Als parfumliefhebber word je tegenwoordig overspoeld door nieuwe geuren. De parfumerie ligt er vol mee. Met duizelingwekkende mediacampagnes en prachtige flacons proberen de internationale parfummerken je te verleiden om juist die ene nieuwe geur te proberen. Of die variant op die ene nieuwe geur. Want als je even niet oplet, ben je zo een paar geurvariaties – ook wel flankers genoemd – verder.
Massamedia resulteert maar al te vaak in massaparfum
In de marketing van massamedia is het gebruikelijk te werken met persona’s. Een persona is een archetype van een gebruiker. Een karakterisering van de doelgroep. Waarbij de merken en hun marketingbureaus bepalen hoe deze karakterisering eruit ziet. Ben je een tienermeid? Dan draag je vast het liefst een fruitig en licht parfum. Succesvolle zakenvrouw? Dan is een zwaarder statement parfum écht iets voor jou…
Massamedia resulteert helaas maar al te vaak in een massaparfum dat aansluit bij de gedefinieerde persona’s. Op deze manier proberen de merken een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. En daarmee een zo groot mogelijke omzet.
Daar waar het écht om gaat, daar wordt steeds minder aandacht aan besteed…
Namelijk de persoonlijke voorkeur van de consument zelf als het gaat om het samenstellen van een parfum. Want wat nu als je als geslaagde zakenvrouw een voorkeur hebt voor frisse tienergeuren? Of andersom… Dan gaan de persona’s mank.
Van massa naar maatwerk
Uiteraard kan je besluiten om je niets aan te trekken van de mediacampagnes en bij de parfumerie gewoon de geur kopen die je lekker vindt. Of je zet nog een stapje verder en snuffelt eens aan maatwerk, bijvoorbeeld van Otentic Perfumes.
Acht geurstijlen, onderverdeeld in acht geuren
De geurcomposities van Otentic Perfumes zijn niet ingedeeld op door mediacampagne gedreven dromen of verhalen, maar eenvoudigweg op acht geurstijlen. Iedere geurstijl is op zijn beurt weer onderverdeeld in acht geuren. Otentic gelooft bovendien niet in het onderscheid tussen mannen en vrouwengeuren. Wat telt is dat wat jij als individu aangenaam vindt.
Ophouden met vergelijken
Alle geurcomposities van Otentic zijn gemaakt door één parfumeur: Jean Denis Saisse, afkomstig uit het Zuid-Franse Grasse, een stadje met een eeuwenoude parfumindustrie. Jean-Denis: ‘Je persoonlijkheid begint als je ophoudt met vergelijken. Ik heb geprobeerd om in de verschillende geuren een spectrum aan emoties te vangen, zodat je met een Otentic parfum altijd jezelf kan zijn. Een geur moet klikken met je authentieke zelf.’
Een ontdekkingsreis door de wereld van geuren
Mocht je nog niet eerder een Otentic Perfume hebben aangeschaft, dan is het een aanrader om een Otentic winkel te bezoeken. Bijvoorbeeld in Antwerpen, Gent, Amstelveen en sinds kort ook in het centrum van Haarlem. Klik hier voor de adressen.
Parfummeubels en parfumglaasjes voor een unieke geurbeleving
Bij binnenkomst maak je kennis met de acht geurstijlen en krijg je uitleg van een geurexpert over hoe je een parfum moet ruiken. Elke geurstijl heeft in de winkel zijn eigen parfummeubel, met daarin de acht geuren. Deze geuren worden gepresenteerd in een speciaal voor Otentic ontwikkeld parfumglaasje, waarin de geur het beste tot zijn recht komt. Op deze manier kom je er snel achter welke geurstijl het beste bij jou past. Perfume fitting, noemt Otentic dat.
Zelf kan ik na een rondje snuffelen bij de verschillende parfummeubels maar niet kiezen tussen twee – totaal verschillende – geurstijlen. Arborath en Sedux.
Arborath: aroma’s van het bos
De geurstijl Arborath is diep en natuurlijk, en doet denken aan de aroma’s van het bos. Met houtachtige basistonen van leer en sandelhout heeft Arborath een muskusachtige en rokerige geur. Ietwat Oosters ook, door de toevoeging van oudh. Patchouli geeft de acht Arborath parfums iets pittigs en warms.
Arborath biedt lichtere geuren voor overdag en intensere geuren om ’s avonds te dragen. Ik word aangetrokken door Arborath 4. Een gulden middenweg tussen licht en intens. Met zoete en pittige tonen van mandarijn en saffraan.
Sedux: speels en vrolijk
Sedux is zoet en fruitig, warm, vrolijk en spontaan. Bijna de tegenhanger van Arborath. Otentic zelf beschrijft de geurstijl Sedux als volgt: “Een stijl voor kleurrijke geesten die naar buiten gaan als de zon schijnt, cocktails drinken op het strand, festivalhoppen, lachen met vrienden en flirten met het leven.” En dat slaat de spijker op zijn kop.
Sedux 3 is meteen mijn favoriet van de acht varianten. Een basis van witte musk maakt deze geur weliswaar zwoel, maar sappige toptonen van mandarijn en kers houden het aroma luchtig en dromerig. De perfecte lentegeur!
Een persoonlijke parfumgarderobe
Omdat ik maar niet kan kiezen tussen Arborath en Sedux besluit ik om beide geuren mee te nemen. En dat kan ook, want Otentic Perfumes verkoopt sinds eind vorig jaar haar parfums ook in een kleinere 30 ml versie. En mocht je nou helemaal niet kunnen kiezen, of geen tijd hebben om een winkel te bezoeken, neem dan eens een kijkje bij de Discovery Sets van Otentic. Mocht je later alsnog een parfum aanschaffen, dan krijg je het aankoopbedrag van de set terug.
De zakenvrouw met voorliefde voor meisjesgeuren
Met een glimlach en twee nieuwe parfums verlaat ik de winkel. Ik denk terug aan mijn eerdere vergelijking van de zakenvrouw met de voorliefde voor meisjesgeuren. Deze vergelijking komt in de buurt van de waarheid, wanneer ik kijk naar de parfums die ik heb uitgezocht. Een klassiek intense (Arborath) en speels zoete (Sedux). Daar had geen enkel marketingbureau een campagne of persona voor kunnen verzinnen. Lang leve maatwerk.
Shop Otentic online