Een mobiele telefoon aankoop wordt beter onderzocht dan injectables!

11:03 - 06:37
luistertijd 11:03 - leestijd 06:37

Eens per jaar wordt in Monaco het interessante Anti Aging Congres georganiseerd waarop cosmetisch artsen wereldwijd af komen en waar de mooiste en meest innovatieve bedrijven zich presenteren aan de medici in het medisch-cosmetische umfeld.

Leveranciers van injectables zijn ruim vertegenwoordigd, waaronder wereldspeler Allergan. Het bedrijf dat beroemd is vanwege haar Botox (geregistreerd handelsmerk voor de stof botuline toxine) en hyaluronzuurinjectables als onder meer Juvederm, heeft een waanzinnig grote en mooie stand op de beurs en geeft alle dagen interessante lezingen en workshops.

Onderzoek onder 19 duizend cliënten in 12 landen

Ik vond het fascinerend er dit jaar bij te zijn, vooral omdat er een boeiend onderwerp op het programma stond van Allergan: Trust in Beauty, ofwel vertrouwen in schoonheid. En dit werd dan vrijelijk vertaald naar het vertrouwen dat consumenten hebben in de producten van Allergan, en in het bijzonder in de behandelingen én in de arts die het uitvoert.

Om de inzichten hieromtrent te delen waren maar liefst 19 duizend cliënten ondervraagt in 12 landen, via online interviews. Vice verse stonden ook uitkomsten centraal waarin duidelijk werd welk vertrouwen de artsen hebben in de producten waarmee ze werken.

400 duizend injectables in Nederland

Het is een actueel onderwerp als je weet dat wereldwijd steeds meer mensen hun weg vinden naar de cosmetisch arts voor de behandeling van rimpels, overmatige spiercontracties, van huidverslapping en volumeverlies – voornamelijk in het gezicht. In mindere mate voor hals en decolleté.

In Nederland worden momenteel al bijna 400 duizend injecties geplaatst op jaarbasis: zo’n 250 duizend Botox prikjes en ruim 140 duizend hyaluronzuur injecties, beter aangeduid als ‘fillers’. Menig arts speculeert zelfs dat het veel meer is.

vlnr: Mark , dermatoloog Koenraad De Boulle en tv presentator

Kwaliteit vs prijs-shoppen

Dit betekent vanzelfsprekend dat het een groeimarkt is en heel wat bedrijven en artsen op de spreekwoordelijke bandwagon springen. Dit is mooi maar ook zorgelijk, omdat de kwaliteit van het geleverde aan een cliënt in het gedrang kan komen. Bovendien, als steeds meer mensen ‘ een prikje’  willen zal navenant ook de groep groeien die zich niet zo verdiept in behandeling en kwaliteitszorg en wil prijs-shoppen, zoals dit tegenwoordig in alle segmenten in het publieke domein gebruikelijk is.

Niet iedereen neemt het even nauw

Het prikje zetten, chargeer ik hier maar eigenlijk is het een probleem. Het aantal behandelaars dat niet zo ervaren is in het zetten van injectables groeit, zo ook het aantal aanbieders van de te injecteren vloeistoffen. Niet elke arts (in de wereld) koopt alleen de zeer goed onderzochte materialen in bij de degelijke producenten. Met name vanuit het Verre Oosten, worden de markten overspoeld met ogenschijnlijk identieke producten tegen een veel goedkopere prijs.

Meer vraag, meer aanbieders, meer wisselende kwaliteit, meer problemen

Dat is natuurlijk niet tegen te houden, die handel op de wereldmarkt, maar nu steeds meer mensen het laten doen, neemt ook het aantal klachten toe. Dat komt in eerste instantie door de wetmatigheid dat door het volume er navenant ook meer problemen kunnen zijn, maar ook de kwaliteit van behandelaars en de kwaliteit van materialen is er debet aan.

Met name dit laatste heeft Allergan aangegrepen om meer aan voorlichting te gaan willen doen, en daarvoor presenteerde zij inzichten en cijfers uit het onderzoek Trust in Beauty op het congres in Monaco in april 2018.

Oppassen met het Instagram schoonheidsideaal, zegt Frodo Gaymans

Ik heb regelmatig boeiende gesprekken met cosmetisch arts Frodo Gaymans over zijn vak, de eisen van cliënten op basis van Instagram plaatjes en de quick wins die ze bij cosmetisch artsen behalen die louter draaien volgens het programma ‘ U vraagt, wij draaien’, waarna ze vaak niet tevreden zijn omdat er gebrek aan een echt goed consult is en 3D-inzicht om te snappen wat er in een gezicht gebeurt qua mimiek en hoe dat op subtiele wijze aangepast kan worden.

Om nog maar niet te spreken over de dames die vooral uitvergrotingen van hun gezichtsonderdelen willen door een ietwat ongewone focus op schoonheid die hun brein hun voorschotelt. ‘Hollandse vrouwen die eruit willen zien als exotische schoonheden’, hij gaat er niet in mee.

arts Frodo Gaymans focust liever op volume verlies dan vrouwen om te turnen tot exotische schoonheden met features die ze van nature niet hebben…

Maar 1 op de tien clienten doet degelijk onderzoek

Uit het internationale onderzoek kwam een aantal interessante zaken naar voren. Zo geeft 75% van de cliënten wel aan dat vertrouwen het belangrijkste is wanneer je een Botox behandeling neemt – en daarmee scoort het net iets hoger dan het laten zetten van de eerste tattoe (74%), en dan het laten zetten van permanente make-up (66%) of een hypotheek nemen (!;-)) (74%) – er blijkt een discrepantie te zijn tussen wat men wil en wat men werkelijk doet. Het aantal onnatuurlijke resultaten na behandelingen is groot.

Zo’n 60% van de participanten geeft aan er goed uit te willen zien, toch maar 1 op de 10 doet serieus onderzoek naar de (on)mogelijkheden van de producten die hiervoor gebruikt worden.

Artsen willen betrouwbare producten

Onder de artsen geeft 61% aan dat het vertrouwen in het product dat ze gebruiken hen ook vertrouwen geeft dat ze het mooiste resultaat kunnen bereiken voor hun cliënt.

66% van de artsen geeft de voorkeur aan producten van bekende leveranciers en dat klinische studies en gegevens uit langlopende data opslag over gebruik van producten hen het meeste vertrouwen geeft: hoe langer het product al op de markt is, hoe beter onderzocht en hoe bekender de leverancier, hoe beter dus.

34% van de ondervraagden had maar vertrouwen in behandeling na consult

Het consult speelt een hele belangrijke rol in de beleving en het resultaat van de behandeling. Uit het onderzoek in de 12 landen kwam naar voren dat toch maar 34% van de cliënten vertrouwen had in de behandeling naar aanleiding van het consult; dat de arts het resultaat zou behalen wat men wilde.

Ook maar 38% van de cliënten gaf aan dat de arts al hun vragen beantwoordde. Dit is natuurlijk een slecht resultaat en dat betekent ook dat er heel veel winst te behalen valt in het geven van een goed consult en in de kennisoverdracht van de arts naar de cliënt.

Hierbij wil ik graag nog eens refereren aan het consult dat Frodo Gaymans geeft aan cliënten. Ik heb dat gefilm en ik was onder de indruk van de degelijke, uitgebreide aanpak. Maar zoals Frodo me al eens vertelde is het consult de helft van de kwaliteitszorg van de totale behandeling is.

Een goed gesprek kost tijd

Een echt goed gesprek waarbij inzichtelijk gemaakt wordt wat de mogelijkheden zijn en waarom het behandelplan er zo uit ziet (en dat kan afwijken van de aanvankelijke wens van de client), levert de meeste tevredenheid op met het behaalde resultaat.

Ervaren arts en eerlijk consult

Er is een top 5 van belangrijkste factoren om te besluiten tot een behandeling, waarvan deze het belangrijkste zijn: een ervaren arts (53%) en eerlijke informatie over de bijwerkingen en complicaties (53%).

Hieraan schort het ook nog wel eens, weet ik uit ervaring van de mails die wij regelmatig binnen krijgen van lezers die problemen ondervinden na injectables. Wij geven dan ook regelmatig antwoord op vragen die binnen komen. Met name over gevoeligheden rond de ogen en in de lippen, en over problemen met oude, niet oplosbare injectables.

 

TV-presentator, ervaringsdeskundige en journaliste Nadine Baggott geeft een interessante lijst met tips die je kunt gebruiken als je op zoek bent naar een goede cosmetisch arts:

BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom

Ik wil er zelf nog aan toe voegen:

Allergan executive director AMI, Mark Chapin besluit dat het bedrijf voor alle artsen wereldwijd er een nieuw online platform wordt ontwikkeld gericht op de kwaliteitsontwikkeling van goede consulten door artsen.

Koenraad De Boulle

Dermatoloog Koenraad De Boulle vindt het verstandig dat als jij als cliënt een probleem hebt ondervonden na een behandeling, jouw arts een collega consulteert voor advies. Daar kun je de arts ook op wijzen. Daarnaast kun je je altijd richten tot de beroepsvereniging NVCG. En ons natuurlijk, bij BeautyJournaal!

Lees ook