Nu Nederland voor de tweede keer in lockdown zit, en schoonheidsspecialisten gedwongen zijn hun salons te sluiten, komt dat nog harder aan dan de eerste keer in het voorjaar. Juist in deze winstgevende decembermaand. In deze serie vragen we schoonheidsspecialisten hoe zij met deze klap omgaan en hoe hun hun vijf lange weken gaan besteden. Schoonheidsspeciaste Sun Chen van Instituut Su Chen’s uit Etten-Leur zag de bui al hangen en heeft er stevig op geanticipeerd. Laat je inspireren door haar creativiteit…
‘Weet je dat ik dit zag aankomen? Al toen we na de eerste lockdown in mei weer open mochten. Ik wist dat die tweede kwam. Tijdens de eerste lockdown kende ik niemand met Corona, nu bij de tweede keer zie ik dat ook mensen om mij heen besmet raken.
‘Ik verwachtte een sluiting eigenlijk al begin december, ik ben blij dat we toch nog twee weken mee hebben kunnen pakken.
Financieel plan
Su Chen is voorbereid, zo vertelt ze vrolijk aan de telefoon. ‘ We hebben echt na de eerste keer al een plan gemaakt. Een financieel plan, met voldoende buffer voor een paar maanden, zodat ik mijn vier personeelsleden kan doorbetalen.
120 klanten afbellen….oei
‘Deze eerste week van lockdown was heel hectisch voor haar en haar team. Ruim 120 klanten moesten worden afgebeld tot 19 januari. ‘ Natuurlijk is het heel zuur dat je de drukste tijd van het jaar gedwongen wordt tot sluiting, maar we zijn echt vooruit gaan kijken.
Vooruitkijken, doorboeken…
Su Chen heeft een heel programmaatje aan mogelijkheden voor haar klanten. Zo laat ze hen alvast inboeken voor ná 19 januari, ‘zodat het maar alvast staat’. Maar vaste klanten boeken ook hun afspraken alvast in voor héél 2021. ‘Mocht er dan toch weer een afspraak uitvallen door Corona, dan hebben zij alvast de zekerheid van hun daaropvolgende afspraken’, vertelt Su Chen. ‘Het scheelt veel tijd met nabellen, daar gaat namelijk echt veel tijd in zitten. We gebruiken alle kanalen om onze klanten te bereiken, van telefoon, mail tot app en social media. Met mijn heel goede klanten doe ik videocalls. Ik wil ze graag face to face zien.
En dan, wat doen een onderneemster en haar personeel in die vijf weken? Werken! Su Chen heeft ongelofelijk veel energie en zit altijd boordevol inspiraties. ‘We zijn allemaal met social media bezig, echt dagelijks. We maken leuke video’s, posts…we geven tips voor je huid, tips om producten te bestellen. Ik hou van vrolijkheid en gezelligheid. Ik wil graag dat er op onze kanalen veel gelachen wordt. We maken veel filmpjes, zodat we altijd een voorraad hebben om later te plaatsen.
Lekker veel zichtbaar zijn op social media
‘We combineren fun met educatie. Tijdens de eerste lockdown hebben we een veertiendaagse skincare-boost gegeven op socials, met elke dag tips over huidverzorging. Dat werd heel erg goed bekeken, en we verkochten ook veel producten. In deze lockdown nu, zetten we weer zo’n actie op.
Verkoop van lockdown-kitjes en at-home-facials
‘Mensen vroegen er ook weer om: onze lockdown-kitjes, voor 19,95, goed voor 14 dagen skin-boost. Daarnaast hebben we nu ook at-home-kitjes, voor een thuisfacial, voor 39,95. We hebben er vele tientallen van verkocht tijdens de eerste lockdown.
Met persoonlijke videoboodschap
De at-home-kitjes bestaan uit een mini-versie van onze gezichtsbehandeling zoals haar team hem in de salon geeft. Vergezeld van een persoonlijke videoboodschap die dan per mail of app naar de klant gestuurd worden. ‘Zo houden we ook nog een vorm van persoonlijk contact in stand, dat wordt gewaardeerd.’
Single dose
Het team van Su Chen vult zelf potjes en flesjes af. Er worden alleen producten gebruikt die veilig genoeg zijn voor thuisgebruik, in single dose verpakkingen. Su Chen: ‘Je geeft jezelf dan een facial thuis, met onze salonproducten. Deze zijn hoger gedoseerd. Een serum, een ampul, een sheetmasker, een lichte salonpeeling, oogcreme, dag- en nachtcrème.
Alle kleine beetjes helpen, ook psychologisch
‘Daarnaast zijn we ook doorgegaan met de productverkoop, en nu dan ook kerstcadeaus, en we hebben altijd cadeaubonnen. Al halen we maar tien procent van wat we normaal omzetten, echt alle kleine beetjes helpen. Ook psychologisch doet het ons goed om toch nog een beetje aan het werk te kunnen blijven. Zo kun je wegblijven bij het moedeloze gevoel waar we feitelijk natuurlijk wel inzitten.
‘Wat we verder nog gaan doen? Joh, we hebben een hele lijst, ik denk dat we daarmee zelfs na 19 januari nog niet klaar zijn! We zijn bezig onze website verder te professionaliseren. Mijn personeel zit natuurlijk thuis, en ik heb online trainingen bij mijn leveranciers aangevraagd voor ze. Verder gaan we ons klantenbestand opschonen. Klanten die we al lang niet gezien hebben een leuk handgeschreven kaartje sturen. We gaan nog diverse make-upvideo’s maken.
Echt, we vermaken ons wel hoor.
De Ondernemende Huidexpert, elke maandag live op Facebook
Su Chen heeft met een marketingexpert enkele maanden geleden het platform De Ondernemende Huidexpert opgezet. Puur uit liefde voor het vak en om haar kennis – kostenloos – te delen met collega’s die het even moeilijk hebben en wel wat ondernemersinspiratie kunnen gebruiken. Su Chen: ‘Ik ben dit gaan doen omdat ik merkte dat veel businesscoaches nauwelijks salonervaring hebben, dus met hun voetjes op de salonvloer hebben gestaan. Dat maakt toch echt wel wat uit hoor.
‘We houden elke maandagochtend op Facebook een live uitzending om 9 uur (terug te luisteren via Spotify en You Tube). Het slaat echt aan. Onderneemsters die het echt heel erg zwaar hebben, bel ik ook weleens persoonlijk. Ik gun elke schoonheiddspecialiste net zoveel plezier in haar bedrijf als ik zelf heb.
‘Mijn tips voor nu? Blijf positief en kijk vooral naar wat je hebt. Je hebt waarschijnlijk een fantastische lieve klantenkring. Laat ze weten dat je er bent voor ze. En kijk weer eens op afstand naar je bedrijf. In plaats dat je er letterlijk in zit, ga je er nu eens ‘aan’ werken.
‘Is je website nog up to date, is je SEO goed, ben je actief genoeg op social media. Maak een marketingplan. Kijk vooruit! Naar 2021! Hoe kan jij daar een supergoed jaar van gaan maken. Ga met je leveranciers om de tafel, om goeie deals af te sluiten, samen aan ideeen te werken, ze kunnen je altijd helpen. Vraag!
‘Het is een geluk bij een ongeluk: je hebt er nu volop tijd voor. Pak die tijd.’
BEN JIJ OOK MET BIJZONDERE ACTIVITEITEN BEZIG IN DEZE LOCKDOWN? VERTEL HET ONS, DOE MEE MET ONZE SERIE! Mail naar info@beautyjournaal.nl