Vooral de jonge generatie denkt meer holistisch over huidverzorging: je goed voelen is vele malen belangrijker geworden dan er jong of aantrekkelijk uitzien. Een beauty statement waarmee wij juist de afgelopen dertig jaar groot zijn geworden. Het gevoel is belangrijker geworden over zichzelf dan er strak en jong uit blijven zien. Het is er mede debet aan, zo zegt het Israëlische bedrijf Lycored, aan de trend naar huidverzorging van binnenuit.
Onderzoek rondom huidverzorging
Het Israëlisch bedrijf, dat natuurlijke carotenoïden voor voeding, dranken en voedingssupplementen produceert, vroeg zo’n vijfhonderd mensen in Groot Brittannië en Frankrijk naar hun mening over huidverzorging. Het was een herhaling van een onderzoek dat het bedrijf vijf jaar geleden deed. In die vijf jaar bleek hoe mensen over huidverzorging denken veel te zijn veranderd.
Zo bleek dat dertig procent van de ondervraagden in het afgelopen jaar ‘ingestible skincare’, capsules met huidverzorgende ingrediënten, had aangeschaft. In 2017 was dat slechts 14%. Vooral mensen tussen de 25 en 34 kopen deze supplementen.
Holistisch
Deze voorkeur voor schoonheid-van-binnenuit heeft te maken met de veranderende kijk op huidverzorging, die nu meer holistisch is en meer op gezondheid is gericht. Ging het traditioneel bij huidverzorging vooral om er jong en aantrekkelijk uit te (blijven) zien, nu zegt bijna driekwart van de ondervraagden dat ze hun huid vooral gezond willen houden en zich goed te willen voelen.
Het gaat hierbij vooral om jongeren en vrouwen, maar ook meer dan de helft van de ondervraagde mannen gaf aan huidverzorgingsproducten te gebruiken om zich goed te voelen.
Traditionele huidverzorgingsdoelen
De traditionele huidverzorgingsdoelen, een jeugdig en aantrekkelijk uiterlijk, worden steeds minder belangrijk, zo blijkt uit dit onderzoek. Van de ondervraagden vond slechts zo’n vijftien procent dat er jong uit (blijven) zien een belangrijke reden is om huidverzorgingsproducten te gebruiken. Van de deelnemers ouder dan vijfenzestig was dit maar zes procent. Nog geen twintig procent gebuikte huidverzorgingsproducten om er aantrekkelijk uit te zien.
De toenemende vraag naar huidverzorging-van-binnenuit lijkt daarmee te passen bij de wens van steeds meer mensen om zo gezond mogelijk te eten, om zich zo prettiger en gezonder te voelen.