Het moet zachter, liever, duurzamer.Van green beauty en selfcare tot mondverzorging.

04:49 - 02:53
luistertijd 04:49 - leestijd 02:53

Een nieuw jaar brengt altijd nieuwe trends met zich mee, zo ook in 2021! Multiculturele beauty, geavanceerde hygiëne en green beauty zullen het komende jaar nog meer in de schijnwerpers komen te staan. Waarom? Omdat consumenten zich steeds meer wenden tot herkenbare en boeiende concepten die aan hun behoeften voldoen. Het is tijd voor lief, slim, zacht en duurzaam. In dit artikel lees je meer over de vijf nieuwste beautytrends uit Europa.

skincare

1. Beauty 4.0

Beauty 4.0 klinkt natuurlijk erg futuristisch en dat is het eigenlijk ook. Deze trend staat geheel in het teken van technologie in combinatie met bestaande beauty concepten. Beautymerken hebben ingespeeld op het online leven die wij (mede door het coronavirus) leiden. Zo zijn er veel slimme apparaten of apps ontwikkeld die je kunt gebruiken in combinatie met je favoriete beautytools.

Beauty 4.0 is ontstaan met de wens om 1 op 1 in contact te komen met merken voor het maken van zeer gepersonaliseerde producten met een speciaal samengestelde inhoud. Grote merken als L’Oréal en Shiseido investeren al langere tijd in een leuk en boeiend beauty aanbod voor de volgende generatie.

2. Beauty for all

Beauty for all is eigenlijk precies wat de naam al doet vermoeden. Met deze trend wordt er ingespeeld op genderneutraliteit, make-up voor mannen en lichaamsverzorging die de diversiteit bevordert.

Consumenten zijn steeds luider geworden in het bestrijden van gedateerde labels. Ze worden niet langer beïnvloed door marketingtermen die niets meer voor hun betekenen. In 2021 worden ze nog meer gedreven door de wens om begrepen te worden, ze zoeken daarom naar producten die echt bij hen passen en kijken dus verder dan alleen de huid. Als merk wil je ze volgen in hun behoefte om flexibel te kunnen zijn met een huidverzorgingsroutine. Deze trend sluit niemand buiten, er wordt gekeken naar de persoon en niet naar de leeftijd, het geslacht of het ras.

diversiteit

3. Selfcare society

Tijdens COVID-19 hebben consumenten hun prioriteiten omgedraaid. We zien dat er meer tijd, geld en ruimte wordt besteed aan consumenten die voor zichzelf en hun dierbaren zorgen. Dit biedt enorme kansen voor de beauty branche. Je wil namelijk een diepere plek krijgen in het hart van de consumenten die zich beter, gelukkiger, gezonder en tevredener willen voelen. Het draait hier echt om vreugde.

Veel merken doen het al erg goed op dit gebied. Het belooft ook veel goeds voor alle wensen rondom verpakkingen, texturen en geuren. De sleutel tot succes ligt op het gebied van selfcare bij het begrijpen dat selfcare voor iedereen iets anders kan zijn. De komende maanden kan dit sterk evolueren.

skincare

4. Oral care spotlight

Mondverzorging staat dit jaar in de schijnwerpers dankzij het toenemende belang van de wetenschappelijke interesse in het onderwerp. De interesse in mondhygiëne startte in 2020, maar neemt in 2021 sterk toe. Door social distancing in combinatie met de toegenomen bezorgdheid rondom hygiëneproblemen door het coronavirus, zijn veel consumenten steeds meer belang gaan hechten aan complete mondverzorgingroutines. De industrie speel hier op in.

Als het gaat om innovatiepotentieel, dan is dit een zeer wetenschappelijke categorie waarin vooruitgang moet worden ondersteund door degelijke bevindingen. Het moet op een duidelijke en nauwkeurige, maar ook boeiende manier aan de consument worden bewezen.

mondverzorging

5. Green beauty

Met green beauty staat de impact op het milieu centraal. Het zal het middelpunt van de productontwikkelingen in 2021 zijn en zal ook verder in het hoofd en het hart van de consument doordringen. Dit concept is in Europa al een langere tijd bekend, maar zal het komende jaar nog krachtiger worden.

Consumenten willen duurzamere verpakkingen, gecertificeerde ingrediënten en meer informatie over de algehele voetafdruk van een product. Onafhankelijke certificeringen zullen de industrie zeker helpen om op dit gebied vooruit te komen, maar er zal uiteindelijk meer nodig zijn dan slechts een label. Een algemene definitie van green beauty zou bijvoorbeeld al helpen om de status te krijgen die het verdient in de ogen van de consument.

Sommige kleinere bedrijven zijn al veel verder gegaan dan het traditionele organische recyclingdenken. L’Oréal Garnier heeft bijvoorbeeld ook zijn green beauty agenda naar voren geschoven met de lancering van de natuurlijke shampoo bars, verpakt in gecertificeerde kartonnen doosjes.

green beauty

Bron

Lees ook:

beautyjournaal shop

Lees ook