Waarom Isabelle Caron het prachtige organic Absolution creëerde
Het Franse, zo hippe en prachtig geformuleerde biologische huidverzorgingsmerk Absolution is sinds enkele jaren in Nederlandse salons te vinden. Het concept kwam voort uit een diepgewortelde wens van voormalig creative director en communications expert in beauty, Isabelle Carron, om onze huid een veel werkzamer en veiliger alternatief te bieden. Isabelle werkte 20 jaar in de beauty industrie en raakte gedemotiveerd door de vaak armoedige recepturen waarbij platte marketing belangrijker was dan hetgeen er in de formules zat. Ik sprak haar uitgebreid tijdens een exclusief interview, in Nederland bij importeur Ministry of Beauty.
Vele jaren werkte ze als creatief directeur aan communicatie/advertising-zijde in de beauty-industrie. Voor grote merken en kleine merken. Ze had ook haar eigen brand identity bureau (Just a kiss).
Ze zag hoe beautymerken consumenten inspireerden, maar ook hoe de bedrijven worstelden. Ze kregen het niet altijd voor elkaar om verwachtingen in overeenstemming te brengen met financiële doelstellingen. Die laatsten konden sterker zijn. Dan delfde een mooi concept het onderspit en werden er concessies gedaan aan kwaliteit. ‘Het is een opportunistische industrie, waar ik niet blij van werd,’ vertelt ze me openhartig in een bijna twee uur durend gesprek in Apeldoorn.
Genderneutraal
Sinds ze zich vanwege persoonlijke voorkeur begon te verdiepen in organic skincare werd haar duidelijk dat formuleringen in dat segment veel strenger gereguleerd werden en je als consument dus ook een oprechter concept kreeg. Isabelle creëerde Absolution vanuit de gedachte om vrouwen (en mannen, want Absolution is genderneutraal!) een mooi, serieus product aan te bieden, dat ze niet dom houdt, maar juist eerlijk ondersteunt in hun huidbehoeften.
De zoektocht naar oprechtheid
‘De lobby van beursgenoteerde ondernemingen in de cosmeticawereld is enorm als het om wetgeving gaat. Zij bepalen de koers eigenlijk en dat betekent ook dat ze veel speelruimte willen houden voor claims en de keuze van grondstoffen. In de wereld van biologische huidverzorging is de lobby van keurmerken heel groot en in deze wereld is het veel strikter als het om veiligheid van formuleringen en productieprocessen.
Eigenlijk heb je, ongeacht of je nou van biologisch houdt, aan skincare in het biologisch segment veel meer houvast als je wilt weten wat je precies op je huid aanbrengt.
Niet alles wat biologisch is, is goed
Natuurlijk is het er in het biologische segment ook kwaliteitsverschil. Dat maakt het op dat vlak wel ingewikkelder. Isabelle laat me een app zien op haar telefoon. Yuka, heel erg groot in Frankrijk. Je vindt er informatie in over al meer dan 400 duizend voedingsproducten en 130 duizend cosmeticaproducten, en niet alleen in het biologische segment.
Helaas zijn die algoritmen ook weer niet alwetend, want als Yuka stelt dat een product allergeen is omdat er lavendel in zit, is dat maar de halve waarheid. Lavendel is namelijk ook heel erg kalmerend.
In de plantenwereld werkt alles samen
Isabelle: ‘Dat raakt ook meteen het punt van complexiteit. De mens wil alles isoleren, om te definiëren, in een hokje stoppen, een sticker geven. Maar in de plantenwereld bestaan geen geïsoleerde stoffen, alleen maar complexen en dat maakt het zo boeiend en tegelijkertijd zo lastig om mee te werken. Je moet complexen niet uit elkaar willen trekken. Simpelweg omdat het de complexen zijn die werkzaam zijn, en niet een geïsoleerde stof. Je mist heel veel kracht als je dat gaat doen.
‘In biologische huidverzorging doen we dat ook zo min mogelijk. In de ‘synthetische’ wereld doet men dat wel, men isoleert op biotechnologische wijze stoffen en verwerkt die met andere geïsoleerde stoffen in een cocktail. Het is overzichtelijk, en behapbaar voor het menselijk brein. Maar ik geloof er juist in dat de complexen uit planten zo werkzaam zijn in hun geheel
Absolution werd door Isabelle tien jaar geleden opgericht. Ze verkoopt nu in 25 landen. Kleinschalig, maar wel op mooie adressen. Nederland en Frankrijk zijn haar grootste afzetmarkten, waarbij in Nederland de focus ligt bij salons. In Frankrijk is het ook te vinden bij prestigieuze warenhuizen, luxe spa’s, biologische winkels en online.
Respect voor het huideigen ecosysteem
Absolution producten werken in synergie met het ecosysteem van je huid, dus ook met je microflora, het zeer brede scala van bacteriën dat op je huid leeft, vertelt Isabelle. ‘Je huid voelt geen dag hetzelfde aan, en daarop hebben we een mooi mix & match systeem ontwikkeld, zodat je met boosterserums in combinatie met crèmes kunt werken. De boosters werken zelfs nog krachtiger in combinatie met crème, dat vonden we heel bijzonder om te meten.’
Je huid als ‘interface’ en de kracht van evenwicht in het ecosysteem
Haar grootste inspiratie was het boek Le Moi-Peau, ‘the me skin’, van de Franse psycholoog Didier Anzieu, over de link tussen het brein en de huid, en dat alle emotie van je huid is af te lezen, ook wat je niet vertelt. ‘Het is ook jouw ‘me’,’ legt Isabelle uit. ‘Als baby is jouw huid al je identiteit voordat je er überhaupt er een hebt. Ik noem het net als jij ook je interface, communicatie platform tussen jou en de buitenwereld. De inzichten in dit boek vond ik ‘mind blowing’ toen ik het op mijn achttiende voor het eerst las. Ook de hele ecosysteem gedachte die eraan verbonden is, boeit me. Alles is een onderdeel van een groter geheel, een systeem waarin alles met elkaar samenwerkt en het evenwicht probeert te bewaren.
In Nederland wordt het via de salon verkocht, wat heb je schoonheidsspecialisten te bieden?
‘We hebben nu tien protocollen voor de salon en we hebben een aantal speciale salonproducten, waaronder een thermisch masker, een honingbalm voor massages, oliën voor lichaamsbehandelingen en een speciale borstel.
Natuurlijk kunnen de producten met moderne hifu-apparaten gecombineerd worden in een behandeling, maar we prefereren werken met de handen, het is de meest geavanceerde tool die de mens heeft;-)
Werken met Absolution is werken aan een gezonde transformatie van de huid, die in direct contact staat met je brein. Het beïnvloedt je stemming. We bewerkstelligen snelle resultaten, of je nu een reactieve droge – of vette huid hebt.
Dat klinkt bijna medisch…
‘Dat zal je mij niet horen zeggen, maar ik weet dat er in de plantenwereld hele heilzame composities zijn en dat blijkt ook. Neem bijvoorbeeld Zilverhaar (check!), dat nog krachtiger is dan hyaluronzuur, maar ook zeer sterke anti oxidant. Of de Blauwe Madelief, die zeer sterk ontstekingsremmende en kalmerende eigenschappen heeft. Het is delicaat en krachtig. Je moet weten hoe je ermee moet formuleren. Maar plantenstoffen hebben dat van nature al in zich: ze werken samen.
Ga je mee in de huidverbeteringstrend?
‘Het is een sterk geloof dat wij als mensen de natuur kunnen sturen, maar wat mij betreft is dat pertinent niet waar. Ik vind het fascinerend te zien dat merken mensen doen geloven dat hun biotechnologisch nagemaakte versie beter is dan het oorspronkelijke natuurlijk product/stof. Ze isoleren moleculen, maar dat is nooit hetzelfde als hoe plantstoffen samenwerken. Daarom werk ik met plantcomplexen, ze zorgen ervoor dat het natuurlijk evenwicht vanzelf weer herstelt.
‘Ik at al veel langer biologisch, maar toen ik ook biologische huidverzorging ging gebruiken zag ik mijn huid wezenlijk veranderen. Mijn huid begon er veel natuurlijker uit te zien, huid zoals huid bedoeld is. Mooi, zacht, naturel. Daarvoor had ik altijd wel ergens een puistje of iets. Het verdween, ook de gevoeligheid verdween.
https://www.instagram.com/p/ByacxmulGk2/?igshid=2w4gkr7u8tpe
Levendiger, helderder, minder reactief
‘Ook Absolution-gebruiksters melden dit: hun huid ziet er levendiger uit, helderder, blijer en met veel minder problemen dan ooit. Niet zo reactief meer. Mijn producten werken in symbiose met jouw huid, en niet er tegenin, zoals heel veel cosmetica wel doet.
‘Slaap maar eens een paar nachten met mijn nachtcrème, dan zie je het resultaat. Je hoeft geen maand te wachten daarvoor.
Hoe blijf je bijzonder in een landschap waarin biologisch steeds meer mainstream wordt en zelfs de multinationals binnentreden?
‘Ik juich het alleen maar toe, dat vooropgesteld. Het is uiteindelijk beter voor onze gezondheid en voor de planeet. Maar alleen organic zijn is niet genoeg, je moet binnen het organic umfeld zoeken naar de meest werkzame combinaties om een huid mooi te maken en te houden. Ik vind ons Lift Serum daar een goed voorbeeld van. Het won niet voor niets The Professional Beauty Product of the Year award in Nederland. Het doet echt wat het belooft.
Tot slot…de looks van je producten, uitzonderlijk fraai vormgegeven. Hipsterstyle avant la lettre…
‘Ik heb het samen met mijn toenmalige businesspartner ontworpen. Aanvankelijk alleen om te laten zien dat je een beautymerk ook anders kan presenteren qua look & feel. Met respect voor mens en milieu. Met kernwaarden als vrijheid en gezondheid, en wat we nu noemen ‘inclusieve’ beauty. Creatief, onafhankelijk.
‘Ik wilde dit al zo lang maar geen gevestigd beautymerk durfde dit aan. Het was mijn ervaring dat cosmeticabedrijven altijd alles mainstream houden. Een mix van wat anderen al doen, bang voor het experiment en de eventuele flop.
En de naam…..Absolution, wat ligt daarin besloten?
‘Een manier om jezelf de absolutie te geven. Anticiperen op het alwetende dat elk mens in zich heeft. Wij kennen de antwoorden, we weten wat we moeten doen. We moeten daar ook naar luisteren, en dat doen we veel te weinig.
‘Wij mensen zijn er zeer bedreven in om juist dat te doen dat niet goed voor ons is. We luisteren zo weinig naar onze innerlijke stem.
Met Absolution kun je teruggaan naar je oorspronkelijkheid: je beauty, je huid. Zoals je bent – is – zijn.’
Ps: een zonnelijn is in de maak😉
Shop hier online