Gebaseerd op zoekvolume in Google en weergaven + bekendheid op social media

11:02 - 06:37
luistertijd 11:02 - leestijd 06:37

De skincare en make-up experts van Landys Chemist hebben onderzoek gedaan naar de populairste make-up merken van 2023. Het bedrijf analyseerde gegevens van publieke zoektrends wereldwijd en identificeerde daarmee de populairste designer- én luxe make-up merken, maar ook de merken die in populariteit gedaald zijn dit jaar. Interessant! We delen de bevindingen graag met je. 

Het onderzoek

Sommige luxe beautymerken hebben geleerd hoe ze social media kunnen veroveren, waarbij Charlotte Tilbury’s Flawless Filter bijvoorbeeld viraal is gegaan op TikTok en Fenty Beauty’s Gloss Bomb bijna 193.000 vermeldingen op Instagram heeft bereikt. Maar welke designermake-upmerken zijn wereldwijd het populairst?

Voor dit onderzoek is gekeken naar de zoekvolumes van Google, de toename van de vraag naar producten/merken én Instagram- en TikTok-gegevens.

Het afgelopen jaar zijn er opvallend veel hybride make-up- en huidverzorgingsproducten op de markt gekomen. Deze zijn een onmisbaar onderdeel geworden van de collectie van iedere beautylover. Bekende make-upmerken zoals Nars brachten hun Sheer Glow-foundation met filter finish uit, die vitamine C en kurkuma combineert om dofheid en textuur te corrigeren. Hoe concurreren andere merken?

De meest populaire luxe merken

Voordat we overgaan naar de designer merken is het goed om eerst stil te staan bij de populairste luxere merken. 

In het afgelopen jaar heeft DIOR Beauty met een merkscore van 9.22 op 10 gewonnen. De tweede plaats is voor Fenty Beauty, met een 9.08 en op plek 3 staat Charlotte Tilbury met een 7.93 (een opvallend groot verschil met plek 1 een 2). 

Dior wordt beschouwd als het duurste en meest luxueuze merk in de cosmetica-industrie. Het merk wordt gedragen door beroemdheden als Jennifer Lawrence en Charlize Theron. Dior Beauty heeft jaarijks een zoekvolume van 1,1 miljoen en zag daarmee het afgelopen jaar een stijging van 44% in zoekopdrachten. Op Instagram heeft het merk ruim 11,9 miljoen volgers en zijn zij 23,1 miljoen keer vermeld in een hashtag door gebruikers. Wow!

Fenty Beauty, het cosmeticamerk van Rihanna, is gemaakt met de belofte van inclusiviteit van alle vrouwen. Met een ongeëvenaard aanbod aan tinten en kleuren voor alle huidtinten, overtrof het merk een jaaromzet van $582,8 miljard en heeft het 12,5 miljoen Instagram-volgers. Het is niet voor niets dat Fenty Beauty op nummer twee staat in deze lijst.

Charlotte Tilbury is een goed voorbeeld van een viraal make-up merk. Met een zoektoename van 22% in het afgelopen jaar is Charlotte’s merk zeker de hype waard. Hoewel het merk een kleinere Instagram-aanhang heeft dan bovenstaande merken (5,9 miljoen), heeft Charlotte Tilbury een grote TikTok fanbase opgebouwd van 907.000 volgers. Ook werden 3,7 miljard (!) TikTok-tagweergaven geregistreerd. 

Andere merken in de top 10 zijn nog M.A.C. Cosmetics, NARS, YSL Beauty, Too Faced, Milk Makeup, Benefit en Hermès.

De minst populaire luxe merken

Waar sommige merken stijgen in populariteit, dalen andere merken. Het minst populaire make-up merk is Artistry, zij scoren een schamele 1.33 op 10. Op nummer twee staat ByRedo, met een 1.63 en op nummer drie zien we Cover FX met een 1.89.

Artistry is aangewezen als minst populaire luxe make-up merk van het afgelopen jaar. Hoewel het merk in de beautywereld een wereldwijde concurrent is op het gebied van anti-aging, intensieve en verhelderende huidverzorgingsproducten, verloot het punten vanwege het gebrek aan populariteit op social media en het verminderde aantal zoekopdrachten. Het merk heeft 254.361 Instagram volgers en heeft geen TikTok account. Het aantal zoekopdrachten daalde met 0,12% ten opzichte van 2022.

ByRedo staat bekend om zijn luxe geuren en make-up producten die in 2022 zijn gelancerd. Het merk biedt cosmetica om neutrale en subtiele looks te creëren. Ze hadden 0 volgers op TikTok, maar well 608.979 volgers op Instagram. Hiermee is het merk populairder dan Artistry, maar het aantal zoekopdrachten naar ByRedo is met 0,26% gedaald het afgelopen jaar.

Cover FX biedt vegan en cruelty-free make-up producten en won in 2021 haar populariteit dankzij het gevarieerde aanbod aan foundationkleuren. Veel influencers waren lovend over het merk. Echter daalde het aantal zoekopdrachten afgelopen jaar met 0,8% en verloor het merk punten dankzij de schamele 1.738 volgers op TikTok. Op Instagram heeft Cover FX echter nog steeds een cultstatus van meer dan 1 miljoen. 

Andere merken in de top 10 minst populaire beautymerken zijn La Prairie, Christian Louboutin Beauty, Elizabeth Arden, Valentino Beauty, Mary Kay, Prada Beauty en Stila.

De meest populaire designer beautymerken

Naast de luxere make-up merken zijn er ook enkele designer beautymerken die populariteit hebben gewonnen het afgelopen jaar. Het meest geliefde designer beautymerk dit jaar is Dior Beauty, zij scoren binnen dit onderdeel een 9.24 op 10. De tweede plaats is voor Hermès, met een 6.36 op 10 (wow, dat verschil) en op plek drie staat Armani Beauty met een 6.36 op 10. Opvallend is dat luxe merken in het algemeen dus hoger scoren dan designer merken.

Dior won dus ook in deze categorie de eerste plaats. Het merk heeft zich gekapitaliseerd als een van ’s werelds meest succesvolle modehuizen. Ook de waarde van Dior’s parfums en cosmetica zijn toegenomen tot wel 7,7 miljard euro. Een stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. Dior heeft de afgelopen jaren gedurfde stappen gezet om zijn merk aan te bieden aan een breder publiek. Concreet hield dit in; het integreren van meer jeugdige en innovatieve ontwerpen én het volgens van de juiste beautytrends. 

Hèrmes is een Frans luxe designhuis gespecialiseerd in lederwaren, lifestyle-accessoires, woondecoratie, parfums, sieraden en horloges. Het merk lanceerde in het voorjaar van 2020 make-up met een lippenstift, gevolgd door blush en nagellak. Deze lancering heeft veel impact gehad op sociale media. Met 13,1 miljoen volgers op Instagram en 13,2 miljoen hashtags op hetzelfde platform, evenals 4,8 miljard TikTok tag-weergaven, is het merk er een om in de gaten te houden.

Giorgio Armani Beauty (nu onderdeel van het luxeportfolio van L’Oréal) werd gelanceerd in 2000 en heeft de afgelopen 20 jaar zijn assortiment luxe make-up, huidverzorging en parfum sterk op de markt gezet. De kleurencollectie van Giorgio Armani werd in samenwerking met make-up artist Pat McGrath geïntroduceerd om de beauty-activiteiten van het merk wat meer op de voorgrond te plaatsen. Armani Beauty heeft nu 3,1 miljoen volgers op Instagram en 1,6 miljard TikTok tag-weergaven. Een succesvol modehuis én een populair make-upmerk dus!

Andere populaire designer beautymerken in de top 10 zijn Gucci Beauty, Burberry Beauty, Chanel Beauty, Givenchy Beauty, Tom Ford Beauty, Victoria Beckham Beauty en Prada Beauty.

Top trending luxe make-up merken

We sluiten het onderzoek af met de top- en minst trending luxe make-up merken van 2023. Dit onderdeel is gebaseerd op de toe- en afname van het aantal zoekopdrachten van een specifiek merk. We starten met de topmerken. Op één staat by far REFY Beauty, zij zagen een toename van 159% in zoekopdrachten ten opzichte van 2022. Op twee staat verrassend genoeg Victoria Beckham Beauty, hun zoekopdrachten namen met 60% toe. Op plek drie vinden we Prada Beauty, met een toename van 42%.

REFY Beauty is in 2020 gelanceerd door social media influencer Jess Hunt en mede-oprichter Jenna Meek. Het merk had enorm succes met haar revolutionaire ‘Brow Sculpt’. Dit product had een wachtlijst van 100.000 personen en was wereldwijd uitverkocht binnen 6 werken. In de afgelopen 12 meensen registreerde het merk dan ook een stijging van het aantal zoekopdrachten met 159%. Wat een viraal product wel niet voor je merk kan doen!

Victoria Beckham Beauty is een clean, luxe beauty en skincare merk opgericht door de gelijknamige Engelse modeontwerpster, zangeres en televisie-ster. De beroemheidsstatus van Beckham van gunstig voor het merk omdat de lancering in 2019 met veel enthousiasme werd onthaald. De betrokkenheid blijft groeien, aangezien het aantal zoekopdrachten dit jaar met 60% is toegenomen.

Prada Beauty is super trending dit jaar. In augustus lanceerde het merk hun Rethinking Beauty-campagne waarbij hun Prada Skin- en Prada Color-reeksen werden getoond om daarmee te laten zien hoe elke lijn/product ‘beauty heroverweegt’ door middel van technologie en creativiteit. De nieuwe campagne zou een van de vele redenen kunnen zijn voor de toenemende groei aan zoekopdrachten dit jaar. 

Andere merken in deze top 10 zijn Dior Beauty, Milk Makeup, Fenty Beauty, Jane Iredale, Bobbi Brown, Charlotte Tilbury en La Prairie Makeup. 

Minst trending luxe make-up merken

Door naar de merken die helaas een afname van zoekopdrachten zagen het afgelopen jaar. Op de eerste plek staat ByRedo, hun merknaam werd 26% minder gezocht online dan het voorgaande jaar. Op plek twee staat Mary Kay, met een afname van 25% gevolgd door Huda Beauty met -22%. 

ByRedo staat bekend om zijn cultfavorieten geuren ‘Gypsy Water’ en ‘Biobliothèque’. Het merk stond onder druk om deze geuren nog te evenaren, maar helaas daalde zijn populariteit in 2023. Van 18.900 zoekopdrachten in 2022, naar 13.980 zoekopdrachten dit jaar.

Mary Kay staat op plek twee. Het merk viert haar 60-jarige jubileum op de markt. In 1963 lanceerde Mary Kay Ash haar bedrijf en opende haar eerste winkel dat vandaag de dag voor miljoenen mensen een bron van inspiratie werd. In 2021 ontving Mary Kay nog 58 onderscheidingen voor haar producten en bedrijfsprestaties, maar het afgelopen jaar verloor het merk aan populariteit. Het aantal zoekopdrachten nam af met 25%.

Huda Beauty werd in 2013 gelanceerd door de bekroonde beautyblogger Huda Kattan. Het is een van ’s wereld snelst groeiende beautymerken. Met een Instagram-aanhang van 53,3 miljoen is gemakkelijk te begrijpen waarom. De beautylijn van Huda registreerde het afgelopen jaar echter een daling van het aantal zoekopdrachten met 22%. In 2022 werd een voorgestelde schikking bereikt in een rechtszaak waarin werd beweerd dat Huda Beauty Neon Obsessions palettes heeft verkocht met schadelijke chemicaliën voor het menselijk oog. Een federale rechter in Californië keurde een schikking van $1,9 miljoen om de claims goed op te lossen. Wellicht een verklaring voor de daling in populariteit. 

De methode achter dit onderzoek

Voor dit onderzoek is het jaarlijkse wereldwijde zoekvolume van elk merk genomen uit de Google Keyword Planner. Elk merk werd tevens geanalyseerd op hun sociale mediagegevens waarbij TikTok en Instagram werden gebruikt om het aantal tags en hashtagvermeldingen te vinden, evenals het aantal volgers en weergaven,

Elk beautymerk werd gerangschikt op basis van hun jaarlijkse zoekvolume voor 2022-2023, de toename van het aantal zoekopdrachten en de factoren op sociale media, voordat het een genormaliseerde score op 10 kreeg. 

Bron

Lees ook