Clean beauty is in opkomst. Steeds meer merken passen hun formuleringen aan. Van conservering tot zachtmakers, van UV-filters tot potentieel hormoonverstorende stoffen. Mardge Pascaud ontwikkelt al enkele decennia skincare onder de naam Pascaud Beauty. Hoe kijkt zij naar deze ontwikkeling, en hoe beïnvloedt het haar keuzes voor productontwikkeling? Er komt zelfs een nieuw merk aan….;-)
Sinds wanneer heeft het begrip clean beauty jouw interesse gewekt?
Mijn interesse is er altijd al geweest maar de term Clean Beauty is pas sinds een jaar of 2,3 in zwang. Op het moment dat er een nieuwe term opduikt ga je je er als productontwikkelaar natuurlijk ook meer verdiepen.
Vraag om transparantie
Er is de afgelopen jaren een aanzienlijke verschuiving in consumentengedrag en bewustzijn over de impact van ingrediënten op zowel de gezondheid als het milieu. Deze bewustwording leidde tot een groeiende vraag naar transparantie van producenten en merken met nadruk op duurzaamheid en ethische productiepraktijken.
Wat versta jij onder clean beauty?
Voor mij omvat clean beauty niet alleen het vermijden van bepaalde stoffen,maar ook het omarmen van een holistische benadering van schoonheid die ethisch geproduceerde, natuurlijke en synthetische ingredienten en duurzame verpakkingsmaterialen omvat.
Niet per se natuurlijk
Clean Beauty is voor mij dus niet gelijk aan volledig natuurlijk, wat veel mensen denken, want er zijn ook ingrediënten die ‘cleaner’ zijn als ze synthetisch vervaardigd worden. Bijvoorbeeld omdat ze dan geen natuurlijke resources kosten die schaars zijn of omdat de stof gewoon zuiverder is wanneer het vervaardigd is in een laboratorium.
SHOP producten van PASCAUD hier online
Liever beperkte ingrediëntenlijstjes
Voor mij gaat het altijd om de combinatie van het beste uit de natuur en het beste van de mens met zo min mogelijk stoffen. Dus waar mogeijk de INCI lijst beperken tot aantal echt noodzakelijke ingrediënten. Als we dus niet noodzakelijke stoffen ( extra parfum, kleur of lekkere smeermiddelen) kunnen schrappen zal ik dat altijd doen. Dat is een uitdaging omdat je natuurlijk wel een product wilt dat klanten ook fijn vinden in gebruik.
Clean gaat ook om schone productie
Clean beauty gaat voor mij niet alleen om wat er in een product zit, maar ook om hoe het wordt geproduceerd en welke impact het heeft op het milieu en de mensen die betrokken zijn bij de productie. Bij dat laatste bedoel ik dan de omstandigheden waarin ze werken.
Clean beauty betekent voor mij daarin ook schone handen hebben.
Als we kijken naar het mijden van bepaalde stoffen om aan jouw clean beauty eis te voldoen, welke neem je dan niet meer op in skincare?
Ik vermijd ingrediënten zoals bijvoorbeeld parabenen en phenoxyethanol ( conserveringsmiddelen) ftalaten ( er is slechts 1 soort toegestaan in cosmetica), geurstoffen met allergenen, sulfaten en microplastics in skincare. Dierlijke stoffen, zoals collageen, vermijd ik ook. Er zijn voor al deze stoffen prima alternatieven te vinden zoals ingrediënten die een dubbel functie hebben.
Unieke conserveringsstof
Zo werk ik altijd met een hydraterend ingrediënt dat ook conserverend werkt. Zoiets kost meer ontwikkeltijd en is ook duurder maar je kunt je ingrediëntenlijst wel wat beperken. Verder houden we ons natuurlijk aan de cosmetica verordening, daarin zijn alle stoffen geregeld die wel of niet in cosmetica mogen voorkomen. Als we weten dat een bepaald ingrediënt op termijn gereguleerd gaat worden, spelen we daar tijdig op in.
SHOP producten van PASCAUD hier online
Welke stoffen hebben een slecht imago maar zijn volgens jou absoluut niet slecht en kunnen best in een clean beauty filosofie passen?
Laten we voorop stellen dat ik echt een hekel heb aan circulerende lijstjes van ‘gevaarlijke stoffen’. Een kritische blik is goed maar stoffen als minerale olie of siliconen zijn in mijn ogen geen gevaarlijke stoffen voor de gezondheid. Ik gebruik geen minerale olie in mijn producten maar niet omdat ik denk dat ze slecht zijn maar juist omdat ze niets bijdragen. Ze zijn zoals we het noemen ‘inert’. Ze gaan geen reactie aan met andere stoffen, dat is toch hartstikke clean zou je zeggen.
De kwestie siliconen
Sommige stoffen hebben een negatief imago gekregen vanwege hun potentieel huidafsluitende eigenschappen of impact op het milieu. Echter, wanneer afkomstig van duurzame bronnen en geproduceerd met milieuvriendelijke methoden, kunnen ze nog steeds een waardevolle rol spelen in de formulering van schoonheidsproducten.
Gebrek aan onderbouwing
Een probleem is dat er vanuit vershillende (groene) hoeken vaak ingrediënten in een verdom hoekje worden geplaatst zonder een wetenschappelijk onderbouwing. De publieke opinie wordt daardoor gevormd en als later blijkt na grondig onderzoek van de cosmetica wetgever dat de informatie niet klopt dan is het kwaad al geschied en wil niemand meer een product waar het gewraakte ingrediënt in zit.
De wetenschap is niet statisch, over tien jaar kan het ingrediëntenpalet onder druk van wetgeving en consumentengedrag er weer anders uit zien. Van welke stoffen verwacht jij dat ze op den duur ook in de ban gaan?
Naast de huidige lijst van te vermijden stoffen, verwacht ik dat bepaalde synthetische kleurstoffen en mogelijk bepaalde chemische UV-filters nog meer onder druk komen te staan. En natuurlijk de microplastics, waar de meeste merken echt hoofdpijn van hebben om die uit hun producten uit te faseren. Er zal waarschijnlijk een grotere nadruk komen te liggen op veiligere, natuurlijke alternatieven. Maar die moeten er natuurlijk dan wel zijn.
SHOP producten van PASCAUD hier online
Hoe anticipeer jij nu al met jouw formuleringen op clean beauty: welke producten voldoen daar aan, en wat zit er dan niet in?
De Pascaud formuleringen omvatten een selectie van natuurlijke en synthetische ingrediënten. Natuurlijke ingredienten kunnen bijvoorbeeld zijn de plantaardige oliën, botanische extracten, en natuurlijke conserveermiddelen. Synthetische ingrediënten zijn bijvoorbeeld de parfums ( als we ze moeten inzetten) omdat die zuiverder zijn dan natuurlijke parfums,peptiden en hyaluronzuur.
Daarnaast vermijd ik agressieve reinigingsmiddelen, kunstmatige kleurstoffen, en allergene geurstoffen, en geef ik de voorkeur aan ethisch verantwoorde en duurzame bronnen voor alle ingrediënten. Alle nieuwe formuleringen voldoen sowieso aan mijn clean beauty vereisten. Zoals de Eye Essence, dat we onlangs lanceerden. Het is een zeer effectief oogserum tegen donkere kringen en vochtwallen boordevol actieve werkstoffen maar zonder parfum, conserveringsmiddelen, hormoonverstorende stoffen,microplastics of andere stoffen die onder druk staan.
Kan clean beauty betekenen dat je concessies moet doen aan formuleringen op stofniveau waardoor je een net andere werkzaamheid krijgt of een ander huidgevoel, hoe los jij dat op, heb je voorbeelden?
Ja zeker, dat lees je al uit het voorgaande. Het vermijden van bepaalde ingrediënten leidt meestal tot concessies op het gebied van formulering en soms productprestaties.
Huidgevoel als voorwaarde
Concessies aan de productprestatie willen we natuurlijk niet dus om deze uitdaging aan te pakken, probeer ik gebruik te maken van alternatieven die vergelijkbare voordelen bieden zonder afbreuk te doen aan de algehele werkzaamheid of het huidgevoel.
In ons assortiment zijn er enkele producten die we in de komende jaren willen herformuleren om de cyclopentasiloxane ( een vluchtige silicone stof) er uit te halen. Alhoewel deze niet in onze rinse-off producten zit en dus niet op die manier in het milieu terecht komen.
Ben jij nog bezig met ontwikkeling van nieuwe producten volgens het clean beauty recept, wat kun je erover kwijt?
Ja, de bestaande recepturen nemen we onder de loep en alle nieuw te ontwikkelen producten voor Pascaud zijn sowieso naar mijn clean beauty standaard.
Nieuw merk
Momenteel werk ik ook aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe range ( waarschijnlijk wordt het een sub-brand ) waarbij de nadruk volledig ligt op duurzaamheid en effectiviteit. Hiervoor heb ik nog een klein jaartje nodig.
Hoe kunnen we consumenten bewust maken om te kiezen voor clean beauty?
Consumenten bewust maken van de voordelen van clean beauty gaat verder dan alleen het verstrekken van informatie over ingrediënten. Het is cruciaal om transparant te zijn over de gehele productieketen. Door de consumenten meer inzicht te geven in hoe producten worden geproduceerd en welke impact ze hebben op het milieu, kunnen merken het vertrouwen van consumenten winnen en hen aanmoedigen om bewuste keuzes te maken.
SHOP producten van PASCAUD hier online
Stop met communicatie over ‘slechte’ stoffen
Bovendien is het van essentieel belang dat er gestopt wordt met het creëren van lijsten met negatieve stoffen. In plaats daarvan moeten we ons richten op het bieden van eerlijke en onpartijdige informatie.
Dat kan door het delen van wetenschappelijk onderbouwde feiten over de effecten van bepaalde ingrediënten op de gezondheid en het milieu; dat kan consumenten helpen beter geïnformeerde keuzes te maken.
Lees ook: