Nu Nederland voor de tweede keer in lockdown zit, en schoonheidsspecialisten gedwongen zijn hun salons te sluiten, komt dat nog harder aan dan de eerste keer in het voorjaar. In deze serie vragen we schoonheidsspecialisten hoe zij met deze klap omgaan en hoe zij hun acht lange weken doorkomen. Schoonheidsspecialiste Els van Meenen van Vital Body Care in Geldermalsen vertelt over haar bijbaan, de succesvolle webshop, en beautywalks.
Els van Meenen is sinds 1991 werkzaam in de beauty-industrie en opende in 2015 Vital Body Care, een prachtige zaak op 80m2 in Geldermalsen. Ze is een succesvol hannah huidcoach, en werkt daarnaast met Juliette Armand en het biologische Eminence. Naast het runnen van haar zaak is ze sinds 2018 bestuurslid van ANBOS. Els is ook geruime tijd lid van mijn testteam geweest op BeautyJournaal. Ze houdt van uitdagingen en weet ze altijd weer te ontdekken. Dat blijkt ook wel uit het verhaal dat ze me nu vertelde over haar bedrijf in lockdown.
Schoonmaakters in het ziekenhuis
‘Ik ben schoonmaakster geworden in het regionale ziekenhuis Rivierenland in Tiel,’ vertelt ze enthousiast. ‘Niet voor het geld, want wat ik verdien wordt in mindering gebracht op de Tozo-uitkering. Maar ik ben onder de mensen en heb het gevoel me nuttig te maken.’
Covid-19 van dichtbij zien
Els deed dit in de eerste lockdown ook en het beviel haar, ondanks het hard werken is. Drie dagen in de week, 6 uur per dag. ‘Ik sta op de hartafdeling, en daar hoort ook de intensive care bij. Dus soms ben ik volledig ben ingepakt. De Covid-IC heeft gemiddeld 6 patiënten, de gewone Covid-verpleegafdeling heeft er 12, maar het kan enorm wisselen. Het kan zo maar zijn dat een dag later er op diverse afdelingen verspreid ook Covid patiënten liggen vanwege een enorme toename. Het gaat vooral om oude mensen met onderliggende ziekten.’
De tweede lockdown is emotioneel zwaarder
Ondanks deze afwisseling en liefdevolle bijdrage aan de samenleving, hakt de tweede lockdown er voor Els harder in. Niet alleen financieel, nadat ze het derde kwartaal toch weer lekker verdiende, ook emotioneel is het veel zwaarder. ‘In de eerste lockdown zit je nog vol plannen, en nu denk je ‘daar gaan we weer’. Ik ben eigenlijk bang dat dit ook langer gaat duren, dat het over de schoolvakantie in februari heen getild wordt. Je moet jezelf echt vooruit bijven duwen…..’
20% minder omzet
Els heeft over 2020 een omzetderving van 20%, en dan prijst ze zichzelf nog gelukkig dat ze geen personeel heeft. ‘Echter ben ik wel een alleenstaande moeder. Ik krijg wel wat toeslagen, maar geloof me, je bent als je alleen bent echt niet veel minder kwijt maandelijks dan wanneer je met een partner bent. Bovendien krijg ik geen alimentatie, ik betaal net als de vader van mijn zoon juist alimentatie. Mijn vaste maandlasten prive zijn hoger dan Tozo en toeslagen samen, dus teer ik iedere maand een beetje in op spaargeld wat voor pensioen bedoeld was. Net als heel veel collega’s.’
Succes met hannahathome.nl
Het laatste kwartaal van 2020 heeft ze 50% minder behandelingen gedaan. ‘Zoveel mensen durfden toch nog niet terug te komen.’ Maar wonder boven wonder, ze blijkt een heel goedlopende webshop geopend te hebben in juli 2020, en dat is dan weer een knap staaltje geinspireerd blijven😉
hannahathome.nl heet de shop. ‘ Hij staat geheel los van mijn salon, en ik vind hem echt succesvol. Ik haal er maandelijks nu een paar duizend euro omzet uit. Het stimuleert me ook om een tweede webshop te openen, met louter natuurlijke, biologische producten.
Niet afhankelijk zijn van 1 product en blijven investeren
‘De eerste lockdown leerde me al dat ik niet te afhankelijk van mijn behandelingen moest worden. Het maakt je kwetsbaar. Deze online salesactiviteiten zijn een kleine zegen. Bovendien is het belastingtechnisch belangrijk om te blijven investeren want belastbare winst wordt afgetrokken van de TOZO en dat probeer ik te voorkomen door mijn voorraad iets hoger te houden dan nodig is. – dat wil ik ook maar even gezegd hebben, ook voor al mijn collega’s.’
Valentijn pakketjes
Wat doet Els nog meer om de band met haar klanten vast te houden? ‘Ze ontvangen mijn nieuwsbrieven. In de eerste lockdown heb ik mijn 50 beste klanten een Vergeet-mij-niet plantje bezorgd met een persoonlijke boodschap en fijne samples erbij. Nu liggen er ook al pakketjes klaar om in de week van Valentijn naar al mijn klanten te sturen. Ik heb speciale at-home-facial pakketjes gemaakt. In de eerste lockdown verkocht ik er 50, ook nu begint dat weer aan te trekken. Ik verkoop ze alleen aan klanten van wie ik de huid echt ken, omdat er toch een salonpeeling en -masker bij zit.
Beauty walk met Els
Superleuk is ook dat Els begonnen is met Beautywalks. ‘Ja, ik wandel met mijn klanten. We praten over van alles, maar ook over hun huid en verzorging. De beautywalks stimuleren ook de verkopen, weet je dat? Klanten vragen me producten mee te nemen of om later in de week nog iets te bezorgen naar aanleiding van de wandeling.
‘Het is zo leuk. Weet je, je moet de funfactor vast zien te houden en dat voelt heel fijn als dat lukt. En nee, ik heb het niet slecht, maar daar doe ik ook alles aan. Grijp je kansen dan kun je nu overleven en kom je er straks sterker uit als de deuren weer open mogen.
Lees ook:
- Hoe schoonheidsspecialiste Tamara een actiegroep op Facebook opzet en aandacht in de media krijgt voor haar lotgenoten
- Hoe schoonheidsspecialiste Karmelita de tweede lockdown aangrijpt voor een nieuw merk en een webshop
- Hoe schoonheidsspecialiste Su Chen volop inzet met social media en speciale at home pakketjes