heeft dat veel verder en dieper gaat dan ooit voor mogelijk werd gehouden.
Ik besloot om een kort interviewtje met een van de mensen achter Parfumado te doen. Yvo zelf was in Italië en dat kwam eigenlijk wel zo goed uit, want hem wilde ik later spreken over zijn nieuwe YVRA 1958 geur, die de naam l’essence de présence . En dus kreeg ik afgelopen woensdag zijn zakelijke partner Martijn van Rooy aan de telefoon.
Testers zijn te verwaarlozen
Mijn eerste vraag was: Hoe zijn jullie hier op gekomen?
Martijn: ‘Ik werkte met Yvo en een aantal andere heren aan het parfum YVRA 1958. We kwamen er toen achter dat het ontzettend lastig is om een geur aan de man te brengen en zeker aan de jonge consument. Die is moeilijk te bereiken, zeker in het niche segment, dat vaak uit kleine merken bestaat.
Parfum is moeilijk te vermarkten aan jonge mensen
‘Voor hen is het moeilijk, en soms is het ook niet hun ambitie, om een groter publiek te bereiken. Maar bij ons was die ambitie er wel degelijk. We wilden graag opschalen. Ook in andere landen. Op een gegeven moment werden we benaderd door een klant uit de VS, die een business-model hanteerde, dat bestond uit een sample platform. Daarop hebben we met het merk YVRA aan den lijve ondervonden hoe eenvoudig het was om simpelweg testers te leveren aan zo’n platform en om je geur op die manier onder de bestaande abonnees van zo’n bedrijf te krijgen.
Samples platform
‘En dat gaf ons het idee om zoiets ook in Nederland en straks in de rest van Europa te proberen. De testers die je bij de Bijenkorf op de parfumerie-afdeling krijgt, zijn te verwaarlozen, maar dit zijn voorraden, waarbij een klant een geur echt een maand lang kan ervaren en kan besluiten of een geur iets voor hem of voor haar is. En dat vonden we zo uniek en bijzonder en dat werkte voor ons zo goed in Amerika, dat we dachten: wellicht is er hier in Europa ook vraag naar.’
No strings attached
Zal ik je vertellen waarom ik denk dat het ook zo fijn is? Na een tijdje een geur te hebben gebruikt, ruik je ‘m zelf niet meer. Als je 1 keer per maand een nieuw parfum krijgt, dan is dat ook bevorderlijk voor je eigen geur-beleving.
Laagdrempelig om nieuwe geuren uit te proberen
Martijn: ‘Dat is helemaal waar wat je zegt. Voor mensen die vasthouden aan hun signature scent is dit een manier om hun geurenlandschap te verrijken. Maar misschien zijn er ook jongere mensen die helemaal nooit meer een geur kopen en het bij de aanvulling van hun maandelijkse voorraad houden.
‘We weten nog niet precies hoe onze consument eruit gaat zien, maar ik denk dat we meerdere types gaan aanspreken hiermee. Het fijne van ons systeem is dat je als gebruiker elk moment je abonnement kunt opzeggen. No strings attached.’
Tot slot: hoe zijn de reacties uit de parfumwereld?
Martijn: ‘We werken veel met distributeurs, die we – omdat we nog maar pas bezig zijn – moeten overtuigen van het feit dat het een hele mooie sampling tool is. We hebben het idee dat we heel effectief het voorwerk doen voor de retail. Die in ons platform een meerwaarde zien, omdat mensen op deze manier een geur ontdekken en vervolgens aanschaffen.
Je zou denken dat dit jammer voor ons is, want we zijn dan die klant kwijt, maar we vinden ook fijn om de distributeur te helpen. Tenslotte voelen we ons helemaal thuis in de geurenwereld.’