Op de In-Cosmetics beurs was veel aandacht voor duurzaamheid en een van de meest interessante ontwikkelingen vind ik het hergebruik van afvalmateriaal. Bijproducten uit een andere industrie hergebruiken voor de productie van cosmetica.
Glycerine, tomatenpulp
Klinkt dat eng of als kwalitatief niet hoogwaardig? Onzin, want dankzij innovaties in verwerking is er veel meer mogelijk dan je denkt. Bovendien, zeker vanuit dierlijke producten, denk aan glycerine, gebeurt dat al vele decennia. Recent werd ook bekend dat de schilletjes van blauwe bessen in overblijven na verwerking van de bes in voedingsmiddelen uitstekend gebruikt kunnen worden als filter tegen blauw licht uit zonnestraling.
Fermenteren voor probiotica
En er ligt ook nog een heel terrein braak vanuit de voedingsindustrie om bijvoorbeeld pulp van citrusvruchten en tomaten en dergelijke te verwerken en biotechnologisch op te werken voor cosmetica. Het materiaal is immers rijk aan antioxidanten. Ook in de wereld van probiotica wordt er nu naar gekeken. De circulaire economie op haar best!
I am Trash
Nieuw is de aandacht om een parfum te creeeren uit afvalresten van bloemen, planten, groenten, en ja, wormen (hoewel die er alleen bij zijn gelegd voor de film!). Etat Libre d’ Orange doet het met haar nieuwste, nog te introduceren parfum Les Fleurs du Dechet, in het Engels The Flowers of Waste genoemd, ofwel Afvalbloemen. Het heet I am Trash.
Slim verhaal, er is lekker veel aandacht al voor;-)
Het beroemde Franse reclamebureau Ogilvy is betrokken bij de campagne.Het wordt het parfum genoemd dat de heilige huisjes, de vaste regels omver schopt.
Juana O’Gorman, Ogilvy Paris Creative Director, zegt: “Luxury can’t ignore anymore the fact that our planet is not a tonneau des Danaïdes. It’s a shift that our society needs to take, and will. We have the tendency to trash things and people very fast—in real and virtual life. Everything that doesn’t fit our perfection is immediately deleted. Everything and everybody will, one day or another, be trashed.”
Volgens de makers van de video was de geur echt verschrikkelijk van het materiaal. De grootste uitdaging tijdens het filmen was ‘ niet over je nek te gaan’. We zijn benieuwd…..;-)
Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl