Marvy Rieder biedt met The Model’s Health Pledge een hulpplek aan bij mentale en fysieke issues in je beroep als model
Een succesvol model zijn: voor veel meisjes is het de grote droom. Begrijpelijk. Een succesvol model reist de hele wereld over, loopt in prachtige couture over de catwalk en siert de covers van grote modetijdschriften. Het leven van een model is echter niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Door het vele reizen zijn modellen vaak eenzaam, de gigantische, voortdurende druk om er perfect uit te zien kan tot een slecht zelfbeeld en eetstoornissen leiden. En modellen voelen zich soms kwetsbaar of zelfs onveilig tijdens castings of fotosessies.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=biSNZvBVX5Q
Een gezonde werkomgeving voor modellen
Om het belang van een gezonde werkomgeving in de modewereld onder de aandacht te brengen, riepen initiatiefnemers Marvy Rieder (MarVie Foundation) en Michelle den Hollander (BDifferent) The Model’s Health Pledge in het leven. Het idee ontstond nadat Martin van Rijn, de staatssecretaris van VWS, met de modewereld in gesprek ging over de gezondheid van modellen.
In gesprek met bedrijven in de mode-industrie
“Men wilde wet- en regelgeving instellen, zoals dat ook in Frankrijk is gebeurd”, legt Marvy Rieder uit. “In de modebranche ontstond toen het idee om zelf met een initiatief te komen om een goede werkomgeving te creëren, en niet te wachten tot dit van bovenaf werd opgelegd.
We zijn met verschillende bedrijven in de mode-industrie gaan praten en die bleken daar allemaal voor open te staan. Met de punten die in die gesprekken naar voren kwamen hebben we vervolgens The Model’s Pledge opgesteld. Die is in eerste instantie door twintig bedrijven ondertekend. Inmiddels zijn er 5.500 ondertekeningen. Al deze mensen, al deze bedrijven, hebben beloofd zich aan de Pledge te houden en steeds te monitoren of de Pledge wordt nageleefd.”
Een enquête bracht de belangrijke aspecten in kaart
“We hebben een grote enquête onder modellen gehouden om te weten te komen wat zij nou belangrijk aspecten vonden om een goede en veilige werkomgeving te creëren”, zegt Marvy. “Daar kwam vooral een betere mentale weerbaarheid van modellen uit naar voren maar bijvoorbeeld ook duidelijkheid over naaktfotografie: is dat van tevoren goed duidelijk gemaakt door de opdrachtgever? Veel modellen gaven ook aan het belangrijk te vinden dat opdrachtgevers kiezen voor diversiteit. Dat hebben we allemaal meegenomen.”
Zonder gezondheid geen schoonheid
Het resultaat is een online platform dat aan (aspirant)modellen en andere mensen die in de modewereld werkzaam zijn informatie en tips geeft om gezond en veilig door het leven te gaan. Of, zoals ze het zelf zeggen: zonder gezondheid geen schoonheid. Op de website van het platform zijn onder meer voedings- en sporttips te vinden, maar bijvoorbeeld ook praktische adviezen over het vak en advies om psychisch gezond te blijven. Ook zijn er diverse blogs, geschreven door deskundigen.
De website biedt tevens veel links voor mensen die meer hulp of advies nodig hebben, en mensen kunnen er hun eigen verhaal delen. De site is tenslotte ook een meldpunt, waar problemen of misstanden gemeld kunnen worden.
Workshops over eetstoornissen
“We bereiken veel mensen met ons platform”, zegt Marvy. “We zijn blij met de meldingen die we binnenkrijgen, al is het natuurlijk jammer dat het nodig is. Maar we zijn blij dat modellen het meldpunt weten te vinden. We kunnen gelukkig ook alles goed beantwoorden; we hebben twee vertrouwenspersonen en de meldingen die tot nu toe zijn binnengekomen hebben we goed kunnen afronden. We betrekken ook de ondertekenaars, en dan blijkt soms dat ze een klacht vaker hebben gehoord, maar niet altijd goed wisten hoe ze er mee om moesten gaan.”
Zoals bijvoorbeeld eetstoornissen…
Marvy: “Daar hebben we een workshop over georganiseerd en dat heeft effect. Zo creëer je verandering van binnenuit. Bij de Amsterdam Fashion Week zijn we ook met modellen in gesprek gegaan, de dialoog aangegaan: zijn jullie tevreden? Zijn er voldoende kleedkamers? Is er genoeg te eten? Aan de hand daarvan konden we een checklist opstellen waar organisatoren van mode- evenementen rekening mee kunnen houden.”
Animo vanuit het buitenland
“We zijn van plan om dit initiatief verder uit te bouwen. Er is bijvoorbeeld animo vanuit Frankrijk en België. Ze willen weten hoe wij het aanpakken en in eigen land ook een dergelijk project opstarten. Daarnaast praten we nog steeds met bedrijven, zoals De Bijenkorf en G-Star, om zo het aantal ondertekenaars verder uit te breiden. Het belangrijkste is echter aandacht voor dit project. We moeten het bewustzijn blijven vergroten. Want het is helaas nog steeds nodig.”