Tamara strijdt voor betere overheidssteun en toont haar kwetsbaarheid aan haar klanten.....

06:04 - 03:38
luistertijd 06:04 - leestijd 03:38

Nu Nederland voor de tweede keer in lockdown zit, en schoonheidsspecialisten gedwongen zijn hun salons te sluiten, komt dat nog harder aan dan de eerste keer in het voorjaar. Juist in deze winstgevende decembermaand. In deze serie vragen we schoonheidsspecialisten hoe zij met deze klap omgaan en hoe hun hun vijf lange weken gaan besteden. Schoonheidsspecialiste Tamara van Dam heeft samen met collega’s een actie op Facebook opgezet ‘Beautysector in de Kou’ om meer aandacht te krijgen voor de penibele financiële situatie waarin zij en velen met haar terecht zijn gekomen, zonder adquate overheidssteun.

Rust tijdens de eerste lockdown

Tijdens de eerste lockdown dit voorjaar had schoonheidsspecialiste Tamara van Dam van Mooi en Zeker in Amersfoort nog de rust en de lef om te kijken of heroriëntering op een ander beroep iets voor haar was. Ze werkte tot dan alleen in haar salon, ze gaf gezichtsbehandelingen en wimper- en wenkbrauwbehandelingen. Ze koos ervoor om zich na 7 jaar om te laten scholen tot programmeur.

Toch bleek haar hart daar uiteindelijk niet te liggen, haar schoonheidsvak bleef trekken. Er kwam ook van alles op haar pad wat haar deed besluiten het roer niet om te gooien. Een mooi huurpand, er kwam personeel…Tamara: ‘Per 1 oktober heb ik een vaste medewerkster én een zzp’er voor bindweefselmasssages.’

Het ging hartstikke goed….

Tamara: ‘We gingen de afgelopen maanden echt heerlijk. Ik heb de tweede lockdown niet zien aankomen. Ik zag alleen maar groei. Mijn vader overleed helaas als gevolg van Corona, maar verder zag ik maar weinig besmettingen om mij heen.

In de kou

‘Het financiële buffertje was nu ook maar klein. Ik voel me overdonderd, en ik merk dat ik daar niet alleen in sta. In het voorjaar kregen we nog Tozo en een vast bedrag voor lastenverlichting. Nu zijn de eisen zwaarder. Tozo is er alleen nog als je geen partner met voldoende inkomsten hebt, en de TVL lastenverlichtingsbijdrage krijg je bij kosten boven de 3000 euro plus een flinke aantoonbare omzetdaling – in vergelijking met het vierde kwartaal in 2019. Ik val volledig buiten de boot. Ik draaide de afgelopen maanden hartstikke goed.’

Actie voor een betere financiële regeling

Beautysector in de Kou – dat is het actieplatform dat Tamara met drie collega’s opzette op Facebook. Binnen enkele dagen hadden ze al bijna 3000 volgers. Schoonheidsspecialisten, wimperspecialisten, en nu ook kappers. Men deelt ideeen met elkaar om het hoofd boven water te houden, en het hart wordt bij elkaar uitgestort.

Tamara gaat ook in gesprek met de beroepsverenigingen. Om te beginnen met ANBOS, om zichtbaarder te worden bij de overheid, dat deze beroepsgroep tussen wal en schip valt. ANBOS spant zich daartoe momenteel ook al goed in. Hun noodkreet naar de regering haalde zelfs het NOS nieuws.

Tussen wal en schip

Tamara: ‘Onze kosten lopen door, waarvan ook een deel schulden zijn. Tijdens de eerste lockdown heb ik met diverse partijen betalingsregelingen getroffen, zoals de Belastingdienst, de leasemaatschappij….Dat moet ook in 2021 gewoon opgehoest gaan worden. Nu komen daar ook mijn huurpand en personeelskostenbij. Ik kom nu nergens meer voor in aanmerking. Ik mag gaan lenen, maar dat betekent nog meer schulden. Het wordt nu echt vervelend, dat ons niets anders rest dan lenen. Ik pleit weer voor een tegemoetkoming in de vaste lasten, bijvoorbeeld 50%. Zonder voorwaarden.’

Vertel je klanten hoe kwetsbaar je bent

Tamara gaat deze vijf weken in lockdown wel doorkomen, maar ook wel met behulp van klanten, zegt ze. ‘Ik stuur nu nieuwsbrieven uit naar mijn klanten waarin ik heel eerlijk ben over de penibele situatie waarin ik zit, dat ik geen overheidssteun  krijg, en dat ik het super zou vinden als ik steun kan krijgen. De reacties zijn overweldigend, weet je dat? Tijdens de eerste lockdown liet ik mijn zorgen niet zien, nu wel, en van alle kanten komt er steun. Mijn klanten kopen producten, cadeaubonnen, strippenkaartjes en ik krijg zelfs donaties, tot wel 150 euro. Het is hartverwarmend.

‘Daarom steek ik nu ook mijn collega’s een hart onder de riem: laat zien dat je nu heel kwetsbaar bent, hoe moeilijk dat ook is, maar je klanten zullen je helpen. Ze willen niet dat ze jou kwijtraken. Schaam je er niet voor om hulp te vragen.

Ik heb zorgen

Tamara dacht heel even dat ze een ontspannen lange kerstvakantie zou hebben toen ze het nieuws hoorde, maar dat gevoel verdween snel. ‘Je hebt zorgen, je slaapt slechter, je moet veel regelen richting je klanten, je moet je personeel aan het werk houden.’

Hulp van leveranciers

Op mijn vraag op welke manier de leveranciers van producten hun afnemers, de schoonheidsspecialisten, ondersteunen, moet Tamara zelf het antwoord schuldig blijven. Zij heeft nog niets gehoord, maar ze weet wel dat er inmiddels diverse leveranciers zijn die hun klanten helpen. Van speciale lockdown pakketjes tegen een zachte prijs, uitstel van betaling, kortingen zoals geen verzendkosten, persoonlijke peptalks met strategische tips.

De komende weken zullen zoveel mogelijk beautyondernemers op Facebook hun profiel aanpassen met een tekstbalk: ‘Ik sta in de kou!’ #beautysector

Het doel van haar actiegroep is dat er een aangepaste regeling komt, in samenwerking met de brancheverenigingen. Tamara heeft het de komende vijf weken druk genoeg.

 

beautyjournaal shop

Lees ook