Het heeft nog weinig met huidverbetering te maken, maar, er gloort licht uit onverwachte hoek!

07:55 - 04:45
luistertijd 07:55 - leestijd 04:45

Ik rijd geen auto. Ik fiets. Want als ik fiets kan ik ruimte creëren in mijn hoofd. Om na te denken. De fysieke beweging helpt daarbij. En de laatste dagen raak ik steeds meer in de ban van het besef dat er momenteel ontzettend weinig nieuws op het gebied van serieuze huidverbetering in skincare is.

Skincare werd huidverbetering

We hebben een heerlijke tijd achter de rug, waarbij er steeds werkzamere producten uitkwamen. De zuren, de retinol-derivaten, de peptiden, de antioxidanten. Als skin(care) freak kon ik mijn geluk niet op. Maar de pijplijn lijkt leeg.

Urban hip

Al ik op mijn bureau krijg zijn persberichtjes over nichemerkjes die allemaal dezelfde boodschap verkondigen met hun urban hipster visuele uitstraling: plantjes, angst voor synthetische chemie, angst voor allergie, angst voor weet ik veel wat nog meer. Praatjes over duurzaamheid, over gezondheid, over mentale rust, over genieten, over lekker smeren zonder einddoel. Verwennerij. Oh ja….en Vegan!!! Nothing wrong with, but…..

Lege formuleringen

Al die merkjes zeggen mij weinig, ze onderscheiden zich in visuele uitstraling, maar op formuleringsniveau is er weinig eer aan te behalen. Ze hydrateren en vetten de huid terug. Je mag hopen dat er gekeken is naar werkzame percentages voor zuren en antioxidanten. Maar ik vermoed van niet.

Dit is care, geen improvement

Dit is skincare, care ja, maar geen verbetering. Het is smeren voor een feelgood-doel. Wellness, en je zorgen afkopen om je angst voor je gezondheid en de oh zo vervuilde wereld waarin wij leven. En ondertussen gaan al die hipster vrouwen leuk naar de goedkope-kleding-ketens waar ze er gemakshalve maar even niet bij stil staan dat die wegwerp kleding in de meest (naar Westerse maatstaven) inhumane omstandigheden worden geproduceerd. Maar dat terzijde.

Pleister op de ziel

De hausse aan nieuwe merkjes is zeer intrek bij de zogeheten Millenials. Zij die zich nog geen zorgen maken over een verouderend velletje, zij die lekker willen leven, en de stress de baas willen worden omdat de social media verslaving en hun telefoon hen de kop kost, of bijna…

Creme als lifestyle marketingtool

Al die prachtige merkjes zijn voor mij niets meer dan een communicatie vehicle voor lifestyle marketing. Voor mij heeft het niets met huidverzorging en het doel van huidverbetering te maken.

Zie ik iets grandioos over het hoofd?? Daar kom ik straks nog op terug;-)

Geld dicteert de strategie

Het is een andere tijd, en in mijn industrie bestaat men bij de gratie van korte termijn denken. Toen de multinationals hun inkomsten zagen opdrogen in de allengs verouderende markten van Europa en Noord-Amerika moest het roer om. Waar kon je nog geld verdienen, waar behaalde je de quick wins (cosmetica heeft traditioneel een hoge omloopsnelheid, omdat men gewend is vele producten per jaar uit te brengen om de altijd zeer lucratieve winsten op niveau te houden)? Bij de jongere generaties & in de opkomende markten.

Zuid-Korea

Zo werden de Millenials tot target benoemd en werden nieuwe continenten veroverd – hoewel – in Zuidoost Azië zijn ze momenteel beter met vermarkten van hun eigen producten over de grens dan de Westerse bedrijven aldaar: Zuid-Koreaanse cosmetica in booming (hetzij wel onder Millenials) en in China en India zijn de vrouwen toch erg dol op lokale merken en traditionele recepturen.

Toch is er nog iets….hetgeen ik over het hoofd zag;-)

En daarover las ik van de week. Want ik geef nu wel zo af op nichemerkjes met angstboodschappen en hun gebrek aan werkzaamheid, er is ook sprake van een misplaatste bescheidenheid in het natuurlijke segment, zo vertelde een trendwatcher en formuleringsdeskundige.

In het groene segment is men van oudsher niet gewend om harde huidverbeterende claims te maken, het past eigenlijk niet bij de green look & feel. Hiermee snijdt dit segment zich wat mij betreft in de vingers. Zonde! Kom uit je coconnetje en toon wat je hebt te tonen – vooral werkzaamheid – mits die er is;-)

Als voorbeeld werd aangehaald een presentatie van Burt’s Bees tijdens het 2019 American Academy of Dermatology Annual Meeting – congres ,waarop het merk drie postersessies gaf en een vergelijkend onderzoek toonde tussen een product uit hun eigen lijn, in vergelijk met een synthetisch vervaardigd product, waarbij hun product vele malen beter scoorde op roodheid reductie, hydratatie en huidbarrière functie.

Ik was er niet bij, geen idee over welk product dat ging, maar dat is zo te achterhalen, maar het geeft wel aan dat er merken zijn die wel hun koppie boven het groene maaiveld uitsteken;-)

En ach, ik weet dat er op het gebied van Aloë Vera ook nog heeeeeel interessante ontwikkelingen gaan aan komen. You will see, op BeautyJournaal.

Wat nu wel scoort voor huidverbetering

Waar zoeken wij ons heil nu, als fans van huidverbetering? Gelukkig worden we op ons wenken bediend, want het antwoord is ‘apparatuur’!!

Er komt steeds mooiere, werkzame apparatuur uit waarmee in een handomdraai prachtige huidverbetering bewerkstelligd kan worden. Pigment, rimpels, roodheid….you name it, there is a solution. 

Natuurlijk, ook daarbij is skincare van belang, maar gelukkig heeft elk instituut dat deze behandelingen aanbiedt, ook de beste skincare hiervoor in huis. Huidverbeterende skincare.

Vertrouw op de professional

Echt….als je nog wat wilt met je huid, ga naar de schoonheidsspecialiste, de huidtherapeute en de cosmetisch arts. Daar is waar je het krijgt nu.

Maar ja…dat zie je niet op Instagram. Maar dat lees je wel op BeautyJournaal;-)

We make the difference….

Lees ook:

En welke fantastische artsen zitten er in het BeautyJournaal expertteam?

Lees ook